DodgeRammer09 schreef:
achzo
dus als je ze van in het begin laat gewoon worden aan de kou, kunnen ze daar gewoon tegen, ook al zijn ze warm- of koudbloedig?
eigenlijk wel ja. deze zomer stond ik op een weide met 5 arabische volbloeden. deze zijn ook van kleinsaf gewend om altijd buiten te staan. het belangrijkste is dat je ze niet plots op stal gaat zetten of bederven met dekens op te leggen. bij koude komt de vacht omhoog te staan. als je er dekens oplegt, drukt dit de haren plat en krijgt het paard koud. (als ze in het zweet gereden zijn en daarna moetten stilstaan, mag een deken uiteraard wel om de haren wat sneller te helpen opdrogen natuurlijk) zolang ze "iets" hebben waar ze kunnen schuilen tegen weer en wind is dat al meer dan voldoende. mijn pony's hebben dit wel maar maken er nooit gebruik van (enkel als ik er eten in kom leggen) als ze hun wintervacht krijgen mag je ze ook niet te 'intens' gaan poetsen omdat je dan de beschermlaag beschadigd die zich ontwikkeld heeft. enkel bij droog weer de klotters slijk eraf borstelen en verder zo laten. mijn pony's hebben nog nooit last gehad van een kuchje of loopneus of iets dergelijks.
enkele weken geleden dan regende het dagen aan een stuk. toen ik de pony's ging eten geven vroeg mijn zoon ook een beetje ongerust: kan dat geen kwaad mama? hebben ze het niet koud? ze zijn helemaal nat. waarop ik zei: stop je vingers maar eens in hun vacht en voel maar eens aan de wortels van de haren. waarop mijn zoontje stomverbaast zei: vreemd de haren zijn helemaal droog??? dit komt dus door hun natuurlijks beschermlaag die ze zich ontwikkelen.
op deze foto regende het dus al dagen aan een stuk (vlaanderen stond onder water)
je kan het een beetje vergelijken met een hond die gewend is om heel de dag buiten te zitten in de tuin of in een ren. die kan daar prima tegen. een hond die heel de dag binnen zit, kan er niet tegen dat je hem plots bij vriesweer de ganse dag ga buiten steken omdat zijn vacht hier niet voor aangepast is....

ik ben niet labiel, enkel een beetje emotioneel flexiebel