Het is nu wo jul 02, 2025 9:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2014 0:35 
Heavy Trucker

ilan schreef:
Agonyx schreef:
Halloooo,
Ik hoor een heleboel mensen zeggen dat ze hun gewone auto willen verlagen, wat niets voor mij is dus, persoonlijk vind ik dat je niets meer bent met je auto als je hem verlaagd.
En blijkbaar kost een goede verlagings kit handenvol geld volgens een familielid van mij.
Maar hoe zit dat als je een truck wil verhogen? laat ons zeggen een 10-12 cm, op een Dodge Ram 1500.

je woont in België ?
en zover ik me kan herinneren ben je geen doe het zelver wat auto's betreft
laat verhogen dan maar achterwegen..
of tel er de jaarlijkse garage kosten bij om de hele zooi er terug laten af te bouwen en na de keuring er weer op ;)

Lees hier vaak tegengestelde dingen, de ene zeg het mag, de ander zegt het mag niet? Wat is het nu?

Zo ik het begrepen had moet je bij een lichte vracht voldoen aan je procesverbaal van goedkeuring, daar staat bij mij niks op over hoogte ofzo? Staat enkel het aantal bladveren op en de hoogte en diameter (vermoed ik) van de voorste schroefveren, zolang die hetzelfde blijven kunnen ze je (hoop ik) toch niks maken? Zijn manieren genoeg om je auto te verhogen of te verlagen (ook al ben je dan helemaal niks meer met je truck lol) en toch nog te voldoen aan die maten.

Laatst bijgewerkt door Belgiquebasterd op za jan 25, 2014 0:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2014 0:36 
Heavy Trucker

Hoe goed wil je het aanpakken :?: Hoe hoger en completer de set hoe duurder het wordt. En dan staat ie omhoog maar dan hoort er ook nog wel een knap setje wielen onder :wink:

EBay staat bijvoorbeeld vol met verhogings sets. :arrow: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... +kit&rt=nc

Krijg je een beetje een idee.

AfbeeldingAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2014 0:43 
Trucker

Belgiquebasterd schreef:
ilan schreef:
Agonyx schreef:
Halloooo,
Ik hoor een heleboel mensen zeggen dat ze hun gewone auto willen verlagen, wat niets voor mij is dus, persoonlijk vind ik dat je niets meer bent met je auto als je hem verlaagd.
En blijkbaar kost een goede verlagings kit handenvol geld volgens een familielid van mij.
Maar hoe zit dat als je een truck wil verhogen? laat ons zeggen een 10-12 cm, op een Dodge Ram 1500.

je woont in België ?
en zover ik me kan herinneren ben je geen doe het zelver wat auto's betreft
laat verhogen dan maar achterwegen..
of tel er de jaarlijkse garage kosten bij om de hele zooi er terug laten af te bouwen en na de keuring er weer op ;)

Lees hier vaak tegengestelde dingen, de ene zeg het mag, de ander zegt het mag niet? Wat is het nu?

Zo ik het begrepen had moet je bij een lichte vracht voldoen aan je procesverbaal van goedkeuring, daar staat bij mij niks op over hoogte ofzo? Staat enkel het aantal bladveren op en de hoogte en diameter (vermoed ik) van de voorste schroefveren, zolang die hetzelfde blijven kunnen ze je (hoop ik) toch niks maken? Zijn manieren genoeg om je auto te verhogen of te verlagen (ook al ben je dan helemaal niks meer met je truck lol) en toch nog te voldoen aan die maten.

volgens mij ben je nooit zeker
maar ik ben vrij zeker dat als ik mijne verhoog hij afgekeurd zal zijn...
onlangs was er toch nog iemand met een RAM2500 hier op forum die origineel was maar toch werd afgekeurd omdat ze dachten dat hij verhoogd was
THIS IS BELGIUM (helaas)

jaa idd van die mensen die een truck verlagen, niet te geloven hahaha (just kidding fcourse ;))

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2014 11:08 
Trucker

ilan schreef:
fcapri schreef:
amerikaanse banden geen optie?
ik heb jaren rondgereden met 12x16,5 (305/75R16,5) banden, highway high speed tyres uit america.
...

ik ga geen 16,5jes onder mijn dodge leggen :p
en zoals ik dus zei vind je er bijna geen met juiste snelheidsindex, al wat je vind is te laag
maar offtopic eigl, hoe dan ook dat TS maar al eerst kijkt hoe en wat ivm truck kopen 'op termijn' en dan zien we wel weer ;)

ik bedoel ook niet om 16,5 te leggen maar vind je in america geen passende banden met wel de goeie snelheidindex op. mijn banden namelijk hebben GEEN snelheidsindex ingedrukt staan, enkel op de website vond ik de omschrijving (highway high speed tyres... max 50MPH... moest ff lachen toen wat amerikanen met high speed bedoelen).

ik denk zowieso al niet dat er hier vele hun banden effectief tot aan 170km/H ofzo gaan testen (=verbruik). als u banden een index hebben van max 175km/H en u auto kan 176 dan heb je prijs natuurlijk. staat er geen getal op... kunnen ze ook niet gaan zagen.

bij die brede banden dat ik vermelde is de maximum snelheid veel lager dan men dodge kan (80km/H vs 140km/H),bij mijn originele banden en staalvelgen staat geen loadindex op. begonnen ze te zagen dat ze het gewicht niet konden controlleren. die bandenmaat komt volledig overéén met het GVA en het enige dat ik kon tonen was de bandendruk (iets van xx psi @ 2800lbs??? kwam in ieder geval uit dat 2 van die banden men hele dodge al mochten dragen). was geen officiele loadindex maar wel voldoende voor de keuring.
kan je met amerikaanse banden het merk en model opzoeken op internet en die gegevens onder hun neus schuiven alsook je top snelheid van de auto. zorgt dan wel dat het ene getal kleiner is dan het andere. bij twijfel toon je hun die papieren en ga je wel goedgekeurd worden.
als je kleinere velgen kan steken, mag je hogere banden monteren. daar zijn dan vaker banden te vinden met hogere load en snelheidsindex. om diezelfde waardes te hebben bij laagprofielbanden moet je veel €€€ bovenhalen (=zeldzamere banden). vele van die tuningautos werden afgekeurd op de banden. niet zozeer omdat ze 17-18" hadden steken, maar doordat hun banden niet voldeden

on topic
voor dat verhogen kan je bij bladveren ook dat eindstuk (scharnierpunt) vervangen door langere. manieren genoeg om iets te verhogen en als je het goed aanpakt, ziet de keuring het niet.
centimeterke of 2-3 erbij bij de veren
centimeterke of 2-3 erbij bij de rubberblokken van de body
als je een kleinere bandenmaat steekt gaat de opening tussen band en wielrand vergroten en lijkt de auto verhoogd (optisch)
als je een grotere bandenmaat steekt gaat die opening verkleinen maar komt de auto wel hoger te staan
en zo heb je ineens 5-8cm verhoging (2-3inch) zonder dat er spectaculaire dingen te zien zijn. een pickup hangt echt al hoger dan een auto, dus op de keuring gaan ze al moeilijker zien dat er iets veranderd is.

ik krijg al jaren vele opmerkingen van de keuring waaronder:
-uitlaat afgezaagd onder de laadbak, krijg niet eens de tijd om te verklaren, halen ze direct de stationchef erbij. als ik dan 2gastanken toon en erbij vermeld dat gaten erin maken niet mag... krijgen ze onder hun voeten van de chef en dan zie je ze sukkelen om mijn CO te meten
-klein stuurtje gemonteerd, hoop gezaag van attesten. kvraag hen dan welk stuur er origineel in zit. krijg altijd als antwoord: "dat weet ik niet mijnheer". zeg ik terug: awel, dees is't origineel dan.
-spiegels zijn veranderd: hoop gezaag van attesten. k zeg hen dat de grootte van het glas t zelfde is dan de originele (dat is de wettelijke verreiste). gezaag gedaan
-cardan vooraan verwijderd: kvraag hen of de remmentestbank 4x4 kan testen (weet dat ze het niet kunnen). en dan zeg ik dat ze liever mijn remmen testen, dan een cardan te bekijken die ik er na 30min weer onderuit haal (permanente 4x4 rijd niet handig)
-ramlogo op de motorkap die niet wegkanteld. kan bij een aanrijding voetgangers verwonden. :shock: :?: :?: :?:
heel de dodge is geen probleem, maar da logoke :?: . 5jaar lang lukte het om te zeggen dat in 1977 die logos niet kantelbaar waren, sinds 2jaar afgekeurd en eraf moeten halen. staan ze te zagen dat ik die gaten niet gedicht heb en dat mij niks tegenhoud het logo terug te plaatsen. geef ik als antwoord: t staat er nu toch niet op (keuring is moment opname en enkel dat telt. zij gebruiken dat tegen u als je 5min later een ongeluk hebt doordat de remmen falen. ze werkten op de keuring en dat is geen garantie dat ze erna nog werken).

kortweg, weet waarover je praat, zorg voor een klaar antwoord als ze vragen stellen. "das origineel hoor....", "komt zo uit de garage....", "die auto is een speciale uitvoering van dat jaar... (zorg dat er andere speciale kenmerken aanwezig zijn die andere niet hebben, bv S badge achter het model ofzo, werkt fantastisch goed bij autos)"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2014 23:38 
Trucker

Blij dat ik niet in Belgie woon.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 0:26 
Trucker

fcapri schreef:
ilan schreef:
fcapri schreef:
amerikaanse banden geen optie?
ik heb jaren rondgereden met 12x16,5 (305/75R16,5) banden, highway high speed tyres uit america.
...

ik ga geen 16,5jes onder mijn dodge leggen :p
en zoals ik dus zei vind je er bijna geen met juiste snelheidsindex, al wat je vind is te laag
maar offtopic eigl, hoe dan ook dat TS maar al eerst kijkt hoe en wat ivm truck kopen 'op termijn' en dan zien we wel weer ;)

ik bedoel ook niet om 16,5 te leggen maar vind je in america geen passende banden met wel de goeie snelheidindex op. mijn banden namelijk hebben GEEN snelheidsindex ingedrukt staan, enkel op de website vond ik de omschrijving (highway high speed tyres... max 50MPH... moest ff lachen toen wat amerikanen met high speed bedoelen).

ik denk zowieso al niet dat er hier vele hun banden effectief tot aan 170km/H ofzo gaan testen (=verbruik). als u banden een index hebben van max 175km/H en u auto kan 176 dan heb je prijs natuurlijk. staat er geen getal op... kunnen ze ook niet gaan zagen.

kan je met amerikaanse banden het merk en model opzoeken op internet en die gegevens onder hun neus schuiven alsook je top snelheid van de auto. zorgt dan wel dat het ene getal kleiner is dan het andere. bij twijfel toon je hun die papieren en ga je wel goedgekeurd worden.
als je kleinere velgen kan steken, mag je hogere banden monteren. daar zijn dan vaker banden te vinden met hogere load en snelheidsindex. om diezelfde waardes te hebben bij laagprofielbanden moet je veel €€€ bovenhalen (=zeldzamere banden). vele van die tuningautos werden afgekeurd op de banden. niet zozeer omdat ze 17-18" hadden steken, maar doordat hun banden niet voldeden

top snelheid van de wagen maakt niets uit (:
geloof me vrij dat mijn dodge de 210 ook niet haalt en toch moet ik banden hebben liggen met minstens index H = 210km/h
het enige dat zou kunnen helpen (nog geen garantie) is een officieel attest van de constructeur, maar dat krijg je van zen leve niet dus verplicht om banden met minstens die snelheidsindex te leggen
lijkt me ook niet erg logisch dat je met een nog hoger profiel makkelijker een hoge snelheidsindex vind ? denk eerder met lager profiel, nee?
ook afgekeurd geweest op men vorige banden waarop snelheidsindex ontbrak trouwens
de originele GOODYEAR wranglers (kutbanden) hadden ook geen index opstaan dus voldeden niet volgens keuring

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 13:34 
Trucker

als ik op een dodge ram 1500 zoek naar zijn topspeed kom ik theoretisch 120MPH (193km/h) tegen.
dan zou je dus banden met U(200)of H(210) snelheidsindex moeten kopen. in belgie kan je enkel T(190), H(210) en V(240) kopen rond die snelheid. T is te weinig, dus moet je H hebben. klopt dus volledig met je wagen.

hoogprofiel banden is makkelijk te maken, versterkt, .... dus hebben die ook hogere snelheidsindex en loadindex.
als je naar laagprofiel gaat moet de band zacht genoeg blijven om op de velg te krijgen (255/40R19 is een ramp dus). het is een pak moeilijker om in zulke maten een even sterke band te maken als een 255/55R16.

je kan dus vaak de goedkopere banden kopen die een lagere index hebben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 14:12 
Trucker

fcapri schreef:
als ik op een dodge ram 1500 zoek naar zijn topspeed kom ik theoretisch 120MPH (193km/h) tegen.
dan zou je dus banden met U(200)of H(210) snelheidsindex moeten kopen. in belgie kan je enkel T(190), H(210) en V(240) kopen rond die snelheid. T is te weinig, dus moet je H hebben. klopt dus volledig met je wagen.

theoretische snelheid maakt niet uit voor keuring.. hetgeen op je papieren staat moet je hebben hoor
en ik denk dat je van een fout model hebt opgezocht want mijne haalt nooooit de 190 :D
170 is echt dé max en dat heb ik er zelfs nog niet mee durven rijden (op 160 vlieg je al bijna weg)
R of S banden zouden dus in theorie al voldoende zijn maar zo werkt het dus zoals al gezegd niet ;)

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 14:31 
Trucker

dodge ram 1500 2005 model hemi???
http://dodgeforum.com/forum/3rd-gen-ram-tech/91302-top-speed-for-a-2005-ram-hemi.html

alles hangt af wat er in de keuring hun pc staat beschreven. als daar staat dat ze theoretisch (wind achter, bergaf) 193km/H kunnen halen, hedde prijs met u banden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 23:45 
Trucker

fcapri schreef:
dodge ram 1500 2005 model hemi???
http://dodgeforum.com/forum/3rd-gen-ram-tech/91302-top-speed-for-a-2005-ram-hemi.html

alles hangt af wat er in de keuring hun pc staat beschreven. als daar staat dat ze theoretisch (wind achter, bergaf) 193km/H kunnen halen, hedde prijs met u banden.

all wrong... 2006 met 4.7l

en neen nogmaals.. theoretische snelheid maakt geen bal uit eveneens als de praktische snelheid..
enige dat uitmaakt is met welke banden hij is ingevoerd en die staan in het attest van invoer als alleenstaand geval en enkel en alleen dat telt ;)

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 18:51 
Trucker

belgie....

dus als iemand in america daar banden zou opleggen tot 135km/H, mag je na invoer dus vanaf die snelheidsindex monteren? ook al kan die auto sneller

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 1:08 
Trucker

fcapri schreef:
belgie....

dus als iemand in america daar banden zou opleggen tot 135km/H, mag je na invoer dus vanaf die snelheidsindex monteren? ook al kan die auto sneller

'België' is inderdaad mooi en kort en vooral volledig beschreven

jep volgens mij wel ja.. kan het niet 100% zeker zeggen natuurlijk want heb hem zelf niet ingevoerd, misschien dat ze er bij de invoer dan moeilijk over doen maar theoretische topsnelheid (noch werkelijke topsnelheid) maakte nu in alle geval geen zak uit om het mooi te zeggen

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 20:49 
Nieuw

de dodge ram met hemi motor weet ik van dat ze standaard begrensd zijn op 178km/u (gebruik dit mss als argument?) dit rijden ermee is gekken werk en qua keuring u banden mogen van maat gewoon niet meer als 1cm buiten wielkast komen steek je fenderflares mag je dus bredere banden
qua ophanging is mij gezegd geweest door iemand die op keuring werk lager leggen is geen probleem zolang er maar 9cm grond spacie overblijf en hoger wist hij zelf niet hij zei ook dat het op het gebied van amerikaanse autos soms gokken is wat ze doen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 22:00 
Trucker

nathan schreef:
de dodge ram met hemi motor weet ik van dat ze standaard begrensd zijn op 178km/u (gebruik dit mss als argument?) dit rijden ermee is gekken werk en qua keuring u banden mogen van maat gewoon niet meer als 1cm buiten wielkast komen steek je fenderflares mag je dus bredere banden
qua ophanging is mij gezegd geweest door iemand die op keuring werk lager leggen is geen probleem zolang er maar 9cm grond spacie overblijf en hoger wist hij zelf niet hij zei ook dat het op het gebied van amerikaanse autos soms gokken is wat ze doen

Het LOOPVLAK van de band mag NIET buiten de wielkast komen.(ook niet voor een o-plaat)

Deze week nog met een ex army blazer naar de keuring gereden (voor een o-plaat) met 35/12,5/15 MUD terrain benden en in principe mochten ze hem afkeuren op de vooras .
Hebben ze zelfs een waterpas tegen gezet en het loopvlak stak eigenlijk ietsje buiten maar heb het voordeel van de twijfel gekregen .

Een auto verhogen mag niet zonder attesten van de construkteur maar ze weten zelf ook niet altijd wat standaard is of niet .
Als de verhoging maar een paar cm is en niet hard opvalt is er niet altijd een probleem.

Blokken van 10cm tussen de achteras en bladveren mag niet.
Boddylift mag ook niet.

Verhoogde bladveren mag in principe niet als het dezelfde aantal blaren zijn kunnen ze niet veel zeggen.

mvg Guy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 22:09 
Heavy Trucker

guido schreef:
nathan schreef:

Het LOOPVLAK van de band mag NIET buiten de wielkast komen.(ook niet voor een o-plaat)

Deze week nog met een ex army blazer naar de keuring gereden (voor een o-plaat) met 35/12,5/15 MUD terrain benden en in principe mochten ze hem afkeuren op de vooras .
Hebben ze zelfs een waterpas tegen gezet en het loopvlak stak eigenlijk ietsje buiten maar heb het voordeel van de twijfel gekregen .

Een auto verhogen mag niet zonder attesten van de construkteur maar ze weten zelf ook niet altijd wat standaard is of niet .
Als de verhoging maar een paar cm is en niet hard opvalt is er niet altijd een probleem.

Blokken van 10cm tussen de achteras en bladveren mag niet.
Boddylift mag ook niet.

Verhoogde bladveren mag in principe niet als het dezelfde aantal blaren zijn kunnen ze niet veel zeggen.

mvg Guy

Hoe argumenteren ze dit dan? Als ik het goed begrepen heb moet je voldoen aan je procesverbaal van goedkeuring bij een lichte vracht, over bv een bodylift staat daar niks over op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]