Het is nu zo aug 10, 2025 23:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 18:11 
Trucker

Bij mijn ouders staat nog een W200 in de winterstalling (van een collega van mij en nu al een jaar geen vroem...)

Auto heeft een lange historie (jaartje of 8 ) met spontaan verliezen van de bougie vonkjes, als hij loopt blijft hij lopen, maar na het uitzetten kan het afgelopen zijn met de pret....

Vorig jaar eind van de zomer was hij niet meer te starten en is hij door mij de winterstalling ingesleept. Krijg hem nu samen met de eigenaar niet aan het lopen.

W200 technisch hebben zowel de eigenaar als ik kwa ervaring / diagnose stellen 2 linker handjes :oops: (beide ICT nerds)

Bougie kabels, weerstand en verdelerkap zijn recent vervangen. De bekabeling / weerstand en contact slot hebben we doorgemeten en lijken ondanks slechte staat van de bekabeling in orde. Elektronische ontstekings-blokje en bobine hebben we vers vervangen (zijn al vaker vervangen), diagnose stappen (w200 repair manual) doorlopen maar nog steeds geen vonk bij het starten. (ook niet rechtstreeks van de bobine)

Wat nog rest volgens de diagnose stappen is de verdeler/ontsteking zelf (met dat rare spoeltje wat het vonk moment richting de elektronische ontsteking aangeeft) maar die verdeler/ontsteking is aardig aan de prijs om zonder goede diagnose maar lukraak even te proberen.

Tips of iemand in de buurt van Venlo/Roermond (staat in Belfeld) die het eens wil proberen om het aan de gang te krijgen zijn welkom? Extra startaccu in de vorm van mijn pickup met dikke startkabels zijn beschikbaar :D Bakkie koud bier om het gezellig te houden uiteraard allemaal te regelen :drunken:

Foto's van betere (roest) en lopende tijden staan online op http://w200.nl

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 20:03 
Trucker

Ik ga voor een massa probleem.
Controleer ook deze stekker of die goed contact maakt Je vindt hem op je linker voorscherm.

Afbeelding

^^^^^^^^^^^^^^^^^
http://w200.weetjewel.com

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 21:24 
Trucker

Rob schreef:
Ik ga voor een massa probleem.
Controleer ook deze stekker of die goed contact maakt Je vindt hem op je linker voorscherm.

^^^^^^^^^^^^^^^^^
http://w200.weetjewel.com

Linkervoorscherm heeft goede massa en ecu blokje maakt hier goed contact mee (lak/roest blanco geschuurd)
Stekker zat eerst erg losjes, is schoongemaakt en contacten bijgebogen. Blijft een lastige om te controleren of hij met alle contacten goed contact maakt. Voltages op de diverse meet punten zijn binnen de marges (volgens diagnose handleiding)

Zou een extra massa kabel naar de bobine kunnen aansluiten, deze zit op het motorblok. Maar volgens mij is de massa goed genoeg naar de startmotor en dynamo lopen dikke massakabels. Tijdens het starten pakt de startmotor rond de 300/400 ampère met een spanningsval van 0.5volt tussen de massa van de bobine en de - pool van de accu. Denk niet dat dit iets uitmaakt aangezien er helemaal geen vonkt is.

Bij het van het contact afzetten geeft de bobine trouwens wel een zwakke vonk.
Weet niet wat de accu spanning moet zijn tijdens het starten. Zonder starthulp zakt deze richting de 10.5 volt met hulp richting de 11.5volt. Volgens is dat hoog genoeg.

Heb trouwens ook geprobeerd een vonk te krijgen met de gas installatie losgekoppeld van de bobine. Aangezien die rechtstreeks op de - pool van het zwakstroom gedeelte van de bobine zit zou die dingen kunnen verzieken. Helaas geen vonk.

Dodge Rules....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 02, 2013 22:36 
Heavy Trucker

Je zou de opnemer nog eens proberen af te kunnen stellen in de verdeler, die zou volgens mij op 0,2mm moeten staan.

Maar als ik dit zo lees lijkt het aardig op een probleem wat ik anderhalf jaar geleden had, was destijds de verdeler defect.
Kosten op Rockauto maar iets van €50,-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 04, 2013 9:19 
Trucker

Zal bij de volgende sleutel actie eens met de opnemer gaan rommelen :D
Is de opnemer zijn werking trouwens los te testen (met een Multimeter of een Oscilloscoop)?

Als ik zo eens op RockAuto rond neus nemen bedrijven zoals C&P toch aardig wat marge op deze onderdelen.

Dodge Rules....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 04, 2013 20:46 
Trucker

Miss een domme vraag maar wat is een opnemer? :oops: :P

With Brutalforce we ride!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 04, 2013 22:13 
Trucker

ik denk de platina(ontstekingshoek)...in de verdeelkap. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 05, 2013 22:25 
Pro Trucker

Kan het niet zijn,dat de mechanische aandrijving van de verdeler is versleten.De tandwielen die de krukas vebinden met de verdeleras slaan dan door ofzo.Heb zoiets wel eens gezien.Misschien is dit een ontzettend poep verhaal,dan moet je het weer gauw vergeten![net of heel technisch ben nu] :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 06, 2013 23:19 
Nieuw

Jeroen,

ik zag je vraag voor hulp. -1-Ik woon in Belfeld en 2 ik krijg het meeste wel aan de praat, -3- ik wil eigenlijk een hot-rod project beginnen op basis van een w200. Hiervoor zou ik graag wat zaken opmeten en fotograferen voordat ik me in een avontuur stort.

Kortom: ik wil wel eens een avond meekijken. Laat maar wat weten.
Frank.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 08, 2013 14:53 
Trucker

blue-angel schreef:
Jeroen,

ik zag je vraag voor hulp. -1-Ik woon in Belfeld en 2 ik krijg het meeste wel aan de praat, -3- ik wil eigenlijk een hot-rod project beginnen op basis van een w200. Hiervoor zou ik graag wat zaken opmeten en fotograferen voordat ik me in een avontuur stort.

Kortom: ik wil wel eens een avond meekijken. Laat maar wat weten.
Frank.

Hoi Frank,

Dat is in de buurt :D

Ik heb dit weekeind niet meer naar de Dodge gekeken, ben even in afwachting van wat koeler weer. De auto staat geparkeerd in een tuinders kast (glastuinbouw) waar het op dit moment rond de 40 a 45 graden schaduw temperatuur is.
Donderdag avond zou kunnen, zal je even de contact gegevens per e-mail toesturen. Maten en foto's is uiteraard geen probleem. Alvast bedankt voor de hulp.

Dodge Rules....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 12, 2013 22:04 
Trucker

Zo te horen krijgt de bobine soms te weinig of geen stroom. Je zou de volgende punten kunnen proberen om hem wel stroom te geven:

1: Nieuw contactslot, als het oude duidelijk speling heeft. Die dingen kunnen namelijk soms wel en soms geen contact maken als ze versleten zijn. En nieuwe zijn niet echt duur. Ik dacht een euro of 50. Wel heb je dan een andere contactsleutel.

2: Amperemeter op het dashboard overbruggen door beide dikke draden op 1 aansluiting te schroeven. Kost niets, maakt je W200 gelijk elektrisch betrouwbaarder doordat er een volt meer beschikbaar is voor laden van de accu en voor de bobine bij het starten. Jawel, de amperemeter eet een hele volt als hij goed werkt, een slechte soms nog meer. En de bobine wil minimaal iets van 10 volt.
Pas wel op, de draden op de amperemeter hebben altijd stroom, behalve als de accu echt los is, dus haal de accu even los voor je begint.
In plaats van beide draden op 1 kant van de amperemeter te zetten kun je ook een 100A zekering tussen beide draden zetten, dit is netter.

3: Massadraden nameten op de bobine, de dynamo en de weerstandblokjes, de weerstand hiervan naar een stuk blank staal van het blok of de - van de accu moet mooi laag zijn.

4: als bovenstaande punten niet helpen gewoon draden van de accu naar de bobine trekken, met een aan/uit schakelaar op de + om te voorkomen dat hij de accu leegtrekt als de motor uit is. Werkt dit, dan weet je zeker dat het de stroomvoorziening van de bobine is. Als dit niet helpt kan de bobine ook slecht zijn, hoewel dat volgensmij zeldzaam is.

5: de accu kan slecht zijn, waardoor het voltage heel erg snel inzakt. Elke 5 jaar een nieuwe accu is niet buitensporig vaak op een klassieker, zeker als er af en toe startproblemen waren/zijn. Mijn W200 heeft gelijk toen ik hem had een nieuwe 95Ah accu gekregen, die dingen kosten iets van E110,- inclusief bezorgen. In een W200 past gewoon de goedkoopste maat, als je een plaatje in de accubak legt zodat hij wat over kan steken. Het originele klemsysteem is ook dan nog zeer effectief.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 13, 2013 14:48 
Trucker

Tommy_W200 schreef:
Zo te horen krijgt de bobine soms te weinig of geen stroom. Je zou de volgende punten kunnen proberen om hem wel stroom te geven:

1: Nieuw contactslot, als het oude duidelijk speling heeft. Die dingen kunnen namelijk soms wel en soms geen contact maken als ze versleten zijn. En nieuwe zijn niet echt duur. Ik dacht een euro of 50. Wel heb je dan een andere contactsleutel.

Sorry Tommie, dat ben ik niet met je eens, het gedeelte contactslot bestaat uit twee "gedeelten", te weten het "slot" en de onderliggende electrische "schakelaar" het slot zou ik alleen vervangen als je "sleutel" problemen hebt, en de electrische schakelaar, ja, die zou eventueel verantwoordelijk kunnen zijn voor dit soort problemen.
maar die twee zijn dus totaal apart!

1977 DODGE W-200 met een beetje geluk nog dit jaar als camper

1989 FORD F-350 7.3L IDI Diesel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 13, 2013 20:13 
Trucker

Bart bedankt voor de aanvulling, ik had er even niet aan gedacht dat dit 2 delen waren. Is ook te vervangen, maar lastiger, dus mogelijk eerst de andere dingen proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 14, 2013 20:52 
Trucker

Gaan donderdag met sleutelhulp een nieuwe poging wagen. Zullen wel iets over het hoofd zien, dat krijg je met IT nerds :D

Dodge Rules....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 30, 2013 16:01 
Nieuw

en, gelukt ?!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]