Het is nu wo jun 18, 2025 10:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 12:19 
Heavy Trucker

Rooienaar schreef:
Die bellhousing is ook niet bepaalt een koopje volgens mij :roll:
Gaat goed zo!

Tja, kost wat maar dan heb je ook wat :D. Is investering in de toekomst, motor en bak moeten veel langer meegaan dan de rest van de ram!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 14:47 
Super Trucker

Wat een project weer :thumbup:

Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 15:51 
Heavy Trucker

Alle onderdelen binnen, kan dus eindelijk met de opbouw van de bak beginnen :D :D

De 'werkplaats' :(

Afbeelding

Galva plaatje op de oude vuile werkbank gespijkerd om het wat 'net' te houden

Afbeelding

Emmertje onderdelen :-), hopelijk helemaal leeg wanneer de bak in mekaar zit :twisted:

Afbeelding

Oude tailhousing naast de nieuwe, zit klein barstje in de oude :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Voorste plaat van de transmissie. Lagerschaaltjes zijn voor de conische lagers die voorop de mainshaft en de countershaft zitten, de bijhorende ringetjes gaan onder de lagerschaal, heb er een setje van verschillende diktes, door hiermee te 'spelen' kun je de axiale speling regelen van de mainshaft en countershaft:

Afbeelding

Afbeelding

De 'tegenhangers' in de behuizing zelf hier komt het achterste lager in van de main en countershaft.

Afbeelding

Afbeelding

So far so good :-), als volgende moet de derde versnelling met bijhorende syncro gemonteerd worden op de hoofdas. Heb de slotplaatjes die origineel plaatstaal zijn vervangen door gefreesde onderdeeltjes, links licht het nieuwe gefreesde rechts het oude plaatstalen. Deze slotplaatjes zorgen ervoor dat de eens je de bak in de versnelling duwt, dat hij er ook inblijft en er niet uitspringt. De originele slotplaatjes zouden niet opgewassen zijn tegen vaak en snel schakelen.

Afbeelding

Gans de 3e versnelling moet dan op de as geperst worden, aangezien ik geen werplaatspers heb heb ik het dan maar 'gerednecked', met poulietrekker de 2 versnelling vastpakken om de 3e op de as te trekken.

Afbeelding

Oh no he didn't :evil: :evil:, je ziet het al aankomen

Afbeelding

Yes he did :( :( , mezelf (nog maar es :-) ) in men voet geschoten, tandwiel stuk, stom stom stom

Afbeelding

Goed materiaal is het halve werk :D, nog geen 5 min en 3e versnelling zat er zonder problemen op. Ergste van alles was dat Crest van hier op het forum me nog gewaarschuwd had dat een werkplaatspers noodzakelijk was :drunken: :drunken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu dus weer wachten op het nieuwe tandwiel uit de states :( :(, wordt vervolgd. Alle tips en kritiek zijn welkom :-)!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 18:52 
Truck forum Junky

Goed gereedschap is het halve werk christof :wink: succes er mee :!:

www.rockauto.com

Www.marlog-car-handling.com

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 20:34 
Heavy Trucker

Damn ge kunt er bijna uwen job van maken 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 20:45 
Heavy Trucker

mackie schreef:
Damn ge kunt er bijna uwen job van maken 8)

Denk niet dat er veel business is in dodge rams ombouwen naar handgeschakeld :D :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 21:45 
Heavy Trucker

Mss alle andere werkzaamheden die je gedaan hebt wel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 13:29 
Heavy Trucker

Update, bij montage bellhousing bleek dat de groeven op de inputshaft te kort waren waardoor die vastliep in het center van de koppelingsplaat. De transmissie moest nog een drietal millimeter meer naar voor.

Hier kun je (moeilijk :D ) zien dat de input shaft nog een paar millimeter naar voor moet voor hij helemaal ten einde zit.

Afbeelding

Hierop liep hij dus vast, groeven in de input shaft zijn te kort. Reden hiervoor is dat de koppeling en bellhousing eigenlijk bedoelt zijn voor de nieuwer versie van de T56 en die heeft waarschijnlijk iets langere groeven in de inputshaft.

Afbeelding

Na veel meten en opzoeken op internet maar besloten een spacerplaat te maken. Heb plaatje van 5mm dik gemaakt, dan heb ik nog wat extra mm speling die blijkbaar nodig zijn voor het goed laten functioneren van de koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

Gaatjes doorboren

Afbeelding

'Freesbank' :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna de 'perfectie' bereikt, maar net voor het einde was het lagertje in frut gedraaid zonder dat ik het merkte :x

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel werk voor iets wat je amper ziet zitten :-)

Afbeelding

Nadeel is nu wel dat de input shaft amper nog in de pilot bearing zit.

Afbeelding

Gelukkig bestaat de originele lager uit 2 delen, ga nu de originele bus laten namaken, maar dan wel langer zodat de input shaft weer voldoende ver in de bearing steekt.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 13:33 
Truck forum Junky

Top hoe je dat allemaal doet, handige harry :D

Www.rockauto.com

Www.marlog-car-handling.com

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 13:50 
Trucker

Gouwe handjes!
Het meeste werk zit vaak in het gedeelte dat je niet ziet.
Respect :salute:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 19:53 
Pro Trucker

Super bezig met het knutsel werk. :thumbright: :thumbright:

dodge ram 1500
megacab
powerd by hemi
2007

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 21:24 
Heavy Trucker

Superrr veel geduld,en doorzettingsvermogen uren en uren onderzoek,zit er volgens mij in
Christof :thumbleft:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 22:05 
Heavy Trucker

Pfff respect 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 11:15 
Trucker

Nog updates, rij je er al mee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2014 19:35 
Heavy Trucker

JurgenS schreef:
Nog updates, rij je er al mee?

I wish, druk met werk/familie dus nog geen tijd gehad om alles af te werken, ook wat problemen gehad met bestellen van juiste onderdelen, eind deze week zou ik eindelijk alles in huis moeten hebben.

Heb wel wat kleinere dingen gedaan.

Heb de preload van de koppelingspomp opgemeten, als die verkeerd is gaat de koppeling ofwel slippen ofwel niet helemaal ontkoppelen. Op internet een schemaatje gevonden wat alles makkelijk maakt :-), zoals verwacht aan gezien ik een 5mm spacer heb gebruikt tussen transmissie en bellhousing zat ik net op de limit van de preload, heb nu een 5mm shim besteld die achter de koppelingspomp komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook een stalen cardan gekocht die van een 4gen hemi zou komen, flenzen eraf geslepen en ga die herbruiken om een nieuwe langere drijfas te laten maken.

Verassing bij het openslijpen :-), blijkbaar zit dat karton erin om vibraties te voorkomen.

Afbeelding

Eén van de problemen die ik had met verkeerd geleverde onderdelen was de tailhousing die verkeerd was. Ik had namelijk een tailhousing ontvangen van een viper auto en niet van een viper truck, het enige verschil was dat de boring en lager achterop groter zijn bij de truck versie. Had hier 2 opties, ofwel laten uitboren en grotere bushing erin ofwel een sterkere chrome moly slip yoke met dunnere wanddikte gebruiken.

Afbeelding

Simpelste oplossing was de chrome moly yoke, kost niet zoveel meer dan een standaard yoke en kan tot 2000pk aan, dus heb nog ietsjes over :D. Foto is test met de stalen flens die ik lokaal heb gevonden.

Afbeelding

Laatste foto van die automaattroep, kutding heeft moeilijk gedaan tot het laatste moment, is nog van de tranmissiekrik geflikkerd en een mooie grote olievlek achtergelaten op de oprit van mijn huurhuis :evil:

Afbeelding

Had al een tijdje een klein olielek vantussen het blok en bak. Was blij om te zien dat achterkant blok helemaal droog was dus het lek kwam van de bak!

Afbeelding

Nieuwe pilot bearing in de krukas geïnstalleerd, de standaard bearing zit normaal mooi gelijk met de krukas, maar om genoeg raakvlak te hebben met de inputshaft van de T56 heb ik een lagerbus laten draaien die 14mm langer is.

Afbeelding

Even alle onderdelen (lege transmissiebehuizing) gemonteerd om de lengte van de aandrijfas op te meten.

Blok beschermplaat in geval de koppeling uit mekaar spat :D , overkill maar zat bij de bellhousing dus kan ik hem evengoed monteren.

Afbeelding

Past net niet, klein stukje moeten afslijpen anders kwam ie tegen de uitlaat aan.

Afbeelding

Vliegwiel

Afbeelding

Afbeelding

Ong 3 cm speling gelaten in de slip yoke, zou genoeg moeten zijn om alle ophanginsbeweging op te vangen. Zit 5cm in de bushing en over de as van de transmissie

Afbeelding

Opmeten aandrijfas, moet cm of 8 langer worden dan standaard.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]