USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
Benzine in uitlaat / foutcode P0204 / PCM defect?? https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=17582 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Monster900 [ wo aug 21, 2013 20:53 ] |
Berichttitel: | Benzine in uitlaat / foutcode P0204 / PCM defect?? |
Zoals ook gezegd in DIT topic, heb ik vanmorgen ontdekt dat er een rookpluim achter m'n truck hangt, en deze nogal naar benzine ruikt. Ook ligt er een laagje benzine in de uitlaatdemper. Natuurlijk start de Dodge op benzine, en schakelt hij even later pas over op gas. Nu heb ik, nadat ik het probleem ontdekte, niet meer durven rijden/starten. Ik heb dus 2 vermoedelijke oorzaken: een bougie die het niet meer doet, waardoor de onverbrande benzine uiteindelijk de uitlaat wordt in geblazen, of een benzine-injector, die open blijft staan en m'n hele cilinder vol benzine pompt... Iemand enig idee hoe ik dat probleem zou kunnen oplossen, hoe vind ik (zonder alles te moeten afbreken) de oorzaak? |
Auteur: | Belgiquebasterd [ wo aug 21, 2013 21:04 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Welk jaartal is de truck en welke motor? Krijg je foutcodes? Bougies vervangen zou ik zowiezo doen, is de grote kost niet. Ik las dat het enkel de rechter uitlaat is die rookt, je zou kunnen de 4 injectoren van de rechterkant te verwisselen naar de linkerkant en vice versa, als het probleem zich verlegt naar de linkerkant dan weet je al meer. Indien niet kun je verder gaan zoeken, weet nie hoe goed die oudere computers zijn, maar kan me nie voorstellen da je een probleem hebt met een injector en/of een bougie en dat je geen foutcode zou krijgen? |
Auteur: | Monster900 [ wo aug 21, 2013 21:13 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Lampje motorstoring brandt (maar dat kan volgens mij net zo goed zijn van de benzine in de cat), maar heb momenteel geen computer ter beschikking om de auto uit te lezen. Het betreft een RAM 2500 uit 2001 met een 8,0 V10 blok ![]() EDIT: ik heb het WPHB al gevonden, en zo simpel is het nog niet om die injectoren te wisselen, blijkbaar) |
Auteur: | Belgiquebasterd [ wo aug 21, 2013 21:21 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Monster900 schreef: Lampje motorstoring brandt (maar dat kan volgens mij net zo goed zijn van de benzine in de cat), maar heb momenteel geen computer ter beschikking om de auto uit te lezen. Het betreft een RAM 2500 uit 2001 met een 8,0 V10 blok ![]() EDIT: ik heb het WPHB al gevonden, en zo simpel is het nog niet om die injectoren te wisselen, blijkbaar) Codes gaan je al een heel eind de goeie richting uithelpen, weet nie of jouw truck al OBD2 is? Maar zo'n uitlezer apparaatjes kosten geen drol meer! Denk dat het het slimste is in jou geval eerst de codes te weten te komen en dan pas te beginnen sleutelen! |
Auteur: | Monster900 [ wo aug 21, 2013 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Ik heb al vaak van dat soort toestellen gevonden, maar in hoeverre die ook echt bruikbaar zijn, betwijfel ik. Ik ga morgenvroeg toch eens proberen om hem hier voor de deur te starten, stationair laten draaien tot hij op gas overspringt, en dan de "fuel pump relay" er uit trekken, om zo naar een bevriende garagist op zo'n 6 km van hier te rijden. Daar kan ik hem waarschijnlijk wel laten uitlezen. |
Auteur: | Monster900 [ do aug 22, 2013 10:37 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Zojuist de auto gaan uitlezen, code P0204 Injector voor de 4de cilinder dus. Dat valt nog mee, die zit nog niet zo ver naar achteren. Ondertussen wel de foutcode gereset, en zonder Fuel Pump Relay naar huis gereden, MIL is nog niet terug gaan branden, en de benzine-rookpluim is voorlopig ook nog weg gebleven... |
Auteur: | Belgiquebasterd [ do aug 22, 2013 12:12 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Monster900 schreef: Zojuist de auto gaan uitlezen, code P0204 Injector voor de 4de cilinder dus. Dat valt nog mee, die zit nog niet zo ver naar achteren. Ondertussen wel de foutcode gereset, en zonder Fuel Pump Relay naar huis gereden, MIL is nog niet terug gaan branden, en de benzine-rookpluim is voorlopig ook nog weg gebleven... Zie je wel ![]() |
Auteur: | Monster900 [ do aug 22, 2013 15:53 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Heb voor mezelf ondertussen ook zo'n OBD-apparaat besteld, er staat hier ook nog een fiat op de oprit met een groot elektronisch probleem, hopelijk kan ik dat dan ook oplossen. Bedankt iig voor de tips! |
Auteur: | Monster900 [ za aug 24, 2013 14:28 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Vandaag m'n OBD-reader ontvangen en gelijk getest. Net zoals de "dure" Delphi-computer me zei P0204: injector 4de cilinder. Ik vraag me wel af wat er nu stuk aan zou zijn. Volgens een maat die een LPG-zaak heeft vermoedde hij een mechanisch defect, maar dat zou de computer dan niet aangeven ![]() |
Auteur: | Monster900 [ zo aug 25, 2013 20:46 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Ziezo, inlaatspruitstuk ligt er uit!! Ook gelijk de weerstand in de injector nagemeten, en deze is 14,5 Ohm. Gelijk die van de 2de cilinder ook eens gemeten, en daar heb ik hetzelfde: 14,5 Ohm. Ik vind het niet gelijk terug, maar ik had ergens gevonden dat een injector een weerstand van 12 Ohm +/- 1,2 Ohm moest hebben... Als dat zou kloppen zijn er al meer injectoren defect. Zomaar 2 injectoren wisselen, zie ik niet meteen zitten, wat een gekloot in dat spruitstuk er af te halen. Natuurlijk zit er een hele hoop van de LPG-installatie in de weg, daarmee dat het natuurlijk een stukje moeilijker is, maar dit wil ik niet zomaar nog een paar keer doen... |
Auteur: | Belgiquebasterd [ ma aug 26, 2013 8:45 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Monster900 schreef: Ziezo, inlaatspruitstuk ligt er uit!! Ook gelijk de weerstand in de injector nagemeten, en deze is 14,5 Ohm. Gelijk die van de 2de cilinder ook eens gemeten, en daar heb ik hetzelfde: 14,5 Ohm. Ik vind het niet gelijk terug, maar ik had ergens gevonden dat een injector een weerstand van 12 Ohm +/- 1,2 Ohm moest hebben... Als dat zou kloppen zijn er al meer injectoren defect. Zomaar 2 injectoren wisselen, zie ik niet meteen zitten, wat een gekloot in dat spruitstuk er af te halen. Natuurlijk zit er een hele hoop van de LPG-installatie in de weg, daarmee dat het natuurlijk een stukje moeilijker is, maar dit wil ik niet zomaar nog een paar keer doen... Citaat: DIAGNOSIS AND TESTING - FUEL INJECTOR TEST To perform a complete test of the fuel injectors and their circuitry, use the DRB scan tool and refer to the appropriate Powertrain Diagnostics Procedures manual. To test the injector only, refer to the following: Disconnect the fuel injector wire harness connector from the injector. The injector is equipped with 2 electrical terminals (pins). Place an ohmmeter across the terminals. Resistance reading should be approximately 12 ohms +/-1.2 ohms at 20°C (68°F). Is natuurlijk maar een klein verschil tussen de max van 13.2 en de 14.5 die je meet? Misschien ligt het aan je multimeter, en was toch geen Kohm of Mohm dat je gemeten hebt ![]() Kun je een serienummer lezen op één van je injectoren? Ik heb nog de originele injectoren liggen van mijn 2003 5.7, kans bestaat dat het dezelfde zijn, als het zo is mag je ze wel gebruiken om te troubleshooten? |
Auteur: | Monster900 [ ma aug 26, 2013 10:26 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Zoals gezegd heeft hij, net zoals de injector van cilinder 2 een weerstand van 14,5 Ohm en als ik rechtstreeks 12V op de aansluitingen zet, hoor ik hem klikken... |
Auteur: | Monster900 [ ma aug 26, 2013 10:55 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
Eens kijken of de OBD fouten geeft als ik de injectoren wissel zonder hem te proberen starten |
Auteur: | Monster900 [ ma aug 26, 2013 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: Benzine in uitlaat |
OBD geeft alleen TPS en Air control fouten ![]() Eens kijken om een en ander van de LPG af te koppelen, zodat het wat makkelijker is om het spruitstuk terug te monteren en te demonteren |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |