Het is nu di mei 20, 2025 12:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: BPM en export...
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2014 16:56 
Trucker

Hoi,

Niet meteen truck-gerelateerd, maar ook wel van toepassing op Trucks. Ik ben stilletjes aan op zoek naar een andere auto voor 't vrouwtje. Een "simpele" stationwagen, zodat de hond ook mee kan. Liefst een Audi of BMW op LPG. Nu hoor ik net via via dat als je in NL een auto koopt van 2008 of jonger, je terugbetaald krijgt van de BPM?? Wat klopt hiervan, en hoeveel bedraagt die teruggave?? Want dan wordt het wel heel interessant om in NL een auto te kopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPM en export...
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2014 19:03 
Trucker

Als ik mij niet vergis krijgt de verkoper het geld en niet de koper.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2014 20:26 
Trucker

Denk het niet, want dan wil niemand in NL wss nog aan een NL'er een auto verkopen, maar alleen nog naar het buitenland, niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2014 20:55 
Nieuw

De nederlandse verkoper vangt het bedrag van de rest bpm terug (de auto moet een 1e tenaamstelling hebben van 16 oktober 2006 of jonger.) Dit bedrag is afhankelijk van de nieuw waarde en de leeftijd van de auto.. Bpm word 1 mailig betaald zodra een auto op kenteken gezet word.. Als de auto daarna binnen nederland verkocht word heb je niks meer met de bpm te maken.. Verkoper krijgt niks terug en de koper hoeft niks te betalen omdat de bpm voor de auto al betaald is.. Is gewoon een extra belasting op nieuwe autos.

Meer hier: http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... xport.aspx

Citaat:
Export van auto’s vanuit Nederland
Als een nieuwe auto of een gebruikte in geval van import in Nederland op kenteken wordt gezet, dan moet er BPM afgedragen worden. Het was tot 2006 zo dat deze belasting in de staatskas terecht kwam en daar bleef. Dat is gelukkig veranderd. Auto's die een 1e tenaamstelling hebben vanaf 16 oktober 2006 komen in aanmerking voor teruggave van de zogenaamd rest BPM bij export, dit betreft een gedeeltelijke teruggaaf van de betaalde BPM.

Wanneer krijg ik BPM terug?
Aan het verkrijgen van de teruggaaf BPM bij export zitten enkele voorwaarden.
De auto moet een 1e tenaamstelling hebben van 16 oktober 2006 of jonger. Auto’s met een 1e tenaamstelling van voor deze periode komen nooit in aanmerking. De auto moet geëxporteerd worden naar een EU land, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland. Naar andere landen is geen BPM teruggave mogelijk. De auto moet in het buitenland worden geregistreerd, en deze registratie moet bij de douane overlegd worden ingeleverd. Hiervoor wordt een Duits tijdelijk kenteken soms ook geaccepteerd. Iedere auto moet in rijdbare staat moet worden geëxporteerd. Dit betekent dat de auto in het kentekenregister geen melding hebben van bestemd voor sloop, of een WOK melding. WOK=(Wacht Op Keuren, auto met schade, waarvan de politie het kenteken heeft ingenomen).

Hoe bereken ik de teruggave BPM bij export?
Hiervoor zijn op internet BPM export calculatoren te vinden. Daarmee bereken je de betaalde BPM van auto's die nieuw in Nederland verkocht zijn. Voor auto's die gebruikt ingevoerd zijn werkt dit niet. De reden hiervoor is dat die BPM bij export niet te berekenen is. Ook komt de werkelijk betaalde BPM dan niet overeen met wat op het kentekenbewijs staat. Neem hiervoor contact op met het RDW!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2014 22:40 
Trucker

Door deze regeling kun je vaak een auto voor de export goedkoop kopen in NL. De verkoper krijgt een gedeelte bpm terug en kan dit voor jou als korting geven zodat deze toch uiteindelijk zijn prijs krijgt.

Marines never die, they regroup in hell !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2014 14:33 
Heavy Trucker

Heb in december de jeep verkocht aan een pool. De jeep is geëxporteerd en leverde nog iets van 3600€ aan BPM-teruggave op. De laatste NL-eigenaar kan die terugvragen maar pas nadat die kan overleggen dat het voertuige in een andere lidstaat geregistreerd is. Dus je moet dan je auto voor minder verkopen en maar afwachten of de nieuwe eigenaar ooit nog het bewijs van registratie op stuurt, anders kan je fluiten naar je geld. Er gaat sowieso een maand of 3 over heen voordat je je geld binnen hebt. Ik vond dat te veel gezeik en heb de deal in eerste instantie afgeblazen. De pool heeft toen autoveiling.nl in de arm genomen. Die kochten de auto van mij voor het hele bedrag, werden dus laatste NL eigenaar en hebben het BPM gebeuren voor hun rekening genomen. Daar zal die pool ongetwijfeld een paar honderd euro voor af hebben moeten tikken. :wink: :D

2011 E200CGI avantgarde Sport 125 edition, 2012 FIAT 500 0,9 turbo (voor vrouw en dochter)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]