USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

misschien een stomme vraag...
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=3119
Pagina 1 van 2

Auteur:  xjr1300 [ zo jul 26, 2009 12:21 ]
Berichttitel:  misschien een stomme vraag...

Wat is het verschil tussen een 1500 en 2500?

Het laad- en trekvermogen?

Auteur:  blade-x [ zo jul 26, 2009 12:22 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

er zijn geen stomme vragen , alleen stomme antwoorden
ik geloof het laadvermogen is bij een 2500 meer

:lol:

Auteur:  DutchYellowRam [ zo jul 26, 2009 12:54 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Idd laadvermogen is anders maar dat maakt voor Nederland weer niet uit als je hem op B rijbewijs hebt staan want dan mag het toch niet boven de 3500KG komen.

En datzelfde geld voor het trekvermogen.

2500 is veel stugger omdat hij meer mag hebben. En het is meer een werkauto zeggen ze

Auteur:  bossie [ zo jul 26, 2009 13:02 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

DutchYellowRam schreef:
Idd laadvermogen is anders maar dat maakt voor Nederland weer niet uit als je hem op B rijbewijs hebt staan want dan mag het toch niet boven de 3500KG komen.

En datzelfde geld voor het trekvermogen.

2500 is veel stugger omdat hij meer mag hebben. En het is meer een werkauto zeggen ze


Hé Roel.

Maar weet jij ook hoe 't zit met de assen?
Volgens mij zitten er bij de 2500 de zelfde assen onder als bij de 1500 maar met een tragere overbrenging.
De veerpaketten zijn wel anders maar het kan ook zijn dat er gewoon 1 of 2 bladen maar onder zitten.

Is een 2500 altijd een 4x4 of zijn die ook in 2x4?

Gr.Karel.

Auteur:  axxel [ zo jul 26, 2009 18:11 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Ola,

Heb gisteren een nieuwe 2010 ram 2500 gespot hier in Mexico heb alleen geen foto kunnen maken helaas.

De 2500 heeft een zwaarder chasis en 8 wielbouten ipv 5.

De srt-10 heeft ook het chasis van de 2500.

Alex

Auteur:  DutchYellowRam [ zo jul 26, 2009 23:49 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

axxel schreef:
Ola,

Heb gisteren een nieuwe 2010 ram 2500 gespot hier in Mexico heb alleen geen foto kunnen maken helaas.

De 2500 heeft een zwaarder chasis en 8 wielbouten ipv 5.

De srt-10 heeft ook het chasis van de 2500.

Alex


Maar een srt10 heeft zeker niet de assen van een 2500? een srt10 heeft toch 5 gaten?

Auteur:  DutchYellowRam [ zo jul 26, 2009 23:53 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

bossie schreef:
DutchYellowRam schreef:
Idd laadvermogen is anders maar dat maakt voor Nederland weer niet uit als je hem op B rijbewijs hebt staan want dan mag het toch niet boven de 3500KG komen.

En datzelfde geld voor het trekvermogen.

2500 is veel stugger omdat hij meer mag hebben. En het is meer een werkauto zeggen ze


Hé Roel.

Maar weet jij ook hoe 't zit met de assen?
Volgens mij zitten er bij de 2500 de zelfde assen onder als bij de 1500 maar met een tragere overbrenging.
De veerpaketten zijn wel anders maar het kan ook zijn dat er gewoon 1 of 2 bladen maar onder zitten.

Is een 2500 altijd een 4x4 of zijn die ook in 2x4?

Gr.Karel.


Over die overbrenging weet ik niet. Maar volgens mij heb ik een keer gelezen dat die ook niet bij alle 2500 diesels hetzelfde zijn. Maar dat weet ik niet zeker.

Of de assen hetzelfde zijn weet ik niet. Een 1500 heeft 5 gaten en een 2500 heeft 8 gaten. Heeft dat iets met de as te maken of kan je dat stukje gewoon aan elke as zetten?

Een 2500 heb je ook in 2x4. In NL staan er ook een paar te koop.
Een 3500 heb je ook in 2x4 kijk maar bij MikeH

Auteur:  bossie [ wo sep 02, 2009 10:08 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

DutchYellowRam schreef:
bossie schreef:
DutchYellowRam schreef:
Idd laadvermogen is anders maar dat maakt voor Nederland weer niet uit als je hem op B rijbewijs hebt staan want dan mag het toch niet boven de 3500KG komen.

En datzelfde geld voor het trekvermogen.

2500 is veel stugger omdat hij meer mag hebben. En het is meer een werkauto zeggen ze


Hé Roel.

Maar weet jij ook hoe 't zit met de assen?
Volgens mij zitten er bij de 2500 de zelfde assen onder als bij de 1500 maar met een tragere overbrenging.
De veerpaketten zijn wel anders maar het kan ook zijn dat er gewoon 1 of 2 bladen maar onder zitten.

Is een 2500 altijd een 4x4 of zijn die ook in 2x4?

Gr.Karel.


Over die overbrenging weet ik niet. Maar volgens mij heb ik een keer gelezen dat die ook niet bij alle 2500 diesels hetzelfde zijn. Maar dat weet ik niet zeker.

Of de assen hetzelfde zijn weet ik niet. Een 1500 heeft 5 gaten en een 2500 heeft 8 gaten. Heeft dat iets met de as te maken of kan je dat stukje gewoon aan elke as zetten?

Een 2500 heb je ook in 2x4. In NL staan er ook een paar te koop.
Een 3500 heb je ook in 2x4 kijk maar bij MikeH


Nog ff een vraagje over die assen..
Weet iemand wat voor assen het zijn?
Omdat het model "94 / "02 de zefde motoren hadden dan de Jeep Grand Cherokee's, Kan 't zijn dat er Dana 60 assen onder een 1500 zitten?
Ik heb er eentje op 't oog voor onderrdelen maar wil dan wel weten wat er onder zit..

Gr.Karel.

Auteur:  TJhemi [ wo sep 16, 2009 4:36 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Hee jongens,

Voor zover ik weet is een:
1500 een half ton truck uitgevoerd in 4x2 en 4x4 die een halve ton (454 kg) mag hebben aan laadvermogen,
2500 een 3/4 ton truck uitgevoerd in 4x2 en 4x4 die 3/4 ton mag hebben,
en een 3500 een full size uitgevoed in 4x2 en 4x4 die een ton mag hebben.
Het probleem met de 2500 en de 3500 in Nederland is dat je daarvoor een vrachtwagenrijbewijs moet hebben omdat je totaal toelaatbaar gewicht boven de 3500 kg uitkomt.

Hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben.

Groetjes TJ

Auteur:  DutchYellowRam [ wo sep 16, 2009 7:44 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

TJhemi schreef:
Hee jongens,

Voor zover ik weet is een:
1500 een half ton truck uitgevoerd in 4x2 en 4x4 die een halve ton (454 kg) mag hebben aan laadvermogen,
2500 een 3/4 ton truck uitgevoerd in 4x2 en 4x4 die 3/4 ton mag hebben,
en een 3500 een full size uitgevoed in 4x2 en 4x4 die een ton mag hebben.


Dit kan best kloppen maar volgens mij is het zo dat een:
1500 een laadvermogen heeft van 1500LBS = rond de 750KG
2500 een laadvermogen heeft van 2500LBS = rond de 1250KG
3500 een laadvermogen heeft van 3500LBS = rond de 1750KG
Dat heb ik altijd begrepen.
Mijn oude 1500 had ook meer dan 700KG laadvermogen.
Voor de rest was dat geen super zware sterke truck want hij mocht maar 2495KG trekken met zijn trekhaak.

TJhemi schreef:
Het probleem met de 2500 en de 3500 in Nederland is dat je daarvoor een vrachtwagenrijbewijs moet hebben omdat je totaal toelaatbaar gewicht boven de 3500 kg uitkomt.

Hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben.

Groetjes TJ


Dit klopt niet helemaal. Het maakt niks uit of je een C rijbewijs hebt maar wel of je het voertuig laat inschrijven als B of als C.

Als je het als B laat inschrijven dan mag je gewoon zonder C rijbewijs rijden. Alleen wordt het laadvermogen naar beneden gehaald (rond de 350KG) omdat het totaal gewicht (ledig gewichtvoertuig+laadvermogen) niet boven de 3500KG mag komen.

Als je het als C laat inschrijven dan blijft het laadvermogen hetzelfde als in de VS omdat een C voertuig het totaal gewicht (ledig gewichtvoertuig+laadvermogen) meer dan 3500KG mag zijn.

Voor een voertuig in geschreven als C voertuig heb je een C rijbewijs nodig, zelfs al zou je een voertuig hebben met het totaal gewicht (ledig gewichtvoertuig+laadvermogen) lager zijn dan 3500KG

Auteur:  TJhemi [ do sep 17, 2009 5:17 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Hee Roel,

Over dat laatste moet ik zeggen dat ik dat niet wist dat dat zo ingewikkeld was :? Zal eens even navraag doen hier bij de plaatselijke dealer ok?

Wordt vervolgd

Groetjes TJ

Auteur:  DutchYellowRam [ do sep 17, 2009 22:37 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Idd bij jullie weten ze vast wel hoeveel een 1500 een 2500 en een 3500 mag hebben.

Auteur:  gladdedeksel [ do nov 05, 2009 17:26 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Hoi,

Sinds een paar weken een Hemi 5.7 uit 2006 gekocht.
Op de deuren staat 2500 maar op kenteken 1500.
Volgens de verkoper is het een 2500 die ingeschreven is als 1500 maar ik twijfel.
Kun je ergens aan zien of het een 1500 of een 2500 is, bv aan het chassisnummer ofzo?

groeten Gladde

Auteur:  majijo [ do nov 05, 2009 22:26 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

Roel zit aardig in de buurt in Nederland heeft het te maken met wat voor een rijbewijs je wil rijden in een 2500.
De mijne staat op vrachtwagen kenteken maximum massa 4083 kg incl laadvermogen
Massa ledig voertuig 2974 kg
Massa rijklaar 3074 kg
Aanhangwagen gewicht 7100 kg
Achter as kan je bestellen in verschillende overbrengingen is maar net wat je er mee wil doen
Aandrijflijn en chassis is totaal anders 2500/1500
Diesel niet verkrijgbaar in de 1500
2500 staat standaard ook iets hoger als de 1500
De koets van de 1500 is gelijk aan 2500
De nieuwe 6,7 liter diesels zijn voorzien van een 6 traps automaat en motorrem

Auteur:  DutchYellowRam [ vr nov 06, 2009 12:04 ]
Berichttitel:  Re: misschien een stomme vraag...

majijo schreef:
Roel zit aardig in de buurt in Nederland heeft het te maken met wat voor een rijbewijs je wil rijden in een 2500.
De mijne staat op vrachtwagen kenteken maximum massa 4083 kg incl laadvermogen
Massa ledig voertuig 2974 kg
Massa rijklaar 3074 kg
Aanhangwagen gewicht 7100 kg
Achter as kan je bestellen in verschillende overbrengingen is maar net wat je er mee wil doen
Aandrijflijn en chassis is totaal anders 2500/1500
Diesel niet verkrijgbaar in de 1500
2500 staat standaard ook iets hoger als de 1500
De koets van de 1500 is gelijk aan 2500
De nieuwe 6,7 liter diesels zijn voorzien van een 6 traps automaat en motorrem




Wij zitten op 1 lijn.
Alleen niet altijd staat een 2500 hoger. Maar meestal wel
Ik heb wel eens stock 2500 en 3500 diesels gezien in 2x4 die zijn ook laag.
Die van MikeH is bijvoorbeeld ook laag.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/