Het is nu vr mei 02, 2025 12:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 19, 2010 22:46 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 27, 2009 16:22
Berichten: 134
Hej mensen,

Na een lange tijd dat alles goed ging met mijn W200 vraagt ook deze om zijn nodig aandacht.

Het probleem is dat mijn W200 echt letterlijk koelvloeistof via de overstort bak uit staat te pissen.

Gegevens van mijn auto:
W200
318 Cui V8
Elektrische koelvinnen
goeie 60.000 miles op de teller (als het geen 160 of 260 zijn wie weet..)
Edit: Gas installatie van Impco

Het verhaal gaat als volgt.
Vorige week ben ik naar de meeting op Ekkersrijt geweest.
Onder het rijden sloeg mijn warmte meter op het dashboard al meer uit dan normaal.
(Normaal blijft het pijltje op het 2'de streepje van links staan)
Nu vandaag wou ik naar een maat van mij gaan om wat motorkap te hangen, maar het noodlot sloeg toe.
Ik dook de snelweg op, en reedt gewoon rustig 50miles per uur en ineens zag ik overal witte rook vandaan komen, meteen aan de kant gaan staan, motor af, motorkap open gedaan en hoppa, heel me blok onder het water en het droop ervan af.
Na een tijdje toen de rook weg was en ik eens duidelijk kon kijken wat eraan de hand was kon ik geen 'voor het oog zient' probleem vinden.
Mijn vader gebeld, Dodge bij gevuld met normaal water en weer gestart. Na een paar minuten stationar draaien sloeg het warmte metertje netjes uit, de elektrische fans sprongen netjes aan en het leek erop dat het probleem voorbij was. Ben ik weer een stukje aangereden, en 1km verder ofzo hetzelfde verhaal.
Kap open en het overstort bakje zat tot de nok toe vol + hij piste weer alles uit. Toen maar op de sleep terug naar huis.

Thuis aangekomen waren mijn vader en ik aan het speculeren van wat kan er nu het probleem zijn?

Krijg hij koeling?
- Nee want hij loopt warm aan en pist het water uit.

Werkt de thermostaat?
- Ja, die heb ik een paar maanden geleden vervangen.

Genoeg koelvloeistof in het systeem?
- Ja want hij piste het letterlijk uit van de warmte + nog eens bij gevuld met water na de eerste overhitting

Koelen de elektrische fans genoeg?
- Ja, de sensor werkt en de fans slaan aan als het te warm aan loopt (Fans hebben ook genoeg koelvermogen)

Zijn er slangen los gekomen/kapot gegaan?
- Nee, koelsysteem bij gevuld en gestart en drupte niks extra's.

Toen bleven er maar 2 opties over die wij konden bedenken.
1. Prop/radiateur dicht geslipt met rotzooi waardoor het water niet meer rond gepompt kan worden?
- Dan vraag ik me af hoe een systeem ineens dicht kan zitten na een tijd van goed functioneren

2. Waterpomp die zijn beste tijd heeft gehad ?
- Mijn vader voelde met zijn vingen in de radiateur, maar voelde niet echt het koelwater 'langsstromen'.

Maar dan is mijn vraag, als het de waterpomp is, hoe kan het zijn dat die kapot gaat in het blok waardoor hij niet meer water kan rond circuleren?
(Lagers kunnen kapot gaan van al het draaien, maar die vinnen, wtf?)

Dus bij deze, is de redenering van mijn vader en mij goed geweest en is het de waterpomp die zijn beste tijd heeft gehad?
Zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad?

Graag jullie ervaring !

Alvast bedankt

Groeten,
Sander.


Laatst bijgewerkt door Sander_1987 op zo jun 20, 2010 9:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 19, 2010 23:14 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 04, 2010 20:53
Berichten: 3666
Woonplaats: Flanders, Belgium
Was ook direct mijn eerste gedacht van de waterpomp, maar weet niet hoe je kan zien of testen dat ze stuk is :dontknow:

Denk niet dat het veel meer of erger kan zijn,of hoop ik toch voor je :wink:
Hou ons op de hoogte wat het was als je het gevonden hebt, succes

_________________
Grtz Jo

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 0:36 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Haal de thermostaat er weer uit, leg 'm in een pan heet water, dan moet ie open gaan
daarna eruit halen dat ie afkoelt, dan moet je 'm weer zien sluiten, doet ie dit, dan is ie goed.
Een nieuwe kan nl. ook stuk gaan, herhaal dit een paar keer
Zit de radiateur niet vol prut/bagger/vliegen/bijen etc of te veel dichte/beschadigde lamellen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 9:15 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 27, 2009 16:22
Berichten: 134
Thx guys voor het meedenken !

@ willem-2
Ik verwacht niet dat het de thermostaat is, want mijn vorige thermostaat was kapot en die bleef toen open staan waardoor het een eeuwigheid duurde dat het blok/water goed op temperatuur kwam, en nu is het verhaal dat mijn blok al na 5 a 10 minuten veelste warm wordt.
En de huidige thermostaat die er nu in zit is van de eerste of tweede maand 2010, dus zo oud is de thermostaat nog niet.

Vraagje, een kapotte thermostaat die gaat toch altijd open staan of kunnen die ook dicht blijven?

@ Charger69
Ik zal het eens testen en op 'koude' plekken voelen.

Komt nog een nadeel voor mij bij. Ik ben nog student en de toets weken komen eraan.
Kortom: weinig tijd :(

Maar ik hou jullie op de hoogte !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 9:36 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 28, 2008 16:30
Berichten: 439
Woonplaats: W-Vlaanderen Belgie
zit er een gasinstallatie in?
als dit zo is kan de menbraam in de verdamper lek zijn zodat er gas in het koelsysteem komt en zo het water naar buiten perst.

_________________
Jan
Camaro rs 68
Corvette C4 84
Nissan 370Z 2011
Lancia Gamma Coupé 2500 ie 81


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 9:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 26, 2010 11:41
Berichten: 385
Woonplaats: Grunn
Of koppakking lek als er druk op het koelsysteem komt. ff in je slangen knijpen, kijken of ze niet onder druk staan.

_________________
Greetzz Hans

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 9:57 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 27, 2009 16:22
Berichten: 134
Sorry had ik er nog niet bij vermeld, er zit idd een Impco gas installatie in.

Maar gas in het koelsysteem, zorgt dat dan ook voor een overhitting?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 10:00 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 26, 2010 11:41
Berichten: 385
Woonplaats: Grunn
Sander_1987 schreef:
Maar gas in het koelsysteem, zorgt dat dan ook voor een overhitting?


Denk dat je de volgorde niet goed hebt, oververhitting komt wss door verlies van koelvloeistof op de een of andere manier.

_________________
Greetzz Hans

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 10:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 26, 2010 11:41
Berichten: 385
Woonplaats: Grunn
Thermostaat er niet verkeerd om in?

Trouwens nog nooit gezien dat een thermostaat niet open gaat, meestal gaat ie niet meer dicht bij manko's.

_________________
Greetzz Hans

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 13:21 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Dat heb ik al eens mee gemaakt, nieuwe waterpomp erop, nieuwe termostaat dan geprobeerd met geen termostaat , nieuwe viscosekopling erop, gassen in koelvloeistof laten testen onder stationeer niks te vinden.
Motor kookte alleen onder belasting en niet stationeer. En wat was het Haarscheurtjes in de koppen,
Is wel 19jaar geleden met een nieuwe opel omega. :shock:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 14:48 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 27, 2010 0:12
Berichten: 115
Woonplaats: Steenbergen NB
willem-2 schreef:
Haal de thermostaat er weer uit, leg 'm in een pan heet water, dan moet ie open gaan
daarna eruit halen dat ie afkoelt, dan moet je 'm weer zien sluiten, doet ie dit, dan is ie goed.
Een nieuwe kan nl. ook stuk gaan, herhaal dit een paar keer
Zit de radiateur niet vol prut/bagger/vliegen/bijen etc of te veel dichte/beschadigde lamellen.


Idd dat zou mijn advies ook zijn, nieuw is niet altijd beter.

Al denk ik ook stiekem aan iets van een koppakking of een gescheurde kop, want toen jij ging rijden op de weg, maakte de motor natuurlijk meer toeren dan normaal, en misschien dat dan de compressie in het koelsysteem komt.

_________________
Thieu
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 16:22 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 27, 2009 16:22
Berichten: 134
Ik ga eerst even de simpelen dingen controleren zoals:
- Thermostaat in pan met water controleren.
- Radiator doorspoelen, kijken of het eronder goed uitloopt.
- Voelen of de radiator netjes warm wordt, geen koude plekken heeft.

Mocht het dan nog niet verholpen zijn gaan we andere stappen ondernemen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 21:35 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 23, 2008 14:07
Berichten: 1341
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Inderdaad, vooraan beginnen met het probleem en zo verder gaan zoeken mocht het nodig zijn.
Scheuren in koppen en lekkende verdampers hoef je nog echt niet aan te denken.

Radiateur, thermostaat en waterpomp is snel en makkelijk te controleren.

_________________
Patrick


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 20, 2010 21:48 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
wat doet het koelwater als je hem stationair laat draaien met de dop van de radiateur , komt het er dan uit geborreld of zie je luchtbellen :?: als je lucht in je systeem krijgt (kapote koppaking) en die lucht komt voor je voeler zitten dan slaat je koelvin ook niet aan :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 21, 2010 17:26 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 27, 2009 16:22
Berichten: 134
hemiram schreef:
wat doet het koelwater als je hem stationair laat draaien met de dop van de radiateur , komt het er dan uit geborreld of zie je luchtbellen :?: als je lucht in je systeem krijgt (kapote koppaking) en die lucht komt voor je voeler zitten dan slaat je koelvin ook niet aan :!:


(Naar die avatar van jou is wel een uur naar te kijken :D )

Meen bij het stationar draaien dat we toen ff snel hadden gekeken, toen we op de vluchtstrook stonden, dat er niet veel activiteit in het water zat.
Zat niet echt een stroming in..

Dit wil ik zo ie zo gelijk controleren als ik heb stationar warm laat draaien om gelijk te voelen of er koude plekken blijven op de radiateur.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling