ilan schreef:
fcapri schreef:
amerikaanse banden geen optie?
ik heb jaren rondgereden met 12x16,5 (305/75R16,5) banden, highway high speed tyres uit america.
...
ik ga geen 16,5jes onder mijn dodge leggen :p
en zoals ik dus zei vind je er bijna geen met juiste snelheidsindex, al wat je vind is te laag
maar offtopic eigl, hoe dan ook dat TS maar al eerst kijkt hoe en wat ivm truck kopen 'op termijn' en dan zien we wel weer

ik bedoel ook niet om 16,5 te leggen maar vind je in america geen passende banden met wel de goeie snelheidindex op. mijn banden namelijk hebben GEEN snelheidsindex ingedrukt staan, enkel op de website vond ik de omschrijving (highway high speed tyres... max 50MPH... moest ff lachen toen wat amerikanen met high speed bedoelen).
ik denk zowieso al niet dat er hier vele hun banden effectief tot aan 170km/H ofzo gaan testen (=verbruik). als u banden een index hebben van max 175km/H en u auto kan 176 dan heb je prijs natuurlijk. staat er geen getal op... kunnen ze ook niet gaan zagen.
bij die brede banden dat ik vermelde is de maximum snelheid veel lager dan men dodge kan (80km/H vs 140km/H),bij mijn originele banden en staalvelgen staat geen loadindex op. begonnen ze te zagen dat ze het gewicht niet konden controlleren. die bandenmaat komt volledig overéén met het GVA en het enige dat ik kon tonen was de bandendruk (iets van xx psi @ 2800lbs??? kwam in ieder geval uit dat 2 van die banden men hele dodge al mochten dragen). was geen officiele loadindex maar wel voldoende voor de keuring.
kan je met amerikaanse banden het merk en model opzoeken op internet en die gegevens onder hun neus schuiven alsook je top snelheid van de auto. zorgt dan wel dat het ene getal kleiner is dan het andere. bij twijfel toon je hun die papieren en ga je wel goedgekeurd worden.
als je kleinere velgen kan steken, mag je hogere banden monteren. daar zijn dan vaker banden te vinden met hogere load en snelheidsindex. om diezelfde waardes te hebben bij laagprofielbanden moet je veel €€€ bovenhalen (=zeldzamere banden). vele van die tuningautos werden afgekeurd op de banden. niet zozeer omdat ze 17-18" hadden steken, maar doordat hun banden niet voldeden
on topic
voor dat verhogen kan je bij bladveren ook dat eindstuk (scharnierpunt) vervangen door langere. manieren genoeg om iets te verhogen en als je het goed aanpakt, ziet de keuring het niet.
centimeterke of 2-3 erbij bij de veren
centimeterke of 2-3 erbij bij de rubberblokken van de body
als je een kleinere bandenmaat steekt gaat de opening tussen band en wielrand vergroten en lijkt de auto verhoogd (optisch)
als je een grotere bandenmaat steekt gaat die opening verkleinen maar komt de auto wel hoger te staan
en zo heb je ineens 5-8cm verhoging (2-3inch) zonder dat er spectaculaire dingen te zien zijn. een pickup hangt echt al hoger dan een auto, dus op de keuring gaan ze al moeilijker zien dat er iets veranderd is.
ik krijg al jaren vele opmerkingen van de keuring waaronder:
-uitlaat afgezaagd onder de laadbak, krijg niet eens de tijd om te verklaren, halen ze direct de stationchef erbij. als ik dan 2gastanken toon en erbij vermeld dat gaten erin maken niet mag... krijgen ze onder hun voeten van de chef en dan zie je ze sukkelen om mijn CO te meten
-klein stuurtje gemonteerd, hoop gezaag van attesten. kvraag hen dan welk stuur er origineel in zit. krijg altijd als antwoord: "dat weet ik niet mijnheer". zeg ik terug: awel, dees is't origineel dan.
-spiegels zijn veranderd: hoop gezaag van attesten. k zeg hen dat de grootte van het glas t zelfde is dan de originele (dat is de wettelijke verreiste). gezaag gedaan
-cardan vooraan verwijderd: kvraag hen of de remmentestbank 4x4 kan testen (weet dat ze het niet kunnen). en dan zeg ik dat ze liever mijn remmen testen, dan een cardan te bekijken die ik er na 30min weer onderuit haal (permanente 4x4 rijd niet handig)
-ramlogo op de motorkap die niet wegkanteld. kan bij een aanrijding voetgangers verwonden.
heel de dodge is geen probleem, maar da logoke

. 5jaar lang lukte het om te zeggen dat in 1977 die logos niet kantelbaar waren, sinds 2jaar afgekeurd en eraf moeten halen. staan ze te zagen dat ik die gaten niet gedicht heb en dat mij niks tegenhoud het logo terug te plaatsen. geef ik als antwoord: t staat er nu toch niet op (keuring is moment opname en enkel dat telt. zij gebruiken dat tegen u als je 5min later een ongeluk hebt doordat de remmen falen. ze werkten op de keuring en dat is geen garantie dat ze erna nog werken).
kortweg, weet waarover je praat, zorg voor een klaar antwoord als ze vragen stellen. "das origineel hoor....", "komt zo uit de garage....", "die auto is een speciale uitvoering van dat jaar... (zorg dat er andere speciale kenmerken aanwezig zijn die andere niet hebben, bv S badge achter het model ofzo, werkt fantastisch goed bij autos)"