http://auto.howstuffworks.com/differential2.htmIs eerder een werkje voor de professional denk ik.
Waarschijnlijk iets stuk in je achterdifferentieel waardoor die in feite een starre as geworden is. Als je een bocht neemt moet het wiel aan de buitenkant een grotere afstand afleggen dan het wiel aan de binnenkant wat wil zeggen dat de snelheid van het ene wiel groter is dan de snelheid van het andere wiel. Een goed werkend differentieel vangt deze snelheidverschillen op en doet alles vloeiend verlopen.
Als je differentieel stuk is heb je in feite een starre achteras waardoor de wielen gaan slippen, schokken en trillen omdat beide wielen aan dezelfde snelheid willen draaien wanneer je een bocht neemt. Er is veel meer kracht nodig om de bocht door te komen dan met een werkend differentieel.
Het trillen en bonken bij het optrekken is waarschijnlijk ook aan de schade in de differentieel te wijten.
Neem eens het deksel van het differentieel, kun je waarschijnlijk zelf zien of er iets stuk is of niet. Of laat dit doen door een garage, als er niks aan je diff stuk is ben je gelijk gerust en de kosten van een inspectie zullen meevallen, en dan weet je ook dat je ergens ander moet gaan zoeken ivm je probleem.
Effe fotootje gegoogled:
