USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Welke koelvloeistof?
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=15708
Pagina 1 van 1

Auteur:  martin117 [ zo okt 28, 2012 13:54 ]
Berichttitel:  Welke koelvloeistof?

Ik denk dat ik mijn koelvloeistof iets moet bijvullen, na een week stilstand slaat hij soms af (ik denk aan een bevroren verdamper, maar heb dit niet gecontroleerd)

Ik heb thuis staan Kroon oil Coolant SP 11, kan ik deze gebruiken?
Op de site van Kroon komt mijn type niet voor ( pas vanaf 2004)

Auteur:  freddy [ zo okt 28, 2012 16:07 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Effe google.

Auteur:  HollandBlower [ zo okt 28, 2012 17:22 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Wat zit er nu in? Moet je even kijken.

Mixen is vaak het minste wat je kan doen. :!:
Ook al is het niet de juiste koelvloeistof, kan je beter aanvullen wat er nu reeds inzit dan wat anders erbij gooien. :D

Rood= G12 is organisch vaak rood of oranje
blauw= conventioneel INorganisch mengsel van water en propylene glycol (kan je ook zelf aanmengen)
Geel/Groen= Vaak merk afhankelijk mengsel voor Ford, renault enz

Er zullen vast nog meerdere soorten en smaken zijn in andere kleuren maar dit kom je het meeste tegen en is het makkelijkste te krijgen. Al heb ik begrepen dat het voor de Ford mannen nogal eens kan tegen vallen. :roll:

Auteur:  martin117 [ ma okt 29, 2012 0:25 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Geen idee wat er nu in zit.
In het boekje staat het ook niet duidelijk, wel dat het niet op waterbasis mag.

Auteur:  BusBart [ zo dec 16, 2012 17:19 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

HollandBlower schreef:
Wat zit er nu in? Moet je even kijken.


Geel/Groen= Vaak merk afhankelijk mengsel voor Ford, renault enz

Er zullen vast nog meerdere soorten en smaken zijn in andere kleuren maar dit kom je het meeste tegen en is het makkelijkste te krijgen. Al heb ik begrepen dat het voor de Ford mannen nogal eens kan tegen vallen. :roll:



Klopt, voor veel Ford's moet het een koelvloeistof zijn met sca's erin, dat is een product dat implosies tegengaat.
Uitleg; doordat de verbranding (ontploffing) in de cilinder (vooral de 6,9 en 7,3 Liter diesels IDI en powerstroke) nogal heftig gaat komt vooral in deze motoren cavitatie voor. cavitatie is;

In leidingsystemen kan ook bij hogere druk dan in de hiervoor genoemde open systemen cavitatie ontstaan, bijvoorbeeld in pompen, kleppen en achter obstakels, bramen, etcetera. Hierbij speelt de lokale vloeistofsnelheid en de vorm van het obstakel een rol. Bij hogere temperatuur neemt de kans op cavitatie toe, bij hogere druk neemt die kans af omdat dampbellen dan worden dichtgedrukt.

Het is ook bekend dat cavitatie een rol speelt bij slijtage van dieselmotoren. Door de hoge drukpulsen kan er in de olie- en waterkanalen van het blok cavitatie ontstaan. Hierdoor kunnen zich kleine scheurtjes in het blok vormen. Er is niet veel over bekend omdat het een complex en moeilijk te traceren issue is. Witte rook uit het kleppendeksel kan duiden op koelwater migratie naar het olie systeem als gevolg van de cavitatie. Dit kan overigens ook andere oorzaken hebben.

Bron: wikipedia.nl http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie

Auteur:  Tommy_W200 [ zo dec 16, 2012 21:56 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Als hij op benzine of LPG loopt, volstaat volgensmij elke normale koelvloeistof. Ik gebruik altijd het blauwe spul van de bouwmarkt. Belangrijk is vooral dat het goede vorstbescherming heeft, bijvoorbeeld tot -20. Of als je ook in bijvoorbeeld scandinavie komt -30.

Trouwens zou ik ook even de thermostaatklep testen. Want als die niet meer werkt, warmt de motor niet goed meer op, omdat de koeling bij koude motor gelijk al de radiator meepakt. Waardoor ook je verdamper niet goed verwarmd wordt en dus hapert zodra je vermogen vraagt.

Auteur:  martin117 [ zo dec 16, 2012 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Koelwatermeter staat redelijk snel op temperatuur, en ik heb nooit last van een bevroren verdamper, laatst sloeg hij soms af, membraan van de verdamper werd minder. Andere verdamper erop, nu mét 8mm afsluiter (ipv 6mm) alle leidingen e.d. waren 8mm, alleen de afsluiter bleek 6mm, direct verholpen, zit nu ook een soort van buffer reservoir voor, loopt weer uitstekend.
Cabine wordt ook goed warm, dus denk niet dat de Thermostaat slecht/oud/vast of kapot is.

Maar bedankt voor de tip.

Auteur:  peerkehemi [ zo dec 16, 2012 22:09 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Tommy_W200 schreef:
Als hij op benzine of LPG loopt, volstaat volgensmij elke normale koelvloeistof. Ik gebruik altijd het blauwe spul van de bouwmarkt. Belangrijk is vooral dat het goede vorstbescherming heeft, bijvoorbeeld tot -20. Of als je ook in bijvoorbeeld scandinavie komt -30.

Trouwens zou ik ook even de thermostaatklep testen. Want als die niet meer werkt, warmt de motor niet goed meer op, omdat de koeling bij koude motor gelijk al de radiator meepakt. Waardoor ook je verdamper niet goed verwarmd wordt en dus hapert zodra je vermogen vraagt.




Nee hoor dit klopt niet, het is zoals jeroen hier boven al aan geeft :!: en bij aluminium koppen, mag er zoiezo geen blauwe in.

Auteur:  Tommy_W200 [ zo dec 16, 2012 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

hemiram schreef:
Tommy_W200 schreef:
Als hij op benzine of LPG loopt, volstaat volgensmij elke normale koelvloeistof. Ik gebruik altijd het blauwe spul van de bouwmarkt. Belangrijk is vooral dat het goede vorstbescherming heeft, bijvoorbeeld tot -20. Of als je ook in bijvoorbeeld scandinavie komt -30.

Trouwens zou ik ook even de thermostaatklep testen. Want als die niet meer werkt, warmt de motor niet goed meer op, omdat de koeling bij koude motor gelijk al de radiator meepakt. Waardoor ook je verdamper niet goed verwarmd wordt en dus hapert zodra je vermogen vraagt.


Nee hoor dit klopt niet, het is zoals jeroen hier boven al aan geeft :!: en bij aluminium koppen, mag er zoiezo geen blauwe in.


Jeroen zegt niet wat erin mag, alleen maar dat het heel nauw luistert. Daarom dacht ik, ik voeg een praktisch bruikbaar advies toe. Maar als je het beter weet, voel vrij om te zeggen wat er dan wel inmoet.

Mijn gewone auto doet het iig ook prima met blauwe koelvloeistof en die heeft een volledig alu motorblok.

Auteur:  peerkehemi [ zo dec 16, 2012 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

Tommy_W200 schreef:
hemiram schreef:
Tommy_W200 schreef:
Als hij op benzine of LPG loopt, volstaat volgensmij elke normale koelvloeistof. Ik gebruik altijd het blauwe spul van de bouwmarkt. Belangrijk is vooral dat het goede vorstbescherming heeft, bijvoorbeeld tot -20. Of als je ook in bijvoorbeeld scandinavie komt -30.

Trouwens zou ik ook even de thermostaatklep testen. Want als die niet meer werkt, warmt de motor niet goed meer op, omdat de koeling bij koude motor gelijk al de radiator meepakt. Waardoor ook je verdamper niet goed verwarmd wordt en dus hapert zodra je vermogen vraagt.


Nee hoor dit klopt niet, het is zoals jeroen hier boven al aan geeft :!: en bij aluminium koppen, mag er zoiezo geen blauwe in.


Jeroen zegt niet wat erin mag, alleen maar dat het heel nauw luistert. Daarom dacht ik, ik voeg een praktisch bruikbaar advies toe. Maar als je het beter weet, voel vrij om te zeggen wat er dan wel inmoet.

Mijn gewone auto doet het iig ook prima met blauwe koelvloeistof en die heeft een volledig alu motorblok.



Goedbezig gooi in gooi in zou ik zeggen :!:

Auteur:  HollandBlower [ ma dec 17, 2012 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Welke koelvloeistof?

hemiram schreef:


Goedbezig gooi in gooi in zou ik zeggen :!:



:mrgreen: :notworthy: :violent1: :thumbleft:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/