Het is nu vr mei 02, 2025 9:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 13:10 
Trucker

Aan de injector ligt het niet, want na het wisselen met die van de 2de cilinder, blijft de fout dezelfde

De bekabeling lijkt me ook nog in orde, want m'n testlampje gaat gewoon branden. Kan ik eventueel de pulsatie van die kabels testen??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 17:11 
Trucker

Ziezo, hopelijk gaat hier nu een of ander genie naar boven komen:
Ik heb een sterk vermoeden dat het de PCM is. Ik heb een LED-lampje gepakt, en de eerste injector-stekker waar ik aan kon losgetrokken. LED-lampje daar in en de auto gestart. Lampje pulst mooi van zwak naar sterk naar zwak.
Dan de stekker van de 4de cilinder los getrokken en LEDje daarin. Motor gestart, en LED blijft continu sterk branden. Daarmee dus dat de injector open blijft, en dat er veel te veel benzine in de uitlaat terecht komt.
Zo dadelijk eens zoeken wat de auto en de LED doet als hij op LPG staat.

Ik vrees dus dat de PCM het loodje heeft gelegd. Is dit makkelijk te vinden? Is dit anders misschien e herstellen? Tips graag!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 18:53 
Heavy Trucker

Monster900 schreef:
Ziezo, hopelijk gaat hier nu een of ander genie naar boven komen:
Ik heb een sterk vermoeden dat het de PCM is. Ik heb een LED-lampje gepakt, en de eerste injector-stekker waar ik aan kon losgetrokken. LED-lampje daar in en de auto gestart. Lampje pulst mooi van zwak naar sterk naar zwak.
Dan de stekker van de 4de cilinder los getrokken en LEDje daarin. Motor gestart, en LED blijft continu sterk branden. Daarmee dus dat de injector open blijft, en dat er veel te veel benzine in de uitlaat terecht komt.
Zo dadelijk eens zoeken wat de auto en de LED doet als hij op LPG staat.

Ik vrees dus dat de PCM het loodje heeft gelegd. Is dit makkelijk te vinden? Is dit anders misschien e herstellen? Tips graag!!

Heb je al uitgesloten dat er geen probleem is met je bekabeling wardoor hij continue stroom krijgt? Kan me niet meer herinneren of je dit nu wel of niet gedaan had?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 19:46 
Trucker

Volgens de schema's komt de kabel van de PCM en loopt die (via een paar stekkers misschien) naar de injector. Welk probleem er zich ook zou kunnen voordoen in die kabel, dan zou er uiteindelijk geen stroom aan de injector geraken. Nu krijgt hij dus continu stroom (ik zie het echt niet zitten om heel die kabelboom na te trekken, ik wordt al misselijk als ik aan zulke spaghetti denk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 7:17 
Trucker

Batterij al eens een tijdje losgekoppeld om alles te resetten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 7:59 
Heavy Trucker

Monster900 schreef:
Volgens de schema's komt de kabel van de PCM en loopt die (via een paar stekkers misschien) naar de injector. Welk probleem er zich ook zou kunnen voordoen in die kabel, dan zou er uiteindelijk geen stroom aan de injector geraken. Nu krijgt hij dus continu stroom (ik zie het echt niet zitten om heel die kabelboom na te trekken, ik wordt al misselijk als ik aan zulke spaghetti denk!

Thinking out loud hier zoals ze dan zeggen, kabel zou bv naast een andere kabel kunnen liggen die continue stroom krijgt, isolatie is doorgeschuurd door trilling en zo krijgt de kabel van de injector ook continue stroom?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 8:45 
Trucker

Ik heb gisterenavond een en ander zitten googlen, in het WPHB zitten lezen, en er een nachtje over geslapen... Voor zover ik gelezen heb, is de aansturing van de injectoren MASSA-geschakeld, (vreemd, want ik zou alles +-schakelen) wat dus wil zeggen: als er ergens wat isolatie van een massa-kabel naar de injector is beschadigd en deze bloot metaal raakt, krijgt die inderdaad constant massa. Dus wordt het inderdaad heel de kabelboom napluizen. Pffff, daar heb ik niet veel zin in :-(

Eerst eens uitzoeken welke van de 3 stekkers op de PCM naar de injectoren gaat, dan kan ik al een beetje meten, ipv visueel te zoeken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 10:56 
Trucker

De juiste pin gevonden op de PCM, maar ik meet met de Ohm-meter geen verschil tussen de draden naar injector 2 of injector 4 :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 12:37 
Heavy Trucker

Monster900 schreef:
De juiste pin gevonden op de PCM, maar ik meet met de Ohm-meter geen verschil tussen de draden naar injector 2 of injector 4 :-(

Met een ohm meter meet je enkel of je kabelbreuk of afsterving (of hoe noem je dat) hebt. Je meet de weerstand die de stroom ondervind als hij door de kabel loopt, veel weerstand = afgestorven kabel of kabel bijna door. Oneindige weerstand dan is de kabel helemaal door.
Kapotte mantel/isolatie 'meet' je met een megger/lim (line insulation monitor) tester, die zend een bepaald voltage door de kabel en meet dan als er geen verlies is naar andere kabels in de kabelboom, maar dat zijn dure apparaten(althans degene waar ik mee gewerkt heb, misschien bestaan er goedkopere voor lagere voltages).

Denk dat je er niet vanonder kunt en de kabeltjes van injector tot bij de pcm gaat moeten losdoen en controleren :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 12:55 
Trucker

Nadat ik alle stekkers heb losgehaald, getest en terug in elkaar gestoken, nog eens het LED-lampje aangesloten, en nu pulst het wél!!!

Natuurlijk door het loshalen en iedere keer weer monteren, is de stekker van de 4de injector beschadigd, waardoor hij niet meer vastklikt. Zo meteen eens bij de gasboer langs, die zei me van de week dat hij nog een aantal te kannibaliseren kabelbomen heeft liggen :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 17:39 
Trucker

Alles is weer gemonteerd en hij doet het, zonder MIL en zonder rook :D

Straks eens een deftige testrit doen, dan weet ik het definitief.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 22:41 
Trucker

Alles getest en nagekeken, en ondertussen heb ik het (met een extra poederblusser van 6 kg naast me) aangedurfd om een langere testrit dan 2 minuten te doen.

Geen rookpluim meer te zien achter de RAM, en geen storingslampje meer dat brandt. Ook draait de motor weer lekker soepel :D

Me very HAPPY!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]