Het is nu ma jun 23, 2025 18:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 16:09 
Trucker

'Winterbanden hebben weinig effect'
(Novum) - Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

Tertoolen zet ernstige vraagtekens bij het nut van winterbanden voor Nederlandse automobilisten. ''Ze heetten voorheen sneeuwbanden en sneeuw hebben we hier maar weinig. Het is in de winter vaker nat herfstweer. En bij nat wegdek zijn zomerbanden veiliger. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om winterbanden te nemen.''

Bovendien rijden bestuurders van een auto met winterbanden harder en gevaarlijker doordat ze zich veiliger voelen. Het netto-effect van winterbanden is in dat geval nul. ''Het zit als het ware tussen de oren. Met winterbanden denken mensen meer te kunnen'', stelt de psycholoog.

Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt.

Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.

De branchevereniging voor de banden- en wielenbranche VACO laat weten dat bandenservicebedrijven het sinds begin november topdruk hebben met het verwisselen van zomerbanden voor winterbanden. Volgens VACO is de winterband definitief doorgebroken in Nederland en kunnen producenten de vraag ernaar amper bijhouden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 19:37 
Pro Trucker

Een gewone band verliest zijn gripkwaliteit eens het kouder wordt dan 7° :!:
Een winterband is uit ander rubber samengesteld die geen hard rollend vlak wordt onder deze temperaturen, en daarvoor
zijn ze in de eerste plaats bedoeld om dus meer grip te geven bij koud weer :wink:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 19:42 
Trucker

Klopt dat vanaf 7 graden celcius je in het voordeel bent met winterbanden

enne geen sneeuw lange winters :? dan heeft hij vorig jaar een winterslaapje gehouden zeker????

...Robert.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 20:19 
Pro Trucker

Deze meneer Tertoolen heeft zeker een punt, winterbanden geven voor veel mensen een veilig gevoel waardoor het voor schijnveiligheid zorgt.
Veel mensen die met winterbanden rijden, passen zich niet of nauwelijks meer aan, aan de winterse omstandigheden.
Tevens ben ik er van overtuigd dat het hele winterbanden verhaal aardig wordt aangedikt door de autobanden branche, pure commercie dus.
Gewoon zorgen dat je goede banden hebt en tevens met je verstand rijden, is in mijn ogen net zo veilig of misschien wel veiliger dan met winterbanden.

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 20:21 
Truck forum Junky

Big Alf schreef:
Deze meneer Tertoolen heeft zeker een punt, winterbanden geven voor veel mensen een veilig gevoel waardoor het voor schijnveiligheid zorgt.
Veel mensen die met winterbanden rijden, passen zich niet of nauwelijks meer aan, aan de winterse omstandigheden.
Tevens ben ik er van overtuigd dat het hele winterbanden verhaal aardig wordt aangedikt door de autobanden branche, pure commercie dus.
Gewoon zorgen dat je goede banden hebt en tevens met je verstand rijdt, is in mijn ogen net zo veilig of misschien wel veiliger dan met winterbanden.

helemaal mee eens :!: maar reken er maar op dat het verplicht wordt alfred :!: :evil:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 20:35 
Pro Trucker

Helaas zal dit wel gaan gebeuren met alle betuttelingen hier in dit land

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 22:47 
Trucker

ik denk niet dat het verplicht zal worden.
verwacht daarintegen wel dat verzekerings maatschappijen er met de tijd in zullen springen.
om ergens onder uit te kunnuen komen.
dus bv geen winterbanden dan ook geen vergoeding van schade! ( in de winter natuurlijk he )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 23:34 
Pro Trucker

stip schreef:
'Winterbanden hebben weinig effect'
(Novum) - Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

zat hij zeker afgelopen winter op de kanarie eilanden :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 0:38 
Trucker

Vorig jaar meegemaakt !

Auto's met gewone zomerbanden met voorwieltractie bleven gewoon staat op een lichte helling ( iets van niks ) , terwijl de winterbanders gemakkelijk naar boven reden.
Zelf gezien, wan ik reed ze met de 4x4 gewoon allemaal voorbij !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 8:21 
Pro Trucker

Ik kon vorig jaar duidelijk verschil merken zonder en met, ik had ze pas laat binnen. Dus reed eerst nog op de gewone banden met gladheid, en dan met achterwiel aandrijving wilde hij graag uitbreken. Met winterbanden had je echt veel meer grip. Dus ze gaan er gewoon weer onder :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 10:20 
Pro Trucker

Winterbanden makken wel degelijk verschil,het is net wat Alfred zegt,rijden met je verstand en niet op nul zetten :D

C6 Transmission
Flowtech headers
Custom build Exhaustsystem
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 11:33 
Pro Trucker

ford1955 schreef:
Winterbanden makken wel degelijk verschil,het is net wat Alfred zegt,rijden met je verstand en niet op nul zetten :D

Idd helemaal mee eens

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 13:09 
Heavy Trucker

Ik heb vorige strenge winter met de 4wd aan geen moment het idee gehad dat ik wat miste omdat ik geen winterbanden had. Misschien dat de remweg wat minder is dan met winterbanden, maar verstandig met de rechtervoet omgaan is volgens mij het belangrijkst.

2011 E200CGI avantgarde Sport 125 edition, 2012 FIAT 500 0,9 turbo (voor vrouw en dochter)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 16:35 
Trucker

dutchtbi88 schreef:
Ik heb vorige strenge winter met de 4wd aan geen moment het idee gehad dat ik wat miste omdat ik geen winterbanden had. Misschien dat de remweg wat meer is dan met winterbanden, maar verstandig met de rechtervoet omgaan is volgens mij het belangrijkst.

Zul je bedoelen zekers !! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 18, 2010 17:36 
Pro Trucker

Ik ben er wel van overtuigd dat er verschil is tussen winterbanden en zomerbanden, maar dit verschil is volgens mij veel minder dan de bandenbranche ons wil doen geloven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]