Ik rij momenteel niet

Neen, vanwege de ophoping van benzine in de uitlaat en de catalysator die zo heet kan worden, riskeer ik het niet om te rijden, en zo een brand te veroorzaken (ik ben brandweerman, en probeer dat soort dingen juist te voorkomen!)
Voorlopig dus enkel effe laten testdraaien.
Effe recapituleren:
Voor een tripje van 2 km (heen en terug) effe de Dodge gepakt, 's morgens vroeg. Dus op Benzine heen gereden, en al gemerkt dat hij niet helemaal soepel draaide. Op de terugweg is hij op LPG over geschakeld, en toen merkte ik ineens een witte rookwolk achter de auto. Eerst vreesde ik voor een gescheurde koppakking. De laatste meters de auto laten uitrollen, en stilgelegd. Toen ik achteraan de auto ging kijken, zag ik de rechter uitlaat nog na-walmen, en rook het ongelooflijk naar benzine. Toen heb ik hier dit topic geopend. Een vriend van me, heeft een LPG-zaak. Die zit op zo'n 1,5 km van me af, dus 's middags voorzichtig daar naartoe getuft. Hij heeft effe gekeken, en had het vermoeden dat er een injector niet goed afsloot: een mechanisch defect dus in de injector. Hij weet hoe handig ik ben, dus heeft me met die info weer naar huis gestuurd, met de tip: trek de zekering van de benzinepomp er uit, zodra hij op LPG is overgeschakeld.
Thuis gekomen, een en ander zitten opzoeken op het net, een WPHB gevonden, en dat wat doorgespit.
De volgende ochtend opnieuw de Dodge gestart, ter plaatse laten opwarmen, tot hij op LPG overschakelde, en toen de fuel-pump-relay er weer uit. Naar de winkel gereden, waar ik al m'n auto-onderdelen haal (R.A.G. Genk) om hem eens te laten uitlezen. Sofie heeft me daar goed geholpen, en kon me zeggen dat de foutmelding aangaf dat de injector van de 4de cilinder defect zou zijn. Ze heeft toen de foutcodes gereset, en het MIL-lampje ging uit. Ik ben toen voorzichtig naar huis gereden, op LPG, zonder de brandstofrelais, en het MIL-lampje bleef uit. Effe later dan maar de aanhanger willen verzetten met de Dodge, en na 3 minuutjes ging het lampje weer aan.
Wat betreft de rook uit de uitlaat op dit moment: ik vermoed dat er bij het ontstaan van het probleem zoveel benzine in de uitlaat terecht is gekomen, dat het nog even gaat duren voordat dit allemaal is weggetrokken.
Ik heb de hele inlaatcollector ondertussen al 3 keer helemaal uitgebouwd en compleet weer teruggezet. Ook nog een paar keer laten testdraaien, terwijl het geheel maar half gemonteerd was: De foutmelding blijft terugkomen

Vanavond effe met de hond gaan wandelen, en nog een auto-technische maat tegengekomen, aan wie ik het probleem heb uitgelegd: zijn vraag was of er toevallig geen klep verbrand zou zijn, dat zou voor een gebrek aan compressie zorgen, waardoor de benzine onverbrand in de uitlaat terecht komt. Of het zou eventueel de bougie kunnen zijn...
Dus heb ik snel effe 2 bougies van plaats gewisseld, maar dit gaf nog steeds hetzelfde resultaat, en dezelfde foutcode.
Wat me (achteraf) tijdens de (korte) ritjes op LPG wèl is opgevallen: hij draait op gas ook niet soepel. Ik vermoed dat dit komt door het teveel aan benzine in het systeem, of komt het misschien door een probleem in de computer? De LPG-computer haalt zijn info natuurlijk van de standaard Powertrain Control Module, en als die verkeerde info geeft, draait die cilinder op gas natuurlijk ook niet mee...
Wat ik morgenvroeg wil proberen: een compressietest op de 2de en 4de cilinder, misschien brengt dat duidelijkheid...
Ondertussen is natuurlijk ook de stekker die op de injector past kapot gegaan, dus moet ik daarvoor ook nog iets nieuws zoeken (voorlopig hangt die met ijzerdraad vast