qc1500 schreef:
Ik snap er geen moer van ff zo gezegd
misschien een manier om dat uit te zoeken is om een spanningsmeter tussen je radio draad
(schakel plus) te laten hangen als je rijd en wachten tot het nog een keer gebeurd.
Wat moet er gebeuren dan?
sorry zal het een beetje uitleggen.
je heb spanningszoekers (een pen met een lampje er in met een stukje draar er aan)
de ene kant maak je vast aan de massa (stuk metaal van je auto dat is de min) en de andere kant maak je vast aan een
schakelplus (dat is een draad waar stroom op komt als je je contact aan heb)
dus als je motor volgende keer uit valt dan hoef je alleen maar te kijken of dat op dat moment je lampje nog brand
(dat op het moment dat alles uitvalt en alles op je dashboard uit is)
je heb ook meters (volt meter) maar zo'n lampje is makkelijker als je idd ook gelijk een veilige plek moet berijken.
de massa kabel van je accu kan het niet zijn lijkt mij (als die geen contact maakt onder het rijden levert je dynamo altijd nog
spanning) en als echt alles uit gaat op je dashboard zonder dat er lampjes gaan branden dan is het spanning wat weg valt.
werkt het niet dan kan je altijd proberen om een schakelplus (draad waar spanning op komt bij contact aan) te vinden
waar alleen stroom op staat als je je contact op de aan stand heb staan (dus waar stroom op staat als je motor draaid)
dus niet de acc stand waar bijvoorbeeld je radio op aan staat
je heb een aantal standen op je contact:
off, is alles uit
acc, is bijvoorbeeld je radio en ik denk ook je ruitenwissers
on, dat is de stand waar je contact in staat als je aan het rijden bent
en start zegt genoeg
probeer vooral een draad te vinden waar spanning op komt als je contact in de on stand staat.
als je die heb gevonden, even een lampje er aan en rijden maar tot ie uit valt en als je lampje dan ook uit gaat
dan heb je goed kans dat je contact niet helemaal lekker is of een relai (magneetschakelaar) van je contactschakeling.
als je meer uitleg wil stuur dan ff een pm dan kan ik evt een tekeningetje maken voor je zodat je het zelf kan meten.
als je je telefoon nr er bij zet dan kan ik het je misschien nog beter uitleggen