Het is nu vr mei 02, 2025 20:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 11:26 
Heavy Trucker

en er vallen weer dikke vette vlokken bij. gelukkig lijkt ze er ni veel 'last' van te hebben in haar speeltuin van 4 ha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de huisvesting

Afbeelding

ik ben niet labiel, enkel een beetje emotioneel flexiebel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 11:45 
Pro Trucker

mooi lapje grond en paardje dat je hebt Thea :)

hij of zij is toch warmbloedig dat ze tegen de kou kan of was het nou de koudbloedige die buiten mogen blijven staan?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 12:04 
Heavy Trucker

DodgeRammer09 schreef:
mooi lapje grond en paardje dat je hebt Thea :)

hij of zij is toch warmbloedig dat ze tegen de kou kan of was het nou de koudbloedige die buiten mogen blijven staan?

Flora is eigenlijk een veel te dikke welsh pony. ze is 8 jaar en ik heb haar zes jaar nu. sinds ik haar heb staat ze dag en nacht, winter en zomer buiten. dus ze is dat goed gewoon. de haflinger die heb ik nog maar sinds september. maar ze staat ook gewoon mee buiten en heeft totaal geen hinder van de koude.
de haflinger heb ik gisteravond pas kunnen verzetten van weide en het was al donker toen ik toekwam, dus nog geen foto's van. (waar vandaag allicht verandering in zal komen)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 12:06 
Pro Trucker

achzo :)

dus als je ze van in het begin laat gewoon worden aan de kou, kunnen ze daar gewoon tegen, ook al zijn ze warm- of koudbloedig?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 12:25 
Heavy Trucker

DodgeRammer09 schreef:
achzo :)

dus als je ze van in het begin laat gewoon worden aan de kou, kunnen ze daar gewoon tegen, ook al zijn ze warm- of koudbloedig?

eigenlijk wel ja. deze zomer stond ik op een weide met 5 arabische volbloeden. deze zijn ook van kleinsaf gewend om altijd buiten te staan. het belangrijkste is dat je ze niet plots op stal gaat zetten of bederven met dekens op te leggen. bij koude komt de vacht omhoog te staan. als je er dekens oplegt, drukt dit de haren plat en krijgt het paard koud. (als ze in het zweet gereden zijn en daarna moetten stilstaan, mag een deken uiteraard wel om de haren wat sneller te helpen opdrogen natuurlijk) zolang ze "iets" hebben waar ze kunnen schuilen tegen weer en wind is dat al meer dan voldoende. mijn pony's hebben dit wel maar maken er nooit gebruik van (enkel als ik er eten in kom leggen) als ze hun wintervacht krijgen mag je ze ook niet te 'intens' gaan poetsen omdat je dan de beschermlaag beschadigd die zich ontwikkeld heeft. enkel bij droog weer de klotters slijk eraf borstelen en verder zo laten. mijn pony's hebben nog nooit last gehad van een kuchje of loopneus of iets dergelijks.

enkele weken geleden dan regende het dagen aan een stuk. toen ik de pony's ging eten geven vroeg mijn zoon ook een beetje ongerust: kan dat geen kwaad mama? hebben ze het niet koud? ze zijn helemaal nat. waarop ik zei: stop je vingers maar eens in hun vacht en voel maar eens aan de wortels van de haren. waarop mijn zoontje stomverbaast zei: vreemd de haren zijn helemaal droog??? dit komt dus door hun natuurlijks beschermlaag die ze zich ontwikkelen.

op deze foto regende het dus al dagen aan een stuk (vlaanderen stond onder water)

Afbeelding

je kan het een beetje vergelijken met een hond die gewend is om heel de dag buiten te zitten in de tuin of in een ren. die kan daar prima tegen. een hond die heel de dag binnen zit, kan er niet tegen dat je hem plots bij vriesweer de ganse dag ga buiten steken omdat zijn vacht hier niet voor aangepast is....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 18:53 
Pro Trucker

bedankt voor de info Thea :wink:

ga dat ook is proberen met vrouw en kinderen :D

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]