Het is nu vr mei 02, 2025 11:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Benzine in uitlaat
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 12:00 
Heavy Trucker

Monster900 schreef:
OBD geeft alleen TPS en Air control fouten :-(

Eens kijken om een en ander van de LPG af te koppelen, zodat het wat makkelijker is om het spruitstuk terug te monteren en te demonteren

Als de motor in limp mode ( veilige mode) gaat, dan krijg je die twee meldingen. Weet nie wa je getest hebt ofzo, maar 'ondoe' :-) het en de limp mode met bijhorende codes zal wel weg zijn!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 12:22 
Trucker

Die fouten gaf hij natuurlijk omdat die stekkers uitgetrokken waren ;-)

Heb wat LPG-slangen losgemaakt, zodat ik meer plaats had om het spruitstuk terug te zetten, en dat spruitstuk met 3 bouten vastgezet. Dan alle stekkers ingestoken, 'fuel pump relay' teruggestoken en eens gestart. Voorlopig draait hij netjes, volgens mij ook op alle 10 de cilinders, en geeft hij geen foutmelding meer aan :? Was het nu een slecht contact in een stekker, of een nukkige injector. Of gaat hij straks, als ik alles weer netjes in elkaar heb gestoken, en een testrit ga doen, toch weer een fout geven? Ik ga rustig aan alles weer in elkaar steken, en aansluiten, dan zal ik wel zien.
Ondertussen weet ik toch al hoe ik het uit elkaar moet halen :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 12:38 
Heavy Trucker

Monster900 schreef:
Die fouten gaf hij natuurlijk omdat die stekkers uitgetrokken waren ;-)

Heb wat LPG-slangen losgemaakt, zodat ik meer plaats had om het spruitstuk terug te zetten, en dat spruitstuk met 3 bouten vastgezet. Dan alle stekkers ingestoken, 'fuel pump relay' teruggestoken en eens gestart. Voorlopig draait hij netjes, volgens mij ook op alle 10 de cilinders, en geeft hij geen foutmelding meer aan :? Was het nu een slecht contact in een stekker, of een nukkige injector. Of gaat hij straks, als ik alles weer netjes in elkaar heb gestoken, en een testrit ga doen, toch weer een fout geven? Ik ga rustig aan alles weer in elkaar steken, en aansluiten, dan zal ik wel zien.
Ondertussen weet ik toch al hoe ik het uit elkaar moet halen :D

Zou gerust een slecht contact in een stekker kunnen geweest zijn, ik zou allesinds de kabelboom goed bekijken bovenop het spruitstuk. Misschien door trilling kabelisolatie doorgeschuurd, en nu omdat je eraan gewerkt hebt ligt die anders en heb je het probleem nie meer ofzo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 15:42 
Trucker

Net als ik alles "definitief" terug vast heb gezet, blijkt bij het testdraaien dat de fout terugkomt. En inderdaad op de 4de cilinder, ook al heb ik die injector gewisseld met die van de 2de...

Alles dus terug demonteren en eens kijken naar de kabels.
Volgens de grasboter zou het vreemd zijn, aangezien de gassimulator de injectoren zou moeten afsluiten wanneer de auto op gas rijdt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 19:03 
Trucker

Nog eens alles open gehad. Injectoren (van 2de en 4de cilinder) klikken gewoon bij het aan en afsluiten van 12V. Stekkers goed ingespoten met contactspray, de draadjes doorgemeten, de massa komt mooi aan, de plus enkel als de motor draait, natuurlijk kan ik die niet zien pulsen met een simpel testlampje. De digitale multimeter is dan ook niet afleesbaar, dus ook nutteloos...

Alles weer voorlopig gemonteerd, en de foutcode P0204 blijft, zelfs na het resetten kom hij onmiddellijk terug :-(

Alles terug een beetje ingepakt, zodat de motorkap dicht kan, en morgen waarschijnlijk verder zoeken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 20:24 
Heavy Trucker

Heb je het probleem ook als je op benzine rijdt? Of enkel wanneer je op gas rijdt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 22:06 
Trucker

Ik rij momenteel niet ;-)

Neen, vanwege de ophoping van benzine in de uitlaat en de catalysator die zo heet kan worden, riskeer ik het niet om te rijden, en zo een brand te veroorzaken (ik ben brandweerman, en probeer dat soort dingen juist te voorkomen!)

Voorlopig dus enkel effe laten testdraaien.

Effe recapituleren:
Voor een tripje van 2 km (heen en terug) effe de Dodge gepakt, 's morgens vroeg. Dus op Benzine heen gereden, en al gemerkt dat hij niet helemaal soepel draaide. Op de terugweg is hij op LPG over geschakeld, en toen merkte ik ineens een witte rookwolk achter de auto. Eerst vreesde ik voor een gescheurde koppakking. De laatste meters de auto laten uitrollen, en stilgelegd. Toen ik achteraan de auto ging kijken, zag ik de rechter uitlaat nog na-walmen, en rook het ongelooflijk naar benzine. Toen heb ik hier dit topic geopend. Een vriend van me, heeft een LPG-zaak. Die zit op zo'n 1,5 km van me af, dus 's middags voorzichtig daar naartoe getuft. Hij heeft effe gekeken, en had het vermoeden dat er een injector niet goed afsloot: een mechanisch defect dus in de injector. Hij weet hoe handig ik ben, dus heeft me met die info weer naar huis gestuurd, met de tip: trek de zekering van de benzinepomp er uit, zodra hij op LPG is overgeschakeld.

Thuis gekomen, een en ander zitten opzoeken op het net, een WPHB gevonden, en dat wat doorgespit.
De volgende ochtend opnieuw de Dodge gestart, ter plaatse laten opwarmen, tot hij op LPG overschakelde, en toen de fuel-pump-relay er weer uit. Naar de winkel gereden, waar ik al m'n auto-onderdelen haal (R.A.G. Genk) om hem eens te laten uitlezen. Sofie heeft me daar goed geholpen, en kon me zeggen dat de foutmelding aangaf dat de injector van de 4de cilinder defect zou zijn. Ze heeft toen de foutcodes gereset, en het MIL-lampje ging uit. Ik ben toen voorzichtig naar huis gereden, op LPG, zonder de brandstofrelais, en het MIL-lampje bleef uit. Effe later dan maar de aanhanger willen verzetten met de Dodge, en na 3 minuutjes ging het lampje weer aan.

Wat betreft de rook uit de uitlaat op dit moment: ik vermoed dat er bij het ontstaan van het probleem zoveel benzine in de uitlaat terecht is gekomen, dat het nog even gaat duren voordat dit allemaal is weggetrokken.

Ik heb de hele inlaatcollector ondertussen al 3 keer helemaal uitgebouwd en compleet weer teruggezet. Ook nog een paar keer laten testdraaien, terwijl het geheel maar half gemonteerd was: De foutmelding blijft terugkomen :-(

Vanavond effe met de hond gaan wandelen, en nog een auto-technische maat tegengekomen, aan wie ik het probleem heb uitgelegd: zijn vraag was of er toevallig geen klep verbrand zou zijn, dat zou voor een gebrek aan compressie zorgen, waardoor de benzine onverbrand in de uitlaat terecht komt. Of het zou eventueel de bougie kunnen zijn...
Dus heb ik snel effe 2 bougies van plaats gewisseld, maar dit gaf nog steeds hetzelfde resultaat, en dezelfde foutcode.

Wat me (achteraf) tijdens de (korte) ritjes op LPG wèl is opgevallen: hij draait op gas ook niet soepel. Ik vermoed dat dit komt door het teveel aan benzine in het systeem, of komt het misschien door een probleem in de computer? De LPG-computer haalt zijn info natuurlijk van de standaard Powertrain Control Module, en als die verkeerde info geeft, draait die cilinder op gas natuurlijk ook niet mee...

Wat ik morgenvroeg wil proberen: een compressietest op de 2de en 4de cilinder, misschien brengt dat duidelijkheid...

Ondertussen is natuurlijk ook de stekker die op de injector past kapot gegaan, dus moet ik daarvoor ook nog iets nieuws zoeken (voorlopig hangt die met ijzerdraad vast :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 22:11 
Heavy Trucker

krijgt de bougie wel stroom,je schrijft dat je ze van plaats hebt verwisseld maar als er geen stroom komt maakt dat niets uit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 22:15 
Trucker

Dat ga ik morgen ook eens testen ;-)

Thanks for the tip (ik weet het is logisch, maar het is een stap die ik nogal snel vergeet)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 22:30 
Heavy Trucker

Nog wa zitten zoeken op US forums en komt toch vaak tegen dat het probleem voor deze codes ligt aan een slechte/bechadigde kabelboom. Heb je alle connectors losgehad en gecontroleerd van de injector tot aan de pcm, niet alleen de injector connector maar ook die van de injectorkabelboom in de 'main' kabelboom gaat? Heb je ook alle tape/bescherming enzo verwijderd zodat je effectief de kabels zelf kunt controleren?

Dit is echt zo'n kutprobleem wat honderd en één redenen kan hebben, succes! Als ik je een tip mag geven, schrijf alles op wat je doet anders begin je na lang zoeken te twijfelen aan jezelf wat je wel en niet getest hebt en wat het resultaat was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 22:43 
Trucker

De stekkers aan de PCM heb ik ook los gehad en ingespoten met contactspray. Misschien dat ik morgen met wat meer licht en meer goesting (veel overschot heb je niet aan de kabels bij de PCM) en de draadjes van PCM naar injector eens door te meten.
Wat ik me wel afvraag: Er komt veel te veel benzine in de uitlaat terecht, dus zou de injector onnodig open moeten blijven staan. Dan lijkt het me niet zo dat er een "kink in de kabel zit" ook heb ik met een testlampje gezien dat er effectief 12V aankomt bij de injector. De injector zelf klikt, zoals het volgens mij hoort bij het geven en lossen van de voeding, dus hij werkt, aar zou dan continu 12V moeten krijgen, waardoor hij blijft openstaan. Het zou dus ook een fout in de PCM kunnen zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 23:36 
Trucker

Net nog wat gegoogled naar Dodge RAM P0204, en vanalles tegengekomen, van defecte Bougies, over slechte bobijn, verdeelkap (??? zit toch niet op de V10), bougiekabels en natuurlijk defecte PCM...

Net toch maar eens (in het donker kun je dat gelukkig goed zien) de bougie uitgedraaid, de kabel er weer op en hem op het kleppendeksel laten steunen en de auto gestart. De bougie vonkte mooi, en er kwam heel wat geplof uit het bougiegat.
Motor stilgelegd, bougie er weer in, kabel er weer op en toch nog eens proberen om de foutcode te resetten, en toen weer eens gestart. Motor draait mooi soepel, en het MIL-lampje blijft weer uit... :D

Ik heb goede hoop, maar het kan natuurlijk steeds terugkomen :-(

Toen ook maar eens gekeken of ik aan de bougiekabel nergens vonkjes zag, wat op een slechte kabel zou wijzen, maar die bleef mooi donker...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 10:08 
Trucker

Net alles eens mooi terug gemonteerd, zonder foutmelding gestart, maar na +/- 3 seconden ging het MIL lampje weer branden :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 17:12 
Trucker

LED-lampje in de stekker gestoken, blijkt dat de PCM de injector constant aanstuurt, waardoor deze dus blijft openstaan...

Iemand tips ivm het resetten, vervangen of herstellen van de PCM??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 20:23 
Trucker

Ik ben nog wat aan 't neuzen in het WPHB, zie ik net dat de PCM met behulp van de krukassensor bepaalt wanneer welke injector moet inspuiten, het kan toch niet dat die krukas-sensor 1 cilinder overslaat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]