Het is nu zo jun 16, 2024 2:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 15:45 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Hoi,

Ik heb vorige jaar een tweedehands Dodge Ram 1500 hemi crew cab gekocht, bwj 2011, van een particulier (38000 km). De vorige eigenaar ging er regelmatig mee 4x4'en. Hij verkocht hem omdat hij afgeschreven was (zelfstandig) en hij zich een Wrangler zou aanschaffen.

Nu merkte ik dat de auto boven de 100 km/h nogal ging trillen en dat hij de neiging had om naar rechts te gaan. Ook het stuur stond niet gecentreerd, maar naar rechts.
Ik heb de wielen (MotoMetal, niet origineel, maar zaten erop bij aankoop) laten uitbalanceren, waarna de trillingen iets minder heftig waren , maar nog niet verdwenen. Er werd opgemerkt dat de bandenslijtage niet egaal was en dat er geen centreerringen waren gemonteerd (de centreerdiameter van de velg is idd veel groter dan die van de originele velgen). Na het uitbalanceren waren de trillingen nog altijd aanwezig, zij het in mindere mate.
Ik heb 4 centreerringen besteld in een onlineshop die deze velgen te koop aanbieden. Na ze te hebben ontvangen bleek de diameter enkele mm te groot. Ik heb toen de ringen meegenomen naar een gespecialiseerd bedrijf in het maken van zulke ringen en heb ze exact laten kopiëren in teflon met een correctie ivm de diameter. Ik heb de ringen laten monteren en ze zaten als gegoten. Ik heb ook de wielen laten uitlijnen. Helaas, nog steeds trillingen, trekken naar rechts en stuur niet gecentreerd.
Hierom heb ik 4 nieuwe banden laten monteren, de wielen opnieuw laten uitbalanceren en laten uitlijnen.
Na dit alles waren de trillingen verdwenen, maar de truck trekt nog steeds naar rechts en het stuur staat nog altijd niet gecentreerd.
Ik heb de wielen opnieuw laten uitlijnen in een ander bandencenter, maar dit bracht wederom geen soelaas: nog steeds naar rechts trekken en stuur niet gecentreerd.
Op aanraden ben ik dan naar een specialist inzake uitlijning gegaan. Die lijnt de wielen uit, rijdt hem van de brug en gaat vervolgens een eindje met de truck rijden. Hierna lijnt hij de wielen opnieuw uit. Hij is hiermee 4 uurtjes zoet geweest, maar helaas: de truck trekt nog steeds naar rechts en stuur nog altijd niet gecentreerd.
Ik vermoed dus dat de oorzaak elders moet worden gezocht, alleen heb ik geen idee waar.

Enkele opmerkingen die hier misschien iets mee te maken hebben:

- wanneer ik achter de truck sta, merk ik dat hij een klein beetje naar links overhelt. Ik weet niet of dit normaal is, maar toen ik onlangs naar de keuring moest merkte ik, toen ze de truck achteraan en vervolgens vooraan optilden, dat het grootste gewicht inderdaad links moet zitten, want telkens kwam eerst de rechterkant van de grond en pas bij het hoger tillen ook de linkerkant.
- wanneer ik rijd met de truck merk ik een geluid welk ik moeilijk kan omschrijven: het klinkt schraperig en het komt enkel voor als ik een constante snelheid aanhoud, dus niet versnel of vertraag. Dit is het best hoorbaar bij ca. 50 tot 80 km/h, bij hogere snelheden heb ik hiervan geen last. (cardanas?, kruiskoppeling?). Als ik het geluid hoor en ik versnel traag, dan blijft het geluid, maar als de versnelling gezwinder gaat, dan verdwijnt het als sneeuw voor de zon. Het is ook enkel bij hele lage toerentallen dat het zich manifesteert (1100 - 1500 rpm)
- de truck rijdt niet echt standvastig rechtdoor, aldoor moet ik kleine stuurcorrecties uitvoeren om hem in het gareel te houden.

Hopelijk kent iemand van jullie dit fenomeen. Ik heb hierover nog geen melding gemaakt bij mijn garagist omdat de vertrouwensband nog moet worden opgebouwd (ben nog maar 1 keer bij hem op groot onderhoud geweest, en dat was het, doch anderen die daar langsgaan voor onderhoud/reparatie zijn unaniem tevreden). Vandaar dat ik graag eerst enkele meningen verzamel van ervaren bestuurders en ik wil die graag vergelijken met wat mijn garagist zal plegen te beweren na melding van bovenstaande problemen.

Alvast bedankt voor de reacties!

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 16:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Het overhellen is niet goed.
Dus dat moet je als eerste aanpakken.

Hmm regelmatig 4x4 rijden...
- Zijn de schokbrekers nog goed?
- Is de ophanging nog goed?
- is er ergens schade geweest aan ophanging of frame?

Ik zou dit eens laten controleren.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 18:21 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Misschien kromme draagarm voor?

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 18:35 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
Ik sluit me aan met de mensen hierboven ,iets geplooid of gebroken ,zo te lezen heeft het u al een redelijk sommetje gekost


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 20:17 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
mackie schreef:
Ik sluit me aan met de mensen hierboven ,iets geplooid of gebroken ,zo te lezen heeft het u al een redelijk sommetje gekost


Valt nog mee.

3 keer uitlijnen om en bij de 120 euro samen.
139 x 4 voor de banden.
Centreerringen 100 euro.
Enkele keren uitbalanseren rond de 90 euro.

Als er iets geplooid of los zou zitten, kan er dan wel uitgelijnd worden? Lijkt me raar dat men dan geen grote afwijkingen ziet in de uitlijndata. Als de uitlijning correct is zou de truck ondanks bovenstaande toch rechtdoor moeten rijden en het stuur gecentreerd moeten zijn? Of is mijn redenering fout?

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 23:04 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
brutus9090 schreef:
mackie schreef:
Ik sluit me aan met de mensen hierboven ,iets geplooid of gebroken ,zo te lezen heeft het u al een redelijk sommetje gekost


Valt nog mee.

3 keer uitlijnen om en bij de 120 euro samen.
139 x 4 voor de banden.
Centreerringen 100 euro.
Enkele keren uitbalanseren rond de 90 euro.

Als er iets geplooid of los zou zitten, kan er dan wel uitgelijnd worden? Lijkt me raar dat men dan geen grote afwijkingen ziet in de uitlijndata. Als de uitlijning correct is zou de truck ondanks bovenstaande toch rechtdoor moeten rijden en het stuur gecentreerd moeten zijn? Of is mijn redenering fout?

Verhaal van een clio ,nieuwe banden geplaatst ,moest uitgelijnd worden volgens hen ,ok laten doen ,weekje later bij onderhoud hebben we gezien 2voorste veringen gebroken dusja ,het kan allemaal gebeuren ,kijk toch eens onder de truck


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 23:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Als ze hem van te voren hebben uitgelijnd zul je inderdaad niets merken van afwijkingen.
Ook al zou hij goed uitgelijnd zijn. Als je ergens iets scheef hebt of je schokbrekers werken niet meer optimaal dan zil je dit pas merken tijdens het rijden.

Zoek eerst de oorzaak van het overhellen.
Meet de speling tussen je wielkasten eens.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 06, 2015 10:17 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
Dat ie links lager hangt als rechts heb dat niet te maken met de brandstoftank die aan de linkerkant zit?

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 06, 2015 20:08 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
Spieker schreef:
Dat ie links lager hangt als rechts heb dat niet te maken met de brandstoftank die aan de linkerkant zit?

Dan moet iedere wagen ,truck schuin staan ..... of heb ik het mis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 07, 2015 3:47 
Offline
Trucker

Geregistreerd: ma jun 23, 2014 17:14
Berichten: 730
ff meten met volle en lege tank dan maar zou ik zeggen :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 0:47 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Martin schreef:
ff meten met volle en lege tank dan maar zou ik zeggen :lol:


Ik heb hem hem vorige week net volgetankt en doe er in combinatie met lpg ongeveer een 5000 km mee, dus dat kan nog even duren :) Ik heb het gisteren even opgemeten en links tov rechts scheelt ongeveer een 3 cm (hoogte van de wielkast tov de grond). Ik zal nog eens checken of de benzinetank aan de linkerzijde zit, zo niet kan ik dit al uitsluiten. Sowieso vind ik 100 liter benzine wat weinig op een totaal van 2770kg om hem aan een kant te laten doorhangen. Ik weeg zelf ook 120 kg en ik heb niet de indruk dat ik de positie van de carrosserie sterk beïnvloed. :protest:

Ivm het schrapende geluid: kan het zijn dat dit iets te maken heeft met de recall van de achteras? Ik heb hier al het een en ander over gelezen op dit forum, maar ik kan nergens de link vinden waar je het VIN-nummer kan ingeven om te checken of mijn truck als dan niet 'besmet' is? Mocht iemand de link nog weten staan, kan je die hier nog eens herhalen aub?

Ik ben nog niet onder de truck kunnen kruipen om bovenstaande tips te controleren (heb geen garage en carport te klein voor dit beest), maar van zodra het even droog is zal ik dit zeker eens doen.

Alvast bedankt voor de reacties. Alle tips zijn meer dan welkom!

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 11:12 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Vin. Recalls Check :wink:

http://recalls.mopar.com

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 11:19 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Ik denk dat je jou probleem eerder moet zoeken in, ophanging of schokbrekers.
En als er wat met de achteras is dan moet je bij forumlid Jeroen zijn http://www.mopartruckshop.nl
De specialist voor de achterassen, en je kan hem altijd eens bellen voor jou probleem met je truck :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 19:31 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
3cm is toch al veel, krik eens uwen truck op mss ergens speling of ergens iets gebroken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 5:03 
Offline
Trucker

Geregistreerd: ma jun 23, 2014 17:14
Berichten: 730
brutus9090 schreef:
Ik heb hem hem vorige week net volgetankt en doe er in combinatie met lpg ongeveer een 5000 km mee, dus dat kan nog even duren :)


5000km met één tank lpg en supersap??? :shock: :shock: :shock: :shock:
Heb je een m3 vat achterop staan? :laughing6:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling