Baschinist schreef:
klepjes zijn al hydraulisch dus daar hoef je nix aan te stellen. Cartertje is niet zo groot dus de motor is vrij snel op temperatuur. warm draaien is wel iets wat je goed moet doen, daar schijnen ze nog wel gevoelig voor te zijn.
Mag ik vragen waarom je een olietemperatuurmeter zo belangrijk vind? Oliedruk lijkt me slimmer, hiervoor zit alleen een alarm in de K30/K5 voor als die te laag is en dan is het meestal al te laat als die gaat branden...als het werkt. Koelwatertemperatuur heb je dan meer aan lijkt me, die zit er namelijk ook niet in en geeft ook indirect info over de olietemperatuur.
Voor m'n werk werk ik veel met caterpillar motoren, werkt altijd maar een overkill aan alarmeringen en sensors en dat zijn nou net de dingetjes die kapot gaan. te veel info is ook niet alles. Als de basis dingetjes in orde zijn ( oliedruk, watertemperatuur/niveau enz.) dan doet dat motortje het wel hoor. Daarbij, als je oliepomp er onverhoopt besluit er mee op te houden en je druk is ineens nul dan ben je al te laat, of je daar nu een metertje voor hebt of niet.
Als je goede motorolie koopt zitten er zgn dopes in tegen oa condensvorming. Of je olie zwart word of niet verschilt per motor. Ik ken precies dezelfde motoren met hetzelfde aantal draaiuren waarvan de ene zwarte olie heeft en de ander keurig blank blijft, wat overigens niet tot paniek hoeft te leiden. Ook tegen roet resten zitten in goede motorolie dopes en hiervoor zijn die verversingsintervallen van 10.000 km dus nodig is het niet na een jaar, aan de andere kant: om nu te bezuinigen op een paar liter olie is ook onzin.
Ik vind olie temp belangrijker dan watertemperatuur, omdat olie de warmte op de slijtage en zwaarst belaste plekke weergeeft. water is sneller op temperatuur dan de olie, zit er een egel op water/olie warmte wisselaar zodat de olie altijd parallel loopt aan de watertemperatuur wel wat hoger.
Je heb gelijk dat oliedruk heel belangrijk is, maar als het goed is als je het contact aanzet zou het oliedruk lampje moeten branden, en uitgaan zodra ie loopt, en bij slechte motoren zie je soms stationair ze iets gloeien omdat er veel lekverliezen zijn langs de lagers.
maar er zit geen lampje in wel een zoemer ? op diverse YT zie ik wel iets
http://youtu.be/_ogqZW668FgHeb ooit in een ander leven MBT gedaan, al zit ik de laatste 15 jaar in de ICT
Je heb gelijk de ene diesel heeft er mee last van,, in mijn auto heb ik VAG 507 olie full synthetisch , maar kan er 2 jaar tussen twee beurten en hangt van de rijstijl af tussen de 25 a 50 K mee rijden ,, de laatste twee keer hoefde ik pas na 47 K te verversen, er zit een systeem op wat aangeeft wanneer de olie ververst moet worden.
Maar ik zou 1 x per jaar doen, zit je altijd goed, en zorgen dat je ook lange ritten doet zodat ie door en door warm is langere tijd zodat alle condens kan verdampen en het systeem uit gaat via de carterventielatie in het lucht filter.
voor de rest lijkt het me een behoorlijk overzichtelijk onderhoud vriendelijke wagen.