Het is nu vr mei 02, 2025 13:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2014 12:46 
Trucker

Vraagje, mijn temperatuurmeter staat bij het rijden op LPG onderin, probeert heel af en toe eens omhoog te komen, valt meestal vrij snel weer terug.
Bij paar minuten stationair lopen komt hij vaak naar het midden, rijd je dan weg zakt hij weer omlaag.

Ook wordt de kachel niet erg warm, het wordt wel warm in de cabine, maar heb ik de kachel op maximaal staan, dan is het enigszins op temperatuur, echt warm wordt het niet.

Ik verwacht dat dit aan de thermostaat ligt, máár, nou komt het: bij het rijden op benzine doet de temperatuurmeter wel gewoon mee, staat keurig netjes in het midden, valt nooit weg.

Nou moet ik eerlijk zijn: heb niet geprobeerd hoe warm de kachel wordt bij het rijden op benzine, rij namelijk liever op LPG :wink:

Iemand enig idee? Toch de thermostaat? Kan iemand me dan uitleggen hoe het kan dat het op benzine wel gewoon werkt? Zou er een verschil in motortemperatuur zitten bij het rijden op LPG? Waardoor de thermostaat open blijft staan bij het rijden op LPG?

Alvast bedankt!

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2014 13:34 
Truck forum Junky

Ik snap het verschil op benzine en gas ook niet, zo niks uit moeten maken. koelvloeistof. Gaat gewoon mee rond door verdampen ook op benzine. Schommelen van de temp kan wel aan thermostaat liggen, ik zou die gewoon vervangen als ik jou was, ze gaan wel eens stuk namelijk :!:

Www.marlog-car-handling.com

Www.rockauto.com

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2014 15:44 
Trucker

Als er toch verschil is tussen benzine/lpg vraag ik me af of je verdamper niet lek is en er lpg in het koelwater terecht komt. Normaal heb je dan ook oververhitting problemen maar misschien dat dit nog niet is als hij maar een beetje lekt. Checken kan geen kwaad zou ik zeggen. Zelf geen idee hoe je dat moet controleren. Misschien dat je LPG ruikt indien je de radiator dop eraf laat (nadat hij even heeft afgekoeld) en hem stationair laat lopen.

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2014 20:55 
Trucker

Ga morgen nieuwe thermostaat halen, donderdag erin zetten, tegelijk met de nieuwe spoorverbreders :laughing6:

Aan de radiateur snuffelen gaf geen resultaat, eerst de thermostaat maar eens afwachten..

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2014 22:42 
Trucker

eerst de spoorverbreders steken en dan pas de thermostaat of je krijgt geheid problemen :mrgreen:

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 1:03 
Trucker

Heb nog even zitten brainstormen, en net geprobeerd op weg naar huis..
Bij het overschakelen op benzine komt de temperatuurmeter direct omhoog, echter niet tot maximaal, maar ik schat tot 70 graden.
Bij rijden op lpg schommelt de meter, hangt 90% van de tijd nét boven zijn 0 punt, probeert af en toe omhoog te komen, en valt direct terug. Het maakt niet uit of ik gas geef, gas loslaat, op de cruise control rijd, af en toe probeert hij het, en valt weer weg, er lijkt wel een soort ritme in te zitten, om de zoveel minuten komt hij even uit zijn comfort zone (10 graden?)

Ik denk dat dit aan de thermostaat ligt, de verbrandingstemperatuur in de motor is hoger bij het rijden op lpg, dus de thermostaat blijft openstaan, het koelwater wordt rondgepompt, thermostaat blijft openstaan.. Bij rijden op benzine is de motortemperatuur lager, dus gaat ie dicht, echter lekt ie wel, want de temperatuur blijft te laag.

Morgen wordt ie vervangen, dan zullen we het zien.. Maar wilde het toch even kwijt.. Ben benieuwd hoe jullie erover denken.
1 ding is zeker: koud is t wel in de cabine, de tering.. :laughing4:

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 10:24 
Pro Trucker

Wel genoeg koelvloeistof?Omdat je kachel ook niet goed werkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 10:36 
Truck forum Junky

PeerV10 schreef:
Bij het overschakelen op benzine komt de temperatuurmeter direct omhoog, echter niet tot maximaal, maar ik schat tot 70 graden.
Bij rijden op lpg schommelt de meter, hangt 90% van de tijd nét boven zijn 0 punt, probeert af en toe omhoog te komen, en valt direct terug. Het maakt niet uit of ik gas geef, gas loslaat, op de cruise control rijd, af en toe probeert hij het, en valt weer weg, er lijkt wel een soort ritme in te zitten, om de zoveel minuten komt hij even uit zijn comfort zone (10 graden?)

Ik denk dat dit aan de thermostaat ligt, de verbrandingstemperatuur in de motor is hoger bij het rijden op lpg, dus de thermostaat blijft openstaan, het koelwater wordt rondgepompt, thermostaat blijft openstaan.. Bij rijden op benzine is de motortemperatuur lager, dus gaat ie dicht, echter lekt ie wel, want de temperatuur blijft te laag.

Morgen wordt ie vervangen, dan zullen we het zien.. Maar wilde het toch even kwijt.. Ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Ik zou de thermostaat zoiezo doen je weet waarom peer. Maar ik zo ook je bedrading eens goed na kijken, misschien ergens een slecht of vals contact bij je temperatuur sensor , waar hij op ligt te spoken :!: (bougie kabel, inductie)

http://Www.marlog-car-handling.com

http://Www.rockauto.com

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 23:06 
Trucker

hemiram schreef:
PeerV10 schreef:

Ik zou de thermostaat zoiezo doen je weet waarom peer. Maar ik zo ook je bedrading eens goed na kijken, misschien ergens een slecht of vals contact bij je temperatuur sensor , waar hij op ligt te spoken :!: (bougie kabel, inductie)

Thermostaat is vervangen, resultaat: 0, niks, nada..

Daar zat ik ook aan te denken Peer, ik snap alleen niet waarom de temperatuur in de cabine ook niet warm is, kachel op maximaal en het is net aan, maar de lucht die uit de roosters komt is echt half lauw, niet aangenaam warm te noemen..
Hoe is het bij jullie? Is de kachel echt warm warm, of ook aangenaam? De kachel van de vorige Dodge (import Miami) deed het helemaal niet, dus ik heb geen referentie..

Begin toch te twijfelen aan de verdamper, maar m'n monteur zegt dat ik dan serieus koelvloeistofverbruik moet waarnemen, en dat de auto dan ook niet zo soepel mag lopen..

Aan de andere kant vraag ik me, puur uit nieuwsgierigheid, af hoe zon impco 425 mixer loopt, maarja, om die nou te gaan vervangen 'om het te proberen' is ook zoiets..

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 23:30 
Truck forum Junky

Oké dus dat was het hiet. Nou warm worden doet hij normaal gesproken wel hoor, zeg maar gerust heet :wink: voel eens aan je kachel slangen peer, je ziet ze wel het schutbord ingaan en ze moeten alle bij goed warm worden, als de motor op temperatuur is. Zo niet zou het je kachel radiateur kunnen zijn die dicht geslipt zit - :!: als dit zo is zou ik eerst eens gaan spoellen met gewone huishoud soda , een paar eetlepels in je koelvloestof en na een paar daggen aftappen en zo nodig nog een keer. Kachel radiateur vervangen is een behoorlijke klus namelijk :!:

Www.rockauto.com

Www.marlog-car-handling.com

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 04, 2014 23:31 
Heavy Trucker

Ik ben op het cumminsforum wel eens tegen gekomen dat er 1 of andere klep in de kachelbehuizing problemen kan geven. Die opent of sluit dan niet meer vanwege een gebroken scharnieras.
Meet eens de daadwerkelijke temperaturen bij de koelvloeistof slangen. Bij de radiateur, thermostaat en bij de kachelslangen. De temperatuur is misschien wel netjes in orde en zijn dit 2 losse problemen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 05, 2014 0:23 
Trucker

hemiram schreef:
Oké dus dat was het hiet. Nou warm worden doet hij normaal gesproken wel hoor, zeg maar gerust heet :wink: voel eens aan je kachel slangen peer, je ziet ze wel het schutbord ingaan en ze moeten alle bij goed warm worden, als de motor op temperatuur is. Zo niet zou het je kachel radiateur kunnen zijn die dicht geslipt zit - :!: als dit zo is zou ik eerst eens gaan spoellen met gewone huishoud soda , een paar eetlepels in je koelvloestof en na een paar daggen aftappen en zo nodig nog een keer. Kachel radiateur vervangen is een behoorlijke klus namelijk :!:

Zal morgen eens aan de slangen voelen, dat is een goede, misschien zijn het 2 aparte problemen: temperatuurmeter en kachel..

Rooienaar schreef:
Ik ben op het cumminsforum wel eens tegen gekomen dat er 1 of andere klep in de kachelbehuizing problemen kan geven. Die opent of sluit dan niet meer vanwege een gebroken scharnieras.
Meet eens de daadwerkelijke temperaturen bij de koelvloeistof slangen. Bij de radiateur, thermostaat en bij de kachelslangen. De temperatuur is misschien wel netjes in orde en zijn dit 2 losse problemen :wink:

Dat van die klep klinkt bekend inderdaad, zal dit weekend eens gaan zoeken..

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2014 0:30 
Trucker

Ik snap er niet veel meer van.. Net tijdens het rijden werd de kachel nog niet half lauw (redelijk continue snelheid, op de snelweg), toen ik de snelweg afging werd hij warmer, maar nog lang niet heet.

Gestopt, motor minuut of 2 stationair laten lopen (op gas) en ja hoor: hij werd warmer, nog niet het heet zoals Peer omschrijft, maar de cabine begon zich te vullen met warmte..

Overgeschakeld op benzine, zelfde resultaat, alleen ging de temperatuurmeter weer "aan", het is echt alsof je de schakelaar omzet waardoor de temperatuurmeter ingeschakeld wordt, LPG: temperatuurmeter uit, benzine: temperatuurmeter aan, echter blijft hij op benzine op ong 1/4 van de temperatuurmeter staan, de motor wordt volgens de temperatuurmeter dus nooit bedrijfstemperatuur, ook niet bij stationair lopen!

Ik blijf toch geloven dat er een verband zit tussen de meter en de kachel, alleen weet ik niet waar ik moet zoeken.. De oude thermostaat werkte prima, ging gewoon open en dicht.. En met de nieuwe is er ook weinig verandert, geloof dus niet zo stellig in de thermostaat.

Begon aan de waterpomp te denken, maar dan zou de motor juist te warm moeten worden, niet te koud, of ik moet een overijverige waterpomp hebben, maar dat lijkt me niet.

Inmiddels drijft de soda in mn koelwater, de slangen van de kachel worden warm (goed warm, niet heet), maarja: dat kan ik natuurlijk alleen voelen bij stationair, en dan en dan wordt de kachel ook warm..

In januari ga ik naar Oostenrijk, dan moet het echt opgelost zijn, in Nederland is het met een goede jas prima te doen, maar niet prettig, in Oostenrijk is een goede jas toch wat te weinig..

Iemand suggesties? Ik snap er de vallen niet van, alhoewel logisch denken me normaal prima af gaat kan ik hier de oorzaak niet aanwijzen..

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2014 0:41 
Pro Trucker

kan het zijn dat ze misschien voor het lpg systeem stroom uit de bestaande kabels hebben gehaald en dat daardoor die meter wel en niet werkt als je de schakelaar omzet.

Mij mijn oude truck hadden ze voor de radio/navigatie bij het alarm en lpg systeem stroom gepakt. De radio deed het maar verder was het kut.

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2014 8:59 
Trucker

DutchYellowRam schreef:
kan het zijn dat ze misschien voor het lpg systeem stroom uit de bestaande kabels hebben gehaald en dat daardoor die meter wel en niet werkt als je de schakelaar omzet.

Mij mijn oude truck hadden ze voor de radio/navigatie bij het alarm en lpg systeem stroom gepakt. De radio deed het maar verder was het kut.

Dat klinkt inderdaad logisch, bijzondere is alleen dat hij het (in het begin) soms wel en niet deed, na verloop van tijd is ie er helemaal mee opgehouden, nou doet ie heel we en toe een poging en valt direct weer weg..

2014 Dodge Ram 5.7 V8

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]