Hoi,
Standaard is het zo bij de RDW dat er als eerste wordt gekeken of er in Nederland gegevens bekend zijn over het voertuig en of wat deze dam mag trekken.
Deze gegevens worden als eerste overgenomen.
Daarna als er geen gegevens bekend zijn wordt er naar een CVO gekeken en welke gegevens daarop staan die worden dan overgenomen.
Daarna wordt er gekeken als er geen CVO is of het voertuig eerder geregistreed is geweest wat dus vaak gebeurt met invoeren dat men een duitse brief heeft, de gegevens die daar opstaan worden dan overgenomen want dit is immers dan een goedgekeurd europeesch voertuig dus staat daar 1800 op kenteken krijg jij dat ook staat er 3500 krijg jij dat ook.
Daarna komt dan pas als er helemaal niets bekend is zoals veel bij ingevoerde pickups voorkomt dat men 1op 1 en dat blijkt een gestelde regel te zijn het max toelaatbare gewicht als max trekgewicht neemt. kan ik me wat bij voorstellen want dan in het trekkend voertuig net zo zwaar als de last.
ik zou toch niet willen dat een Alto toevallig perongeluk 3500 kg trekgewicht heeft en dit ook doet. je zal er maar naast rijden. En zeg nou niet dat snap je zelf ook wel dat dat niet kan want er zijn zat gekken die gewoon zeggen maar het mag toch volgens kenteken! vandaar dat ook eigelijk een 75% regel is ontstaan.
En ik weet een ieder althans velen denken maar in Amerika mag het wel, ja dat is zo maar daar hebben ze hele brede wegen en meestal recht dus zeker niet zo als hier en de mensen in het verkeer zijn relaxter dus niet zo als hier er net even voor snijden of wat dan ook stel je voor rij jij met je Alto met een trailer erachter met een grote Dodge pickup erop nou dat berem je zeker niet.
Maar je kan ook nog als ik het goed heb een verklaring tekenen van vrijwilligheid bij de RDW dat je zelf meer gewicht op kenteken wil wel is het dan zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je trekt aan gewicht in elk geval het gewicht wat je opgeeft. Maar let wel als je toevallig in de problemen komt en veroorzaakt een ongeluk een of tweezijdig dan keert de verzekering niet uit en zul je mogelijk je huis of bedrijf kunnen verkopen om de schade enigzins te compenseren.
Je kan dan beter 3350 op het kenteken hebben want je mag max 10% overladen dus dan zit je zelfs over 3500kg
ik heb zelf ook 3500 op kenteken maar nog geen juiste trekhaak want die wordt hier niet geleverd in Nederland dat wordt dan een Amerikaanse ( zonder euro keuring ) en dat is nou weer geen probleem volgens de RDW.
Rare jongens die Amerikanen want als je een trekhaak koopt bv 5000 WC en 10000 WD dan mag je rechtstreeks 5000 pond trekken en met een stabilisator 10000 pond waarom dan niet gewoon 10000 pond want dat kan hij dan toch aan ?
Korrie