Het is nu vr mei 02, 2025 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 18:46 
Trucker

klepjes zijn al hydraulisch dus daar hoef je nix aan te stellen. Cartertje is niet zo groot dus de motor is vrij snel op temperatuur. warm draaien is wel iets wat je goed moet doen, daar schijnen ze nog wel gevoelig voor te zijn.

Mag ik vragen waarom je een olietemperatuurmeter zo belangrijk vind? Oliedruk lijkt me slimmer, hiervoor zit alleen een alarm in de K30/K5 voor als die te laag is en dan is het meestal al te laat als die gaat branden...als het werkt. Koelwatertemperatuur heb je dan meer aan lijkt me, die zit er namelijk ook niet in en geeft ook indirect info over de olietemperatuur.

Voor m'n werk werk ik veel met caterpillar motoren, werkt altijd maar een overkill aan alarmeringen en sensors en dat zijn nou net de dingetjes die kapot gaan. te veel info is ook niet alles. Als de basis dingetjes in orde zijn ( oliedruk, watertemperatuur/niveau enz.) dan doet dat motortje het wel hoor. Daarbij, als je oliepomp er onverhoopt besluit er mee op te houden en je druk is ineens nul dan ben je al te laat, of je daar nu een metertje voor hebt of niet.

Als je goede motorolie koopt zitten er zgn dopes in tegen oa condensvorming. Of je olie zwart word of niet verschilt per motor. Ik ken precies dezelfde motoren met hetzelfde aantal draaiuren waarvan de ene zwarte olie heeft en de ander keurig blank blijft, wat overigens niet tot paniek hoeft te leiden. Ook tegen roet resten zitten in goede motorolie dopes en hiervoor zijn die verversingsintervallen van 10.000 km dus nodig is het niet na een jaar, aan de andere kant: om nu te bezuinigen op een paar liter olie is ook onzin.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 21:20 
Trucker

Baschinist schreef:
klepjes zijn al hydraulisch dus daar hoef je nix aan te stellen. Cartertje is niet zo groot dus de motor is vrij snel op temperatuur. warm draaien is wel iets wat je goed moet doen, daar schijnen ze nog wel gevoelig voor te zijn.

Mag ik vragen waarom je een olietemperatuurmeter zo belangrijk vind? Oliedruk lijkt me slimmer, hiervoor zit alleen een alarm in de K30/K5 voor als die te laag is en dan is het meestal al te laat als die gaat branden...als het werkt. Koelwatertemperatuur heb je dan meer aan lijkt me, die zit er namelijk ook niet in en geeft ook indirect info over de olietemperatuur.

Voor m'n werk werk ik veel met caterpillar motoren, werkt altijd maar een overkill aan alarmeringen en sensors en dat zijn nou net de dingetjes die kapot gaan. te veel info is ook niet alles. Als de basis dingetjes in orde zijn ( oliedruk, watertemperatuur/niveau enz.) dan doet dat motortje het wel hoor. Daarbij, als je oliepomp er onverhoopt besluit er mee op te houden en je druk is ineens nul dan ben je al te laat, of je daar nu een metertje voor hebt of niet.

Als je goede motorolie koopt zitten er zgn dopes in tegen oa condensvorming. Of je olie zwart word of niet verschilt per motor. Ik ken precies dezelfde motoren met hetzelfde aantal draaiuren waarvan de ene zwarte olie heeft en de ander keurig blank blijft, wat overigens niet tot paniek hoeft te leiden. Ook tegen roet resten zitten in goede motorolie dopes en hiervoor zijn die verversingsintervallen van 10.000 km dus nodig is het niet na een jaar, aan de andere kant: om nu te bezuinigen op een paar liter olie is ook onzin.

Ik vind olie temp belangrijker dan watertemperatuur, omdat olie de warmte op de slijtage en zwaarst belaste plekke weergeeft. water is sneller op temperatuur dan de olie, zit er een egel op water/olie warmte wisselaar zodat de olie altijd parallel loopt aan de watertemperatuur wel wat hoger.

Je heb gelijk dat oliedruk heel belangrijk is, maar als het goed is als je het contact aanzet zou het oliedruk lampje moeten branden, en uitgaan zodra ie loopt, en bij slechte motoren zie je soms stationair ze iets gloeien omdat er veel lekverliezen zijn langs de lagers.
maar er zit geen lampje in wel een zoemer ? op diverse YT zie ik wel iets http://youtu.be/_ogqZW668Fg

Heb ooit in een ander leven MBT gedaan, al zit ik de laatste 15 jaar in de ICT

Je heb gelijk de ene diesel heeft er mee last van,, in mijn auto heb ik VAG 507 olie full synthetisch , maar kan er 2 jaar tussen twee beurten en hangt van de rijstijl af tussen de 25 a 50 K mee rijden ,, de laatste twee keer hoefde ik pas na 47 K te verversen, er zit een systeem op wat aangeeft wanneer de olie ververst moet worden.

Maar ik zou 1 x per jaar doen, zit je altijd goed, en zorgen dat je ook lange ritten doet zodat ie door en door warm is langere tijd zodat alle condens kan verdampen en het systeem uit gaat via de carterventielatie in het lucht filter.

voor de rest lijkt het me een behoorlijk overzichtelijk onderhoud vriendelijke wagen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 21:52 
Trucker

ja hoor, prima te overzien allemaal.

Motortje zijn de meningen over verdeeld maar is volgens mij wel robuust. Brandstofpomp en gloeipluggen zijn beruchte dingen en d'r komt niet echt veel vermogen uit maar werkt bij mij vooralsnog prima.
Zijn meer de dingen eromheen die aandacht vragen :D het electrische gebeuren heeft niet de beste reputatie, heb de kabelboom ook al vervangen na een binnenbrandje :mrgreen: en ik ben niet echt onder de indruk van de remmerij..... ben benieuwd hoe dat gaat met die grotere banden eronder :?

maar ja...het is hobby en het zijn ouwe beestjes dus wat verwacht je. en dan nog.... de eerste auto zonder minpunten moet nog uitgevonden worden :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 22:36 
Trucker

Baschinist schreef:
ja hoor, prima te overzien allemaal.

Motortje zijn de meningen over verdeeld maar is volgens mij wel robuust. Brandstofpomp en gloeipluggen zijn beruchte dingen en d'r komt niet echt veel vermogen uit maar werkt bij mij vooralsnog prima.
Zijn meer de dingen eromheen die aandacht vragen :D het electrische gebeuren heeft niet de beste reputatie, heb de kabelboom ook al vervangen na een binnenbrandje :mrgreen: en ik ben niet echt onder de indruk van de remmerij..... ben benieuwd hoe dat gaat met die grotere banden eronder :?

maar ja...het is hobby en het zijn ouwe beestjes dus wat verwacht je. en dan nog.... de eerste auto zonder minpunten moet nog uitgevonden worden :P

tja alles kan kapot, zolang het niet die beruchte oldmobile V8 is 5,7 die waren pas slecht,

na 25 jaar zal het wel matig zijn, al heb ik recent een bmw opnieuw opgebouwd en verbaasde me over de kwaliteit van de onderdelen.
stukken beter dan de japanse motoren die als zeer probleemloos te boek staan.

Veel amerikanen van die generatie hebbben slechte remmen , zijn daar geen kits voor , als je grotere velgen heb kunnen er ook grotere schijven in. of een andere minder progressieve rubbere schijf in de rembekrachtiger

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 18:27 
Trucker

Ik stap niet over op grotere velgen maar er zullen idd wel kitjes voor zijn. Grootste probleem is meer de gewichtsverdeling van het hele apparaat. (alle gewicht voor en bijna nix achter :mrgreen: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 19:44 
Trucker

Baschinist schreef:
Ik stap niet over op grotere velgen maar er zullen idd wel kitjes voor zijn. Grootste probleem is meer de gewichtsverdeling van het hele apparaat. (alle gewicht voor en bijna nix achter :mrgreen: )

wat is de diameter van de velg ?

doe je anders een blok beton van 200 kg helemaal achterin...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 20:13 
Trucker

zit nu op 16,5 inch maar ga naar 16 inch ( standaard).

meer gewicht met dezelfde remmen maakt voor de remweg niet echt uit :mrgreen: Ik verhoog hem nog wel een beetje, kan ik verder vooruit kijken :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 20:44 
Trucker

Baschinist schreef:
zit nu op 16,5 inch maar ga naar 16 inch ( standaard).

meer gewicht met dezelfde remmen maakt voor de remweg niet echt uit :mrgreen: Ik verhoog hem nog wel een beetje, kan ik verder vooruit kijken :P

hoe meer gewicht hoe meer kinetische energie in warmte om gezet moet worden als de schijf groter word en de omtrek wiel het zelfde blijft zal er meer oppervlakte voorbij komen per rotatie, en kan er meer energie omgezet worden, dan word het eerder heeft je band voldoende grip.

ik heb nog wel eens wat met TDI's gedaan en als je op een golf/leon/octavia audi TT schijven zet dan remmen ze meters korter moet je wel minimaal 17" velgen ipv de standaard 15" velgen.

hoe hoger een voertuig hoe groter de arm moment is dat ie meer gaat duiken en in de lengte as rollen omdat het zwaarte punt hoger

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 21:22 
Trucker

Je hebt helemaal gelijk, maar heb net banden voor deze velgen dus die tover ik niet groter. en idd...grip van de banden, das nou net het punt achter. je hoeft niet eens woest te remmen om de achterwielen te blokkeren omdat er geen gewicht zit. kun je er wel meer gewicht in gooien maar er bestaat ook nog zoiets als massatraagheid. dus in die zin kun je beter grotere wielen op dezelfde trommeldiameter hebben, dan blokkeren ze minder snel door de grotere arm.

wat voor theorie je er ook op los laat, het blijft een beetje sappelen allemaal of je moet hele ABS systemen in gaan bouwen. voordeel van zo'n auto is dat je veel voorrang krijgt :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 21:51 
Trucker

Baschinist schreef:
Je hebt helemaal gelijk, maar heb net banden voor deze velgen dus die tover ik niet groter. en idd...grip van de banden, das nou net het punt achter. je hoeft niet eens woest te remmen om de achterwielen te blokkeren omdat er geen gewicht zit. kun je er wel meer gewicht in gooien maar er bestaat ook nog zoiets als massatraagheid. dus in die zin kun je beter grotere wielen op dezelfde trommeldiameter hebben, dan blokkeren ze minder snel door de grotere arm.

wat voor theorie je er ook op los laat, het blijft een beetje sappelen allemaal of je moet hele ABS systemen in gaan bouwen. voordeel van zo'n auto is dat je veel voorrang krijgt :mrgreen:

heeft zo''n wagen geen remdruk begrenzer die afhankelijk is van de belading, zelfs een lada uit eind jaren 70 hebben die ook.

De meeste energie word door de voorwielen verwerkt een 80 a 90 %, de achterwielen remmen globaal alleen om het voertuig recht te houden.

Als je flink grotere wielen (omtrek) monteert zal ie per rotatie minder oppervlakte schijf zien dus minder kunnen verwerken, nu blijft het door de zelfde oppervlakte blokken wel gelijk en ook de kracht erop, maar toch..

ABS ,, is voor dit soort wagens helemaal niet gek die zouden er relatief veel baat bij hebben.

maar als je dat soort dingen wilt , denk ik dat iemand beter naar een nieuwe wagen moet kijken..

ik vind juist die puurheid zo interessant

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 22:19 
Trucker

het voertuig recht houden....tja uhmmm...dat gebeurt er nou precies niet :mrgreen:

Maar idd, das nou net ook een klein beetje de charme van het hele verhaal. beetje je hersens gebruiken en niet als een of andere sportwagen willen scheuren ( lukt toch niet :mrgreen: ), dan komt het allemaal wel goed.
Een smartje heeft dan misschien betere remmen en kan wat harder, bij een aanrijding/ in het bos win je het wel en in een smart kan geen 2m3 zand achterin :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 22:22 
Trucker

Baschinist schreef:
het voertuig recht houden....tja uhmmm...dat gebeurt er nou precies niet :mrgreen:

Maar idd, das nou net ook een klein beetje de charme van het hele verhaal. beetje je hersens gebruiken en niet als een of andere sportwagen willen scheuren ( lukt toch niet :mrgreen: ), dan komt het allemaal wel goed.
Een smartje heeft dan misschien betere remmen en kan wat harder, bij een aanrijding/ in het bos win je het wel en in een smart kan geen 2m3 zand achterin :P

denk dat je gelijk heb, inde VS noemen ze dit soort voertuigen de beste levensverzekeringen die er zijn, met een klapper waar je in een auto als een smart of honds civic gewoon dood ben, heb je alleen de gril kapot en wat mechanische schade..........

en denk dat je met een K5/K30 vreselijk veel lol kan hebben, en drempels vormen ook niet echt een probleem , al lijkt me dat een klaverblad krullen niet echt leuk is op snelheid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 22:28 
Heavy Trucker

dj.verhulst schreef:

en drempels vormen ook niet echt een probleem

Zou hier mee oppassen :shock: Dacht ik eerst ook, kan makkelijk. Ging er iets te hard overheen, voorwielen kwamen bijna los van de grond :D 't is en blijft een enorme stuiterbak he :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 27, 2011 7:12 
Trucker

JaapMopar schreef:
dj.verhulst schreef:

en drempels vormen ook niet echt een probleem

Zou hier mee oppassen :shock: Dacht ik eerst ook, kan makkelijk. Ging er iets te hard overheen, voorwielen kwamen bijna los van de grond :D 't is en blijft een enorme stuiterbak he :D

tja met een off road of all road motor maar ik er een sport van........

maar ik bedoelde dat je niet zo snel een velg krom rijd en niks aan de grond komt, en je niet zoals met een sportieve (gezins)auto er stapvoets over heen hoeft.....

dit topic begint onderhand een slow chat te worden :mrgreen: mag ik wel ,, een beetje chatten over dit soort voertuigen, mijn vrouw word onderhand knetter gek, die zegt richt maar een club op...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 27, 2011 8:41 
Trucker

Denk dat chatten voor je vrouw een stuk rustiger is dan een club :mrgreen:

Drempeltjes heb ik idd geen last van, maar idd met normale gang anders wordt je gelanceerd :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]