Het is nu za mei 03, 2025 14:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 12:23 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo feb 05, 2012 19:14
Berichten: 6
Hallo,

Na me te hebben voorgesteld daarnet toch de vraag....

Ik heb een dodge Ram 1500 V8 uit 1995.
Deze rijd ik zakelijk ivm de bijtelling, hij kan de kar mooi trekken en ik kan er met meer dan 2 man in....

Nu is het volgende aan de hand:
Bij een warme motor daalt de oliedruk, dusdanig laag dat het lampje gaat branden (bij stationair)/

Het volgende heb ik reeds gedaan:
-Oliedruksensor vervangen, niet geholpen (daarna extern gemeten en blijkt dat de Dashboard meter klopt)
-Oliepomp zeef schoongemaakt (niet geholpen)
-Oliepomp vervangen en wederom alles schoongemaakt (incl nieuwe filters)

Meerdere olie soorten gebruikt van dik tot dun (5w30 tot 20w50).... geen verschil

Geen verandering.....

Is er soms een veelvoorkomend iets bij deze motoren wat ik over het hoofd zie?
Volgende stap voor mij wordt blok spoelen, carter er weer af (3de x) en de lagerschalen etc bekijken, had ik beter gelijk kunnen doen....

Groeten en alvast bedankt,
Martijn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 12:41 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Hoeveel klm :?: ik ben bang dat je krukas en drijfstang laggers er uit liggen :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 12:47 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 14:45
Berichten: 2922
Woonplaats: Spijkenisse
Nieuwe drijfstanglagers en krukaslagers

_________________
Groeten Marco
1955 Ford F-100
429CUI(op benzine en loodvervanger)
C6 Transmission
Flowtech headers
Custom build Exhaustsystem
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 15:39 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo feb 05, 2012 19:14
Berichten: 6
De dodge heeft 220.000 km gelopen.
Extern mechanisch meten heb ik gedaan en de drukmeter klopt.
Hij heeft ook echt weinig druk.

Zat zelf ook al drijfstanglagers etc te denken.... (alleen wilde het snel vergeten haha)
Dacht misschien zit er nog ergens een bypass of iets wat ik schoon kan spoelen....

Ga dus maar gewoon voor de 4de x de carter eraf halen....
Iemand een idee waar die lagers etc te bestellen?
En wat zoiets kost? Oliepompje viel me ernstig mee namelijk!

Groeten en bedankt alvast!!!
Martijn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 20:08 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo feb 05, 2012 19:14
Berichten: 6
Oke Vervolg

Vandaag krukaslagers en drijfstanglagers vervangen.
Kruskaslagers zagen er nog erg netjes uit! Wel vervangen natuurlijk.
Drijfstanglagers erg versleten (rood en sommige met groeven) nbatuurlijk vervangen.

10W40 erin:
Motor koud 275 op de meter, maar komt er niet boven bij gasgeven of belasten.

Warme motor, druk zakt bijna naar laagste witte streepje lampje gaat aan en bij het in R of D zetten valt de oliedruk een weg en brand het lampje.

Olie verwisseld voor 20W50:
Warme motor, druk zakt bijna naar laagste witte streepje lampje gaat aan en bij het in R of D zetten valt de oliedruk een weg en brand het lampje.

Olieverwisseld voor 75W90 (bakolie)
Warme motor, druk zakt bijna naar laagste witte streepje lampje gaat aan en bij het in R of D zetten valt de oliedruk een weg en brand het lampje.

Snel weer verwisseld naar 5W30.
Warme motor, druk zakt bijna naar laagste witte streepje lampje gaat aan en bij het in R of D zetten valt de oliedruk een weg en brand het lampje.

Dus.....

Inmiddels vervangen:
* Oliedruksensor
* Oliepomp
* Kruskaslagers
* Drijfstanglager

Extern mechanische drukmeter geeft hetzelfde aan als de meter binnen!!! Dus er is echt geen oliedruk bij warme motor.
Motor verbruikt geen olie.....

Iemand een idee, want ik ben niet van plan de strijd op te geven!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Groeten,
Martijn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 20:27 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Hoe zag de krukas er uit ? Ik neem aan dat je die gecontroleert hebt op eventuele schade :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 20:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 09, 2009 9:26
Berichten: 208
Martijn,
Als de foto's van Hemiram bekijk had deze ook scheuren in het blok bij de nokkenas lager als jij dat ook hebt hebt is je blok gewoon aan het einde
Hoe is de smering naar de tuimelaars bij het blok
Heb je ook gekeken naar de axiale speling van de krukas enof de axiale lagers vervangen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 22:10 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Heb je ook je krukas opgemeten, opnieuw laten slijpen/overmaat lagers gemonteerd? Of heb je gewoon nieuwe lagers gemonteerd op een waarschijnlijk ingesleten krukas? Als je krukas ingesleten is dan kan de speling tussen lagers en krukas nog altijd te groot zijn waardoor je nog altijd geen oliedruk krijgt?

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 22:58 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo feb 05, 2012 19:14
Berichten: 6
Heb de krukas op het oog bekeken en met de vinger gevoeld en daar zag ik weinig aan.
Heb gewoon de standaard lagers geplaatst geen overmaat, omdat ik de krukas er niet uit heb gehaald, maar ze gewoon van onderaf heb vervangen.

Als ik die scheuren zie.... dan denk ik, carter er toch nog maar ff weer onderweg om te checken.

Ik heb dit gedaan, omdat dit met een paar uurtjes werk bekeken was en dat dan hopelijk het probleem verholpen was.
Had geen zin om alles los te halen en opnieuw op te bouwen.

Maar ben bang dat er niks anders op zit als ik dit zo zie.

Morgen eerst tijdens de koffie met de monteurs brainstormen wat die ervan zeggen.

En anders de boel maar grondig aanpakken...... Heb ik geen zin in, maar ja dat heeft niemand.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 17:32 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo feb 05, 2012 19:14
Berichten: 6
Denk dat ik er maar een ander blokje in hang....

Ben ik van het gezeur af.

Welke blokken passen er allemaal op deze vernellingsbak?
Want voor hetzelfde geld loop ik tegen een iets zwaarder blokje aan wat er ook wel in past (plug and play)

Anders maar weer gewoon een 5.2 erin....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 20:02 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 11, 2011 11:14
Berichten: 354
Woonplaats: Lutjebroek
Dat is klote man! Je kan ook een blok zelf opbouwen, handgesmede zuigers erin, een beetje aanpassen her en der en er een monster blok van maken. Ik doe dat wel eens vaker voor de watersporters tijdens een blok revisie, dan kunnen we er altijd nog wel een beetje extra uitpersen.


Succes in ieder geval!

_________________
__________________________________
Joris. (WatersportReus)
http://www.watersportreus.nl
http://www.watersportwinkel-reus.nl
Dodge Ram Hemi sport 1500. 2012


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling