De nederlandse verkoper vangt het bedrag van de rest bpm terug (de auto moet een 1e tenaamstelling hebben van 16 oktober 2006 of jonger.) Dit bedrag is afhankelijk van de nieuw waarde en de leeftijd van de auto.. Bpm word 1 mailig betaald zodra een auto op kenteken gezet word.. Als de auto daarna binnen nederland verkocht word heb je niks meer met de bpm te maken.. Verkoper krijgt niks terug en de koper hoeft niks te betalen omdat de bpm voor de auto al betaald is.. Is gewoon een extra belasting op nieuwe autos.
Meer hier:
http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... xport.aspxCitaat:
Export van auto’s vanuit Nederland
Als een nieuwe auto of een gebruikte in geval van import in Nederland op kenteken wordt gezet, dan moet er BPM afgedragen worden. Het was tot 2006 zo dat deze belasting in de staatskas terecht kwam en daar bleef. Dat is gelukkig veranderd. Auto's die een 1e tenaamstelling hebben vanaf 16 oktober 2006 komen in aanmerking voor teruggave van de zogenaamd rest BPM bij export, dit betreft een gedeeltelijke teruggaaf van de betaalde BPM.
Wanneer krijg ik BPM terug?
Aan het verkrijgen van de teruggaaf BPM bij export zitten enkele voorwaarden.
De auto moet een 1e tenaamstelling hebben van 16 oktober 2006 of jonger. Auto’s met een 1e tenaamstelling van voor deze periode komen nooit in aanmerking. De auto moet geëxporteerd worden naar een EU land, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland. Naar andere landen is geen BPM teruggave mogelijk. De auto moet in het buitenland worden geregistreerd, en deze registratie moet bij de douane overlegd worden ingeleverd. Hiervoor wordt een Duits tijdelijk kenteken soms ook geaccepteerd. Iedere auto moet in rijdbare staat moet worden geëxporteerd. Dit betekent dat de auto in het kentekenregister geen melding hebben van bestemd voor sloop, of een WOK melding. WOK=(Wacht Op Keuren, auto met schade, waarvan de politie het kenteken heeft ingenomen).
Hoe bereken ik de teruggave BPM bij export?
Hiervoor zijn op internet BPM export calculatoren te vinden. Daarmee bereken je de betaalde BPM van auto's die nieuw in Nederland verkocht zijn. Voor auto's die gebruikt ingevoerd zijn werkt dit niet. De reden hiervoor is dat die BPM bij export niet te berekenen is. Ook komt de werkelijk betaalde BPM dan niet overeen met wat op het kentekenbewijs staat. Neem hiervoor contact op met het RDW!