lexmonda schreef:
Snap heel goed dat ze niet goedkoop rijden en dat onderhoud ellende is omdat het amerikaanse productie is.
Ik vind sleutelen niet vervelend en heb handige vrienden met een werkplaats, maar wil niet zeggen dat ik zin hem om daar elke week iets aan te doen. Hebben ze echt zoveel onderhoud nodig?
En ligt het aan het bouwjaar of kilometers? Is het al beter als ik rond bouwjaar 2007/2008 ga kijken?
Dan kosten ze rond de 15.000/18.000. Dan moet ik even doorsparen maar als dat veel scheelt in ellende heb ik dat er wel voor over.
En garages als usacars.nl heeft iemand daar ervaringen mee?
Ligt er net aan welke Dodge truck je kiest, een W200 zoals ik heb is wel goedkoop en eenvoudig in het onderhoud. Dit komt omdat er vrijwel geen elektronica opzit en al het mechanische extra zwaar is uitgevoerd voor gebruik door het amerikaanse leger.
Ook zijn de onderdelen van deze ex-legerbak zowel goed te krijgen als goedkoop, omdat er nog behoorlijk wat overgebleven is uit de militaire periode en omdat er ook veel past van andere Mopar's uit de periode 1960-1980.
Natuurlijk, hij is een beetje lomper, zwaarder en vierkanter dan een RAM 1500 en exemplaren met airco werden niet door het leger ingezet, maar ik rijd hem ook vrijwel dagelijks en dat is gewoon prima te doen.
De beste jaren zijn 1976 en 1977, want die zijn daadwerkelijk militair ingezet. Voor E8.000 kun je ze uitzoeken en zelfs voor de helft zijn er al goede te koop. Hoewel je bij de goedkopere mogelijk wel even wat plaatwerk moet ontroesten en opnieuw in de Hammerite zetten. Maar daarvoor kan je ruwweg alles zelf repareren, als je enige sleutelervaring hebt. Hoewel laten doen ook meevalt, omdat het onderhoud voor een garage ook simpel en dus snel gaat.
Het verbruik is trouwens 1 op 4 op LPG als je je aan de maximumsnelheden houd en stevig accelereert (voor zover mogelijk). Wel zijn ze met 150 pk lang niet zo snel als een RAM 1500. 0-100 gaat in 20 seconden en de topsnelheid is 140 (als het windstil is).
Ook is een RAM 1500 duidelijk luxer, want de leren bank zit in beide prima, maar bij een verkeersdrempel veert de RAM netjes in, terwijl de W200 eigenlijk nauwelijks inveert. Ook is de draaicirkel van een W200 duidelijk groter en de besturing behoorlijk minder direct.
Dus het is de vraag wat je wil, als je een luxe en snelle truck wil die best wat mag kosten in aanschaf en onderhoud, is de RAM 1500 een prima keuze.
Maar als luxe je niet uitmaakt en je gewoon voor een schappelijke prijs een grote praktische stoere Dodge wil rijden, dan kan een W200 ook het overwegen waard zijn. Want die is geen cm kleiner, de V8 klinkt net zo lekker en er gaat evenveel bouwmateriaal in de bak. Ook is de W200 veel steviger als je een keer wat raakt, omdat het plaatwerk veel dikker is en de bumpers ook dik staal zijn.