Het is nu ma jul 07, 2025 12:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2012 14:26 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1181
Woonplaats: Deventer
Zit/hoort er eigenlijk een toeren begrenzer op de Dodge?

Gisteren ff een inhaal actie (liep wel erg lang(zaam) te sukkelen)
Hij geeft dan snel een kick down, nou let ik dan meestal op de weg ( en niet op het dashboard) maar uit mijn ooghoek viel op dat hij hem vlot door trok tot zo'n 5500-5700 toeren (rood vanaf 5000)
Heb maar even gas gelicht.
Mijn vraag, kan dit kwaad? (natuurlijk als je het elk stoplicht doet !)
Maar incidenteel? zit er geen toeren begrenzer op?
Rijdt normaal rustig, maar met een inhaal actie o.i.d. en hij gaat even los.... Geloof dat hij voor hij zelf doorschakeld bijna de toerenteller (6000) uit loopt, dan zit hij wel erg diep in het rood, lijkt me niet de bedoeling.
Aan de andere kant, als hij niet zoveel toeren kan/mag draaien, zou hij toch afgeregeld moeten zijn dat dit ook niet kan?? of zie ik dat verkeerd.

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2012 16:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Volgens mij hoort rond de 5200 rpm de rev limiter in te grijpen. Mijn 5.9L begon na 4500 rpm al vermogen te verliezen (was op een missende katalysator na in originele staat).

Als je een automaat hebt en hij schakelt niet voordat hij over de 5200 rpm is er iets niet in orde. Volgens mij waren bepaalde schakel/kickdown momenten mechanisch stelbaar (gelinkt aan de gaspedaal kabel).

Bij mijn '97 model 5.9L werkte de begrenzer niet indien hij op LPG liep dus kijk uit.
Ik kan helaas uit ervaring vertellen dat het echt stuk gaat en dat de rest waarde bij motor schade bij die leeftijd richting de oud ijzer prijs gaat....

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2012 16:17 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
zit niet op een oud model , heb er 5 jaar eentje gehad (5.2 l) en die had het ook niet :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2012 16:21 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 07, 2009 9:55
Berichten: 238
Woonplaats: nabij eindhoven (da's best)
Ik heb hetzelfde type ,probeer het later vadaag wel een keer 8) 8) 8) :twisted:

_________________
daily driver ; dodge ram 1500 (5.2)
http://www.l2paardensport.nl

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2012 8:40 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1181
Woonplaats: Deventer
Gewoon opletten dus!, Is zonde om hem hierop kapot te rijden.
Is alleen vervelend, hij trekt als een lier tot het eind.

Weet nu in elk geval dat ik echt hierop moet letten.

Heren bedankt.

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2012 15:52 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1181
Woonplaats: Deventer
Ik heb nog even met een collega gesproken ( heeft verstand van bijna alles :)
Hij gaf aan dat er op de bak een sensor hoort te zitten/zit die het schakelen regelt (toeren van/in de bak), deze sensor zou mogelijk kapot zijn.
Is er iemand bekend dat er zo'n sensor op de bak zit?
Hij gaf ook aan dat een olie wissel gezond zou zijn (bak schakeld soms soepel, soms schokt hij, ook schakelt hij bij normaal accelereren (bijna) altijd heel even terug naar een lagere versnelling en direkt weer op.
Wellicht is een olie wissel dus zeker goed.
Nu heb ik e.e.a. over een flush gelezen, is dit beter dan aftappen? Iemand hier ervaring mee?
Flush zou op de stoep kunnen gebeuren, maar lijkt mij dat ze dan geen filter wisselen, en dat lijkt me weer een slecht plan.
Mijn collega gaf ook aan dat er 4? (kunststof stiften in zitten, deze zou je het best mee vervangen.
Iemand enig idee wat een olie wissel (met filter en stiften) ongeveer kost?? Nee niet zelf doen, heb ik geen trek in.

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling