Het is nu vr mei 02, 2025 0:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 11:23 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Hallo mensen,

Dankzij jullie hulp heb ik uitgevonden dat de MAP sensor kaduuk is. Maar hij is niet snel leverbaar, wie ik ook bel het duurt allemaal een week.

Wie heeft hem nog op de plank liggen?

Het bouwjaar volgens de VIN is 1996, hij is in 1997 op de weg gekomen maar het type MAP sensor is van 1996!

Ben benieuwd wie hem heeft liggen,

Groet Jan

jan@velocityracing.nl

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 14:42 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
hoi jan heeft vqandebergh usademontage in zeeland geen ligge?

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 15:59 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Hey Henri,

Ik heb ze gebeld maar waren druk. Ik heb er 1 gevonden van een '95 type met 360ci.

Echter betwijfel ik toch of die MAP sensor echt stuk is. IK sprak iemand en die gaf aan dat zo'n MAP sensor juist van hoog naar laag moet regelen. Dus 5v in, 5v uit en afhankelijk van het vacuum wordt het voltage lager..........................

Mmmmm, gaat ie nou van 0 naar 5 of 5 naar 0?

Misschien wil jij eens een meter in de stekker stoppen en me vertellen wat je meet als hij met contact aan staat en als hij aanslaat, ben benieuwd wat jij dan meet.

Trouwens net nog even gedubbeldubbelchecked de bobine geeft een krachtige vonk, dus dat is goed! Als ik de startmotor rondgooi dan komt er fuel uit de injectoren (4 stuks even losggegooid) dus MOET er een probleem zijn in HET moment waarbij fuel en vonk elkaar treffen.

Hij is rijdend langzaam stotterend uitgegaan dus zie ik niet de mogelijkheid dat de timing (distributietandwielen bijvoorbeeld) door de backfire zijn versprongen ofzo.

Groet Jan

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 16:37 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
map's werken van hoog naar laag of anders om kan beide model en uitvoering verschillend echter meot hij evenredig stijgen of dalen met het stijgen of dalen van het vacuum ik kom vanavond laat bij bij mn dually dan heb ik dr geen mogelijkheden voor gezien hij onder t slaapkamer raam van de kleine staat dan heb ik m rechtop in bed staan :shock:

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 16:52 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
AMAI! Dan krijg je wellicht ook klappen van de vrouw :blackeye:

Ik haal de kleppendeksels er straks even af en check de timing met de ontsteking - om zeker te zijn dat er geen mechanische oorzaak aan het probleem ten grondslag ligt :?

Ik hoop dat je morgen even wil meten, ben zeer benieuwd of mijn MAP sensor kaduuk is of niet. Zijn er nog andere electrische devices die de timing en/of brandstofvoorziening reguleren tijdens het starten?

Ik hoor het weer,

thnx :bom:

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 17:02 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
heb je de dealer gebelt , in frankrijk ligt er veel kans wel een ,heb je hem ook in 2 dagen thuis :?: die MAP sensor kost kop niet :!: van de berg heeft aleen gebruikte ,dat wil je toch niet lijkt mij , en hij heeft meestal al ,geen zin om je te helpen :evil:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 17:15 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Inderdaad! Een bijzonder onvriendelijke man die geen tijd had - of ik ff een e-mail kon sturen wat ik nodig had :x

Ik doe vanavond nog 1x een check up want ik heb vonk en fuel en zo te zien met de ontstekingslamp erop ook nog mooi op tijd dus HIJ MOET HET DOEN!

Haha, volgens mij heet dit ding Christine :twisted: alleen die ging uit haarzelf rijden en deze gaat uit zichzelf nooit meer aan!

Als alles mechanisch klopt haal ik morgen een gebruikte MAP, throttle position en crank of cam position sensor en een halgever op en vervang ik ze allemaal :roll:

Jullie horen van mij,

Groetjes maar weer...............

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 18:36 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
hoe zijn je bougie's jan kleurtje goed of vettig als je een map hebt die gebruikt is kan je igg vergelijken ik las je andere topic net door maar je hebt beperkt vacuum eropgezet zag ik bij meer vacuum zou het voltage bij de jouwe moeten zakken toto ergens bij de 1 volt oid k heb trouwens een haynes manual bij mn v10 gekregen zal es kijken of de jouwe daar ook instaat weet ik wat dan zie je t wel

grtz henri

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 8:43 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Mogge,

Na een avondje sleutelen weten we weer meer.

De nokkenas timing is niet versprongen (distributietandwiel o.i.d. versprongen) de motor staat exact op tijd.

De injectors werken prima.

De bobine en bougies vonken.

Er is goeie compresie.

Nieuwe bougies komen er nat uit...................!

Ik kan me nu alleen nog maar voorstellen dat er op het verkeerde moment wordt ingespoten c.q. wordt gevonkt.

Er moet dus een sensor zijn die de computer verteld dat hij moet ontbranden op het verkeerde moment, kortom hij is in de war en vind dat maar.

Het is nu zaaks om stapje voor stapje sensoren te gaan vervangen totdat we het hebben gevonden. Wellicht is de computer zelfs stuk ?

Vanavond gaan we weer verder...................

Groet :cry:

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 8:53 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Lekker klusje :(

Succes ermee :thumbup:

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 9:14 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
dua hij verzuipt hem dat zal hij met een defecte map ook doen hij heeft geen idee hoeveel dr in moet omdat hij de onderdruk niet weet in t blok zou toch erst map doejn als t die niet is bijt ik stof ..

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 9:17 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Stof is slecht voor je gebit Henri!

Ik ga dat iig doen, je hoort van me!

(had ik dat al niet vaker gezegd :-)

Grtzz

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 9:50 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Hierbij de werking van een MAP sensor:

Functie:

De MAP sensor meet de absolute druk in het inlaatspruitstuk. Bij stationair draaiende motor is er ongeveer 500/550 mBar vacuum in het inlaatspruitstuk. Is er 550 mBar vacuum, dan meet de MAP sensor (op de natuurkundige schaal) dus een absolute druk van 450 mBar.

Kleine afwijkingen van deze sensor kunnen eveneens een grote invloed uitoefenen op regelingen in het motormanagementsysteem. Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):

1) Hoeveelheid ingespoten brandstof
2) Ontstekingsmoment
3) Actiefkoolstofklep
4) Stationair toerental

Werking

Binnenin de MAP sensor bevindt zich een luchtbolletje met daar omheen een piëzo element. Gaat de gasklep open, dan valt het stationair vacuum weg en kan het bolletje door de verandering in de luchtdruk weer uitzetten. Het piëzo element registreert dit en geeft dit door aan de motormanagement regeleenheid. Deze sensor reageert met name vanuit deellast naar vollast minder snel dan de LMM omdat het verschil en dus verandering in absolute luchtdruk geringer is dan vanuit stationair naar hogere belasting, waardoor het piëzo element minder snel vervormt en minder spanning opwekt.


Sensor aansluitingen

De sensor zal (behalve o.a. Ford) een analoog signaal afgeven(afhankelijk van merk/type, exacte data raadplegen bij de daarvoor bestemde dataprogramma's):

Voeding
-5 Volt

Massa

Signaaldraad

-Maximaal 5 Volt, hoe hoger het vacuum, hoe lager de spanning. Stationair=hoog vacuum, weinig spanning. Accelereren=laag vacuum, hogere spanning.

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 11:30 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Heb bij mijn '97 ram de MAP sensor een keer stuk gehad door een backfire. Indien ik volgas gaf en dan starte sprong hij wel even met veel geweld aan (ook met de sensor losgekoppeld). De MAP sensor wordt volgens mij pas gebruikt zodra je contact slot niet meer in de start positie staat (en dus de startmotor niet meer draait). In de start fase wordt door de computer een vast programma gebruikt en bijna geen enkele sensor actief uitgelezen.

Is het niet de krukas positie sensor die de geest heeft gegeven? Volgens mij veroorzaakt dat ook backfires en het pruttelend tot stilstand komen.

Verder even de bedrading checken. De TPS/MAP/AIC en CAM/Krukas sensors delen allemaal de 5 volt voeding die ze via de computer ontvangen met elkaar.

Denk dat het tijd wordt om hem even aan een ODBII of ODBIII scanner te hangen om uit te lezen. Als hij helemaal niet meer wil aanslaan zijn er meestal zinvolle codes te vinden. En als de scanner niet kan inloggen en de voeding van de canbus en de computer is nog in orde dan weet je dan gelijk dat je computer stuk is.

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 11:35 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 15, 2010 8:29
Berichten: 41
Zinvolle backfeed!!

Dankje Jeroen :arrow:

Groet Jan

_________________
1973 Chevy Pickup Stepside Dragster 10.35 ltr. Merlin Pro Mod engine
1950hp - 0 > 300km/h 7 sec.
2004 Dodge RAM 1500 QC 5.7 HEMI Magnum SLT
Drift BMW 325i-24V met M3 onderstel
Peugeot 107 3cyl 1 ltr.

http://www.velocityracing.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling