USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

max maat velgen en banden
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=2764
Pagina 1 van 1

Auteur:  dirkp106 [ do jun 25, 2009 8:25 ]
Berichttitel:  max maat velgen en banden

Hoi

Zondag ga ik naar een dodge ram van 1998 kijken.
Nu zei de verkoper me dat je er niet zo mee naar de keuring kunnen gaan omdat de velgen en banden te groot zouden zijn.
Zou iemand me kunnen vertellen wat de max afmetingen zijn die je mag gebruiken voor naar de keuring te gaan?

Heeft iemand mss nog een stel velgen met banden liggen die door de controle kunnen?

Alvast bedankt
Dirk

Auteur:  DutchYellowRam [ do jun 25, 2009 12:37 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

Volgens mij maakt de grote niks uit.
Alleen de breedte, in nederland mag je band geloof ik 2 of 3cm buiten je wielkast komen.

En niet daarbuiten. Dan zal je fender flares moeten nemen.
Dat hebben ze bij mij ook gedaan.

Auteur:  Floor [ do jun 25, 2009 13:04 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

bandenmaat moet overeenstemmen met wat er op het PVG staat vermeld.
Kan je best ff vragen vooraleer je een truck koopt in BE, dan weet je ineens ook
hoeveel zitplaatsen je MAG hebben.

Auteur:  mopar magic [ do jun 25, 2009 17:15 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

de diameter mag 2% afwijken van wat er op de pvg staat. het loopvlak en de velgrand mag niet buiten de wielkasten komen.

Auteur:  Floor [ do jun 25, 2009 17:28 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

excuseer , klopt idd wat die 2% betreft.
Snelheidsindex en laadvermogen moet ook juist zijn vanzelfsprekend...
e.a. kan je nalezen op www.wegcode.be en/of www.goca.be

Auteur:  mopar magic [ do jun 25, 2009 21:18 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

een aantal jaar geleden deden ze er nogal moeilijk over waneer je grotere velgen stak en waneer deze niet op de pvg stonden. maar sinds ze nu er geld kunnen uitslaan door je extra tuning keuring te laten betalen maakt het niet meer uit hoe groot je velg is zolang de totale diameter van de band maar niet meer dan 2% afwijkt. :?

Auteur:  bossie [ do jun 25, 2009 21:25 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

Wil je de regels van nederland of belgie weten?

Voor de APK in nederland mogen de banden niet meer dan 3 cm buiten de auto uit komen maar aan de diameter worden geen eisen gesteld.
De mijne is gekeurd met 35" banden er onder en das toch behoorlijk groter dan normaal..

Gr.Karel.


ps..ook te koop als je intresse hebt..

Auteur:  dirkp106 [ do jun 25, 2009 21:38 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

Het is in belgie.

Auteur:  Floor [ do jun 25, 2009 23:30 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

mopar magic schreef:
een aantal jaar geleden deden ze er nogal moeilijk over waneer je grotere velgen stak en waneer deze niet op de pvg stonden. maar sinds ze nu er geld kunnen uitslaan door je extra tuning keuring te laten betalen maakt het niet meer uit hoe groot je velg is zolang de totale diameter van de band maar niet meer dan 2% afwijkt. :?


laat ze je NOOIT een tuning rapport betalen voor een lichte vracht. :director:
Tuning wetgeving is klaar en duidelijk enkel van toepassing op personenwagens (M1) :evil3:

Auteur:  gipsycd [ vr jun 26, 2009 6:53 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

Floor schreef:
mopar magic schreef:
een aantal jaar geleden deden ze er nogal moeilijk over waneer je grotere velgen stak en waneer deze niet op de pvg stonden. maar sinds ze nu er geld kunnen uitslaan door je extra tuning keuring te laten betalen maakt het niet meer uit hoe groot je velg is zolang de totale diameter van de band maar niet meer dan 2% afwijkt. :?


laat ze je NOOIT een tuning rapport betalen voor een lichte vracht. :director:
Tuning wetgeving is klaar en duidelijk enkel van toepassing op personenwagens (M1) :evil3:


Dus voor een lichte vracht zijn er een aantal "regeltjes" niet van toepassing .
Je kan dus m.a.w. sommige wijzigingen doen en op de keuring kunnen ze er niets van zeggen omdat er geen tuning wetgeving is voor lichte vracht. Dus je kan niet bewijzen dat het mag maar zij kunnen ook geen referentie neerleggen dat het niet mag. :dontknow: :scratch:

Auteur:  dirkp106 [ vr jun 26, 2009 7:36 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

Maar voor lichte vracht telt daar ook de max 2% regel of is deze hier ook niet vn toepassing?

Auteur:  Floor [ vr jun 26, 2009 8:52 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

gipsycd schreef:
Floor schreef:
mopar magic schreef:
een aantal jaar geleden deden ze er nogal moeilijk over waneer je grotere velgen stak en waneer deze niet op de pvg stonden. maar sinds ze nu er geld kunnen uitslaan door je extra tuning keuring te laten betalen maakt het niet meer uit hoe groot je velg is zolang de totale diameter van de band maar niet meer dan 2% afwijkt. :?


laat ze je NOOIT een tuning rapport betalen voor een lichte vracht. :director:
Tuning wetgeving is klaar en duidelijk enkel van toepassing op personenwagens (M1) :evil3:


Dus voor een lichte vracht zijn er een aantal "regeltjes" niet van toepassing .
Je kan dus m.a.w. sommige wijzigingen doen en op de keuring kunnen ze er niets van zeggen omdat er geen tuning wetgeving is voor lichte vracht. Dus je kan niet bewijzen dat het mag maar zij kunnen ook geen referentie neerleggen dat het niet mag. :dontknow: :scratch:


ja en nee. Op lichte vracht. De regeltjes betreffende validatieverslagen, certificaten van de fabricant, alsook het extra tuning verslag zijn niet van toepassing maar het principe van artikel 13 van het KB van maart '68 is steeds geldig:
Elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het procesverbaal van goedkeuring, wordt bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.
Het akkoord van de constructeur of diens gevolmachtigde is niet vereist ingeval de verbouwing bestaat in het toevoegen van onderdelen of het wijzigen of wegnemen van de benzinetank met het oog op het inbouwen van een LPG- of N.G.V.-installatie.
De verbouwingen die echter een grotere verkeersveiligheid als gevolg hebben mogen toegelaten worden door de Minister van Verkeerswezen of diens gemachtigde, op aanvraag van de verbouwer.


In principe zou je bij elke wijziging die invloed heeft op wat er in/op je PVG staat moeten aanvragen bij de mantadatis (die er niet in voor ingevoerde auto's) of aan FOD. Je weet wat die gaan zeggen he (Elke Ja, toegelaten is extra werk voor hen)
Het is onmogelijk om door de keuring vast te stellen of de wijziging er al op zat tijdens homologatie of nadien is bijgeplaatst (bv andere shackle om te verlagen). Je moet wel aan de technische voorschriften voldoen natuurlijk.
De basisprincipes zijn op elk punt van de Praktische richtlijnen van toepassing.
1. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
3. De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
4. De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
5. De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
6. De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.
7. De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
8. Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
9. Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een privé-terrein worden
gebruikt.
10. De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.

Je kan je natuurlijk ook afvragen wat men onder "verbouwing" verstaat. :?

Dus als je niet visueel overdrijft of het kan niet aangetoond worden dat het anders is dan wat er in de PVG staat ben je volgens mij safe...

Auteur:  dirkp106 [ vr jul 03, 2009 17:14 ]
Berichttitel:  Re: max maat velgen en banden

Hoi

Maandag gaan ze met de ram naar de keuring gaan.
Nu voor de banden staat er geen vermelding in de pvg en ook niet in het vorig keurings document.
Op het holologatie document is de bandenmaat ook niet vermeld.

Enkel op de deurstijl staat er een sticker en daar staat 245 75 16 als bandenmaat.
Nu ligt er 32 11.5 15 wie kan me zeggen of deze maten veel afwijken?

Die sticker in de deurstijl moet die daar staan?
Staan ook nog eens alle gegevens van de auto op zoals banden velgen gewicht motor enzo verder

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/