Indertijd werden er door van Dam chromen velgen in 16,5" verkocht met 8J voor op de vooras en 10J voor op de achteras. met 33 ers erop en een 2" of een 4" verhoging was dat de ideale manier om je wagen er "vet" uit te laten zien, veilig te rijden (IVM de wel degelijk belangrijke velgbreedte ten opzichte van de band!!!) en je hoefde voor die combinatie ook niets uit de spatbordranden te slijpen.Ook liggen de wielen in één lijn met deze combinatie (standaard is de Dodge as achter smaller als voor.)
met deze combinatie rijd de wagen ook nog super.
In het algemeen word aangeraden voor de velgbreedte 2" smaller als de bandbreedte te nemen.
Dit is om te voorkomen dat de auto te zoekerig word, en dat de band erafloopt (wat als de velgen te smal zijn door de hele verkeerde zitting van de hiel van de band op de velgrand, die op de originele 16,5" velgen toch al niet optimaal is, gewoon vragen om problemen is)
Ja, het is mogelijk om hummers op de originele velg te monteren, maar vraag maar aan iedereen die serieus is met z'n Dodge, dan gaat de auto slingeren en zoeken.
monteer je diezelfde hummers op velgen van 10J, herken je het weggedrag van die hele auto niet weer!
en ja, stalen velgen in 16"passen wel degelijk, zoals eerder vermeld K30 velgen van Chevy, als de naafgaten uitgedraait zijn, en Ford velgen hoef je niets aan te doen.
Die heb ik er ook onder gehad met Firestone steeltex radials in 235/85R16 toen ik naar Libie geweest ben met m'n Dodge.
Dat is een combinatie die het perfect doet in het losse zand.
(en je wilt niet weten hoe super dat dat rijd, die hoge zandduinen!!!)
Soms kan het goedkoper zijn nieuwe velgen te kopen, zijn ze iig ook luchtdicht.
en als je in de modder zit zie je toch niets meer van die wangen.
verder zijn er maar weinig gevallen (m.u.v.ijsland) waar brede banden beter zijn in het terrein.
kijk bijv. naar Michelin, voor de militairen maken ze alleen smalle banden met hoge wangen, dit komt doordat als je de lucht aflaat van een band, word het oppervlakte wat de grond raakt LANGER, waardoor je meer tractie hebt. dit in tegenstelling tot een brede band, die heeft een oppervlakte wat de grond raakt die kort en breed is. zodoende heb je veel meer frontaal oppervlak,(en dus minder tractie) wat de motor door de modder moet drukken (weerstand) wat dus meer brandstof kost.
Hoop dat je hier wat mee kunt?!
bhuibers@kliksafe.nl schreef:
Wie heeft er ervaring in het rijden met (BF Goodrich) 35 x 12,5 x 16,5 op de standaard W200 velg van 7 Inch?
Wie weet er eventueel een goedkoop adres voor het verbreden?
Is het porum als de achterste velgen breder zijn als de voorste? ik bedoel dan hoe de wangen van de banden eruit zien.
Geurt Huibers