Het is nu za mei 03, 2025 0:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 17:01 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Tijdens de APK is er geconstateerd dat er teveel speling zit op de draagarm rubbers. Ik heb net nieuwe in huis, heeft er iemand tips hoe ik de rubbers kan vervangen zodat ik de wagen door de APK te krijgen?

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 17:32 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
Zelf heb ik laatst de oude bussen vervangen voor polyurethaan bussen bij mijn GMC en heb veel aan dit artikeltje gehad:
http://www.sporttruck.com/projectbuild/ ... index.html
Let wel goed op of de buitenste metalen bus bij de nieuwe zitten of dat je de oude moet hergebruiken, staat volgens mij ook in het artikeltje.

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 21:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Vraagje: hoe heb je de ball-joint los gekregen? Ik heb de moer losgekregen, maar zit zo vast als een huis.

Afbeelding

Dit zou toch gewoon omhoog moeten komen, of moet ik ook de boutjes los maken die de koppeling aan de draagarm houd.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 23:21 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 21, 2011 22:54
Berichten: 69
Woonplaats: rillaar
U krijgt dat niet los omdat het conisch is. Draai de moer een klein beetje terug op de routelle zo voorkom je dat als hij lost de draagarm er onderuit valt. Dan pak je twee redelijk zware hamers en houd een hamer achter het gat in draagarm waar de routulle inzit, er gewoon tegen drukken om de trilling op te vangen.Met de andere hamer klop je met een flinke slag op de draagarm ter hoogte van het gat. Het klinkt raar maar zo moet het, door de trilling zal hij lossen

_________________
andre

www denbiechtstoel.be


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 13:25 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Klinkt zeker vreemd, ik heb wel een grote hamer, dus gewoon op de draagarm slaan, dus eigenlijk niet de ball-joint omhoog, maar de draagarm naar beneden slaan... Gaat tegen logica in, om iets dat omhoog moet, naar benden te meppen :?

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 14:26 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
Niet op je draagarmen slaan, dat helpt niet. Moeren los draaien van je ball-joints en op de zijkanten van je spindles slaan (dat gietijzeren ding). Desnoods voorzichtig met een koevoet er tussen om er wat spanning op te krijgen en nog eens slaan. Als het dan nog niet lukt kan je nog het volgende proberen. Ik weet niet of bij jou je aandrijfas gemakkelijk te verwijderen is maar zo ja zou ik die er tussenuit pakken. De moeren van je ball-joint een paar slagen los, over het draad van de onderste ball-joint zet je een dop uit een ratel/doppenset zodat de dop op je kroonmoer rust. Vervolgens pak je een lange bout met moer. Het draad van je bout steek je in het gat van de dop waar je normaal je ratel in steekt en de kop van de bout zet je tegen de kroonmoer van je bovenste ball joint. Nu zet je een sleutel op de bout en draait de moer uit zodat je het hele zootje uit elkaar perst. Ik hoop dat je het nog een beetje begrijpt :D maar zo krijg je het zeker weten los :!:

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 14:42 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Das duidelijke taal, en de handeling klinkt logisch. Ga ik vanavond proberen.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Draagarm rubbers
BerichtGeplaatst: di aug 16, 2011 8:17 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Tis gelukt. Ik heb de fusee kogel losgeschroefd. Daar zat geen speling op. Maar ook geen beweging in, om uit de spindle te halen. Als die stuk gaat, mag een garage dat oplossen.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling