Het is nu zo mei 04, 2025 11:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 22:33 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 16, 2009 13:11
Berichten: 120
Sedert 2 weken een nieuw probleem met mijn truck, bij het terugschakelen van 5de naar 4de versnelling bij het optrekken, schokt hij soms. Het voelt aan alsof je bij een manuele versnelling wat de hoog in toeren gaat en vervolgens de koppeling te snel loslaat.

Ik kan het redelijk makkelijk reproduceren, maar het gebeurd enkel onder strikte omstandigheden:
Ik moet circe 70km/u in 5de rijden, en ik moet lichtjes gas geven zodat hij op snelheid blijft. Als ik dan het gas lichtjes opvoer zodat hij terugschakeld naar 4de, dan schokt hij even. Als ik onder de 65 of boven de 75 rijdt voor het terugschakelen, dan gaat alles goed.
Als ik geen gas geef in 5de, en direct genoeg gas geeft om hem terug naar 4de te laten gaan, gaat alles goed.
Als ik zoveel gas geef, dat hij direct terug naar 3de gaat, dan gaat ook alles goed.

De ECU geeft foutcode P0734 terug, voor zover ik kan vinden wil dit zeggen dat hij in 4de versnelling een verschil in toerental op de versnellingsassen vastgesteld heeft wat niet overeenkomt met de verhouding van de 4de versnelling.

Hij heeft dit de eerste keer gedaan 2 weken geleden, en had eigenlijk al eind november (+-5000km geleden) nieuwe versnellingsbak olie moeten hebben, maar omdat er een lek was aan de olieleidingen (klein lekje, er zat nog genoeg olie in) heb ik gewacht tot ik nieuwe leidingen hadden, die waren pas 2 weken geleden binnen (3 maanden levertijd!!!) en heb dus afgelopen weekend de leidingen, filters en olie laten vervangen.

Voordat de olie vervangen was heb ik er nog 1 dag mee gereden, en toen heeft hij na diverse van die 'schokken' de snellingsbak 'vastgezet' in zijn 4de, vermoedelijk om verdere schade te voorkomen.
Dit laatste heeft hij sinds de oliewissel niet meer gedaan, maar de foutcode is er nog steeds.

Iemand suggesties?
Bij Turnhout Dealership zeiden ze mij dat ze nog nooit dit model (2009 4x4) gehad hebbben met een kapotte versnellingsbak.

Heb er niet veel geluk mee pff. Hij is sinds september 2012 buiten garantie, in october is de cardan losgekomen wat mij 2500 Euro gekost heeft om te laten herstellen, en nu dit, war vermoedelijk ook niet goedkoop zal worden (gararist had het al over een versnellingsbak revisie).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 9:19 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Code p0734

Gear ratio error in 4th

Eerst even testen of je voldoende olie in je transmissie hebt. Als dat op peil is dan kijken of het ook erg vuil is.
Kun je dat allemaal uitsluiten dan is het mechanisch.

Ik heb hier al een paar gehad met dezelfde symptomen, maar deze waren allemaal van voor 2004 met het oude type solenoid pack.

De platen in de od waren versleten. Wat er dan gebeurt is dat de speling buiten de toleranties valt. En daarom krijg je een fout code.
De enige oplossing voor dit is een revisie. De transmissie moet eronder uit en helemaal uit elkaar. Als je dan al zover bent dan kun je net zo goed alle slijtage onderdelen vervangen. Materiaal kosten zijn niet zo hoog, het meeste gaat op in uren.

En hoe dit kan bij een vrij jonge truck is een beetje gissen. Wat ik persoonlijk denk is dat de od groep fabrieks af al teveel speling heeft gehad. Het is best wel lastig(kost veel tijd) om de speling goed te meten. En ik weet niet hoeveel tijd ze daar in de fabriek voor hebben.

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 11:39 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 16, 2009 13:11
Berichten: 120
Heb hem bij Turnhout Dealership binnengedaan en daar hebben ze gevonden dat de valve body beschadigd is (krasjes in de pistons).
Enig probleem is dat ze minimum 3 weken wachttijd hebben voor een nieuwe valvebody.

Iemand een idee waar ik sneller een nieuwe valve body kan krijgen voor een 2009 Dodge Ram 1500 Laramie 4x4?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 11:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 05, 2012 9:13
Berichten: 286
http://www.mopartruckshop.nl/

Bel hem ff, heeft veel spullen op voorraad!

_________________
Dodge Ram Hemi 5.7 v8 SPORT Crew Cab 2011


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 12:00 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
dit is toch echt iets voor de bakke specialist , jeroen zal die niet op voorraad hebben . ik zou Martin ( nichtrunner) ff belle :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 13:50 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Ik vraag mij af of dat wel het probleem is, of het moeten al erg diepe krassen zijn. Maar dan is er veel meer aan de hand met de transmissie. Als de zuigers ruw zijn dan kun je ze ook nog bijwerken. Het zelfde geld voor de behuizing. Gewoon een fijne hone steen gebruiken, dan komt hij er weer uit te zien als nieuw.

Wat nog wel eens voorkomt is dat de plaat die de zuigers tegen houd krom gaat staan. Bij een revisie zet ik er ook altijd een betere plaat in.

Ligt het valvebody nog los of hebben ze die er weer onder geschroefd? Als hij nog los is zou je mij foto`s er van kunnen maken?

Ik kan eventueel wel nieuwe zuigers voor je bestellen. Ik ga er vanuit dat mijn leverancier ze gewoon op voorraad heeft. En als je echt een valvebody nodig bent dan kan ik wel eens vragen wat de levertijd is . Meestal 1 week.
Ik denk dat de prijs zwaar gaat tegenvallen.
Voor een 48RE valvebody betaal ik 885 dollar in de USA.



vyruz schreef:
Heb hem bij Turnhout Dealership binnengedaan en daar hebben ze gevonden dat de valve body beschadigd is (krasjes in de pistons).
Enig probleem is dat ze minimum 3 weken wachttijd hebben voor een nieuwe valvebody.

Iemand een idee waar ik sneller een nieuwe valve body kan krijgen voor een 2009 Dodge Ram 1500 Laramie 4x4?

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling