Het is al een tijdje geleden dat ik dit aan de hand heb gehad, maar wilde dit toch met jullie delen aangezien het bij meer mensen voorkomt.
Bij mij was de schade aan de achteras veroorzaakt doordat het differentieel was warm gelopen.
Hierdoor waren de kleinere tandwielen (spider gears) in het differentieel vastgelopen op de as.
Door de kracht van het differentieel is de borgbout afgebroken en heeft de as toch nog een rondje gedraaid in het diff behuizing.
Nadat het differentieel was afgekoeld is de as losgelopen en uit de diff behuizing gekomen.
Deze heeft lekker een aantal rondjes mee gedraaid en flink huis gehouden op het pignon tandwiel (ingaande tandwiel)
Hier onder een paar foto`s:
Toen ik men diffcover er af haalde trefde ik het zo aan:'

Dit was de schade:

Toen eerst de as eronder vandaan:

Hier kan je goed zien hoe de spidergears zijn vastgelopen op de as:

Hier de schade van het inlopen in de carier:

Dit moest er allemaal in om het geheel goed te reviseren. Geen standaard differentieel meer maar gelijk een DETROIT TRUE TRAC,
Nieuw kroon en pignon tanwiel, en alle lagers en keerringen nieuw.

Eerst het geheel verwijdert en alle rommel schoongemaakt er zat HEEL veel rommel in de as, gruis en schaafsel enz.

Na het plaatsen van het pignontandwiel op de juiste diepte en met de juiste voorspanning (helaas geen goede foto van) moet je het differentieel plaatsen met het kroontandwiel en de diepte controleren van het pignon met markeer vloeistof:

Zodra de diepte van de pignon klopt met de afdruk in de beschrijving kan je de tandwiel afstand afstellen van het kroon en pignon tandwiel (de backlash) dit doe je met een meetklok op het kroontandwiel. (helaas geen foto van, had geen handen vrij)
Zo ziet het eruit als alles weer netjes in elkaar zit.. Beetje jammer dat het weer verdwijnt onder de auto en achter een deksel..

En weer helemaal klaar voor montage onder de auto:

Inmiddels heb ik er alweer een paar duizend plezierige km`s mee gereden.
Vooral de sper is echt fantastisch, nu zelfs in de sneeuw met een klein vermogen pakt hij gelijk het andere wiel erbij om te zorgen dat je toch nog aandrijving houd.
En het driften met de achterkant is kinderspel met een beetje gasgeven, en zeer goed te beheersen.
Ik ben zeer tevreden en baal ervan dat ik dit niet gelijk heb gedaan 2½ jaar geleden toen ik hem kocht en erachter kwam dat er een open differentieel onder zat.
Ik heb in de afgelopen tijd voor een goede vriend en collega ook zijn achteras moeten reviceren en ook voor een goede bekende van wie ik het onderhoud van zijn pickup de laatste jaren heb gedaan en zelfs al een reparatie aan een vooras. Ik heb ook de DANA 70 van
mijn maat zijn BE-trekker voorzien van een orgineel sper.
Kan inmiddels wel zeggen dat ik er ervaring in heb. Ook heb ik een voorraadje aan gebruikte achter-as onderdelen van de ram 1500.
Omdat ik steeds meer vragen kreeg voor onderdelen en reparatie van deze assen heb ik ook in mijn voorraad onderdelen opgenomen
voor de revisie van deze assen.
Voor de actieve leden van dit forum kan ik daarom ook de revisie van hun achteras scherp aanbieden. Al hoop ik voor jullie dat het niet nodig is.
Of misschiem zijn er mensen die een degelijk sperdifferentieel willen hebben? Ik kan deze scherp leveren en installleren.
Hier een prijs overzichtje:
Standaard revisie kost 950 exc btw. (Alle lagers en keerringen vernieuwd en nieuw kroon en pignon)
Revisie met sper diff overhaul 1150 exc btw (zelfde als boven en sper diff revisie met nieuwe platen)
Volledige revisie met nieuwe open carier 1250 exc btw
Volledige revisie met nieuw standaard sperdiff 1400 exc btw.
Volledige revisie met aftermarket sperdiff 1750 exc btw
De/Montage achteras onder de auto inc achteras olie 200 exc btw
Alles keurig netjes met factuur.
Voor vragen kan je me altijd even bellen: 06-29571950
Tandwielen die ik gebruik zijn van NITRO GEARS, de ENIGE aftermarket leverancier die OEM 3.92
overbrenging levert en geen 3.90 zoals ALLE andere. Deze worden namelijk wel als 3.92 verkocht!!
Alleen met de 3.90 kan je de 4x4 niet meer gebruiken op verhard wegdek bij snelheden boven de 40km/uur zonder schade!