Het is nu vr mei 02, 2025 23:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe motorolie pijlen ?
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 17:32 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do maart 06, 2014 18:27
Berichten: 16
Vriend van me heeft een W200 maar als hij wilt pijlen met warme motor kan hij het niet aflezen door de pijlstok uit te nemen blijft er olie op de gehele stok zitten.

Hoe doen jullie dit ?

Ook sputtert hij olie uit de pijlbuis met draaiende motor ?

Mvg Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 18:00 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Als ik olie wil pijlen doe ik dat voordat ik de motor start.
Wil je na een rit pijlen kun je voor een betrouwbare meting beter een kwartiertje wachten nadat je de motor hebt uitgezet.

Als er olie uit de pijlbuis komt ben ik bang dat er teveel olie inzit.

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 18:24 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do maart 06, 2014 18:27
Berichten: 16
Hoe kan dat nou via boekje oud olie eruit en volgens boekje 5 liter erin geschud.
Oliedruk is ongeveer rond de 20 volgens metertje.

Bedankt voor je antwoord.

Mvg Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 18:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Goeie tip dan: Als het boekje zegt dat er 5 Liter in moet, begin dan te pijlen als er 4 Liter in zit.
(Je krijgt nooit alle oude olie eruit)

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 18:42 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do maart 06, 2014 18:27
Berichten: 16
Stom inderdaad heeft pas zijn w200. Kunnen we nog olie aftappen of kan er al vanalles mis zijn met het blok ? Heeft er nu ongeveer 200km al mee gereden.
Zie net al dat oliedruk rond de 40 moet zijn ?


Mvg Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 19:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Gewoon zorgen dat het peil goed is en verder cruisen.
En het kan zo wezen dat de oliedruk meter het na 38 jaar wat minder nauw neemt met het aangeven van de juiste waarde!
Maak je dus niet direct zorgen als hij aangeeft wat je liever niet ziet.

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 19:14 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: za dec 17, 2011 0:41
Berichten: 3210
Woonplaats: Ens
ik peil de olie altijd met koude moter.
@ jan wat geeft hij dan aan als die koud is?

_________________
gr freddy

dodge ram 1500
megacab
powerd by hemi
2007


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 20:04 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 29, 2010 15:05
Berichten: 1349
Doderam schreef:
Vriend van me heeft een W200 maar als hij wilt pijlen met warme motor kan hij het niet aflezen door de pijlstok uit te nemen blijft er olie op de gehele stok zitten.

Hoe doen jullie dit ?

Ook sputtert hij olie uit de pijlbuis met draaiende motor ?

Mvg Jan


Komt door de onderdruk.

_________________
chris-jan..(CJ)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 23:22 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do maart 06, 2014 18:27
Berichten: 16
we hebben net nog een halve liter eruit gehaald en warm gereden morgen opnieuw pijlen met koude motor.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2014 10:22 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Met een liter olie te veel mag hij het er bij de peilstok nog niet uitgooien :!: ik denken ook te veel onderdruk (Carter druk) :!:


www.marlog-car-handling.com


Www.rockauto.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2014 11:31 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Denk ook iets dat het met de carterventilatie te maken heeft. Denk dat het bijna onmogelijk is zo veel olie in een blok te doen dat het via de peilstok er weer uitkomt. Als je veel te veel olie in het blok doet, dan gaat de krukas in het oliebad draaien waardoor de olie gaat beginnen schuimen en de oliepomp het niet meer rondgepompt krijgt waardoor je lager schade kan krijgen waardoor .... je snapt het wel.

Een motor die draait creeërt druk in het carter, iedere motor heeft een systeem om die druk weg te krijgen, weet niet precies hoe het bij jouw type motor werkt, maar denk dat je in die richting moet gaan zoeken ipv experimenteren met oliehoeveelheid. Te weinig olie kan ook tot dure schade leiden. Ivm je oliedruk, meet de oliedruk eens met een externe mechanische oliedrukmeter, een luchtdrukmetertje die je in de lokale bouwmarkt kan kopen, met een stukje slang en de correcte fitting voor je blok lukt ook al, hoeft dus niet duur te zijn.

Niet helemaal hetzelfde, hangt nog olietank aan, maar zelfde principe, metertje kwam van een oude luchtcompressor en werkte perfect om de oliedruk te meten.

Afbeelding

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2014 11:49 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 29, 2010 15:05
Berichten: 1349
carter ontluchtingssysteem,zal niet meer zijn dan een open pijp denk ik in dit geval
zon oude motor zal wel wat onderdruk hebben intussen,en dan is het goed mogelijk dat de olie er via de pijlstok uit wordt
gegooid.
heb hier ook een trekker uit 1976 dat is dan wel een diesel,maar die doet dat ook rij er al jaren mee.
gebruikt wel wat olie,maar dat hou ik in de gaten.

_________________
chris-jan..(CJ)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2014 20:04 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 23, 2008 14:07
Berichten: 1341
Woonplaats: Sint-Oedenrode
PCV klep controleren
Afbeelding

_________________
Patrick


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2014 9:49 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do maart 06, 2014 18:27
Berichten: 16
pvc gisteravond laat nog gecontroleert lijkt gewoon te werken.

Wel toen hij de Dodge starte dat er een blauwe rook uit de uitlaat kwam.
Bij gas geven is dit weer niet het geval doet hij alleen bij starten.

Als hij te veel onderdruk heeft wat moet er dan gebeuren om het op te lossen ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2014 14:30 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Jan, weet jou maat nog welke waarde die oliedruk meter aangaf voor die olie wissel?
Als die waarde nu het zelfde is.. Gewoon cruisen met die truck!

Die blauwe pluim komt door uitgedroogde kleprubbers, is het nadeel van op LPG rijden.

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling