Het is nu di jul 01, 2025 15:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulpstuurhuis
BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2012 22:45 
Trucker

Hoe heet een hulpstuurhuis en pitman arm ook alweer in het Amerikaans?
Sorry :blackeye:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hulpstuurhuis
BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2012 22:50 
Trucker

Hydro steer assist

http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 0:00 
Trucker

Idler arm

Zwak punt bij Avalanche

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 18:41 
Trucker

Hey Mike, bedankt voor je reply.

Voor de idler arm / pitman arm heb ik goede oplossingen gevonden.
Nu is er ook slijtage op het lagerblok van de secundaire pitmanarm geconstateerd, en daar zou ook een upgrade voor beschikbaar zijn.
Nu zegt mij dit niets, maar is daar ook een engelse term voor? (lagerblok secundaire pitmanarm) dan kan ik wat gerichter zoeken.

Thanks man!

Djurre

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 18:43 
Heavy Trucker

En als je nou ff op RockAuto zoekt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 18:50 
Trucker

Dan moet ik wel weten waar ik op moet zoeken, en wat dus de engelse benaming is :laughing4:

Bovendien vind ik Rockauto echt een klotesite. :laughing6:
Ze zijn erg goed om de onderdelen de bestellen, maar hun zoeksysteem vind ik echt een ramp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 19:40 
Heavy Trucker

AVA2009 schreef:
Dan moet ik wel weten waar ik op moet zoeken, en wat dus de engelse benaming is :laughing4:

meestal staat er een afbeelding bij van wat het is en als je weet hoe het eruit ziet bij je truck, lijkt het me niet zo moeilijk.
een pitman arm hoort bij je ophanging dacht ik dan zoek je bij suspension

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2012 21:57 
Trucker

AVA2009 schreef:
Hey Mike, bedankt voor je reply.

Voor de idler arm / pitman arm heb ik goede oplossingen gevonden.
Nu is er ook slijtage op het lagerblok van de secundaire pitmanarm geconstateerd, en daar zou ook een upgrade voor beschikbaar zijn.
Nu zegt mij dit niets, maar is daar ook een engelse term voor? (lagerblok secundaire pitmanarm) dan kan ik wat gerichter zoeken.

Thanks man!

Djurre

Weet niet of je het al hebt gevonden; ik was op vakantie.

Het gaat om de Idler Arm (tegenhanger van de Pitman arm) en de Idler Arm Bracket (tegenhanger van het stuurhuis).

Beide zijn erg slijtagegevoelig (lees: onderbemeten) bij de Avalanche met name bij grotere/zwaardere wielen. Zoals je nu hebt. Er is veel over geschreven (zoals dat het idler-arm principe heel mooi is, maar slecht uitgevoerd bij de Chevrolet-trucks uit deze bouwjaren).

Wil je het 'permanent' oplossen, dan moet je een Cognito-set kopen; dan ben je van alle ellende af. Wel prijzig maar dat maakt jou vast niet uit gezien je investeringen.

http://www.cognitomotorsports.com/produ ... pport.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 12:08 
Trucker

Bedankt voor je antwoord Mike.

Hier heb ik wel wat aan.

Die Cognito set had ik inderdaad ook al gevonden, lijkt me een goede oplossing.
Dan is mijn stuurinrichting tenminste weer helemaal top.
Volgens mij is die set iets van 230 usd, viel mij mee...

Ik moet ook nog eens kijken naar mijn leveling kit, want ben toch wel erg ontevreden hoe het nu rijdt.
Het is veel te stuf geworden allemaal, voel echt elk bobbeltje in de weg.
Ik denk dat mijn schokbrekers en de leveling kit geen goede combi zijn.
De Edelbrock IAS passen zich aan de weg aan, maar zijn bij een gladde weg erg stug, en met die leveling kit dus te stug.
Ook is de down travel tussen de upper control arm en de bump stop nog minimaal.
Tussen deze twee onderdelen zit nog maar 1 cm speling.

Als ik het beter wil hebben moet ik waarschijnlijk andere langere schokbrekers (Bilstein 5100?) en
ik zou een upper control arm van Cognito kunnen plaatsen waardoor je meer down travel krijgt, echter, die zijn wel prijzig, 450 usd.

Hoe beviel jouw leveling kit toen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 12:08 
Trucker

Bedankt voor je antwoord Mike.

Hier heb ik wel wat aan.

Die Cognito set had ik inderdaad ook al gevonden, lijkt me een goede oplossing.
Dan is mijn stuurinrichting tenminste weer helemaal top.
Volgens mij is die set iets van 230 usd, viel mij mee...

Ik moet ook nog eens kijken naar mijn leveling kit, want ben toch wel erg ontevreden hoe het nu rijdt.
Het is veel te stug geworden allemaal, voel echt elk bobbeltje in de weg.
Ik denk dat mijn schokbrekers en de leveling kit geen goede combi zijn.
De Edelbrock IAS passen zich aan de weg aan, maar zijn bij een gladde weg erg stug, en met die leveling kit dus te stug.
Ook is de down travel tussen de upper control arm en de bump stop nog minimaal.
Tussen deze twee onderdelen zit nog maar 1 cm speling.
De achterkant is ook heel erg stuk, daar is hij 1.25 inch verhoogd met standaard shocks.

Als ik het beter wil hebben moet ik waarschijnlijk andere langere schokbrekers (Bilstein 5100?) en
ik zou een upper control arm van Cognito kunnen plaatsen waardoor je meer down travel krijgt, echter, die zijn wel prijzig, 450 usd.

Hoe beviel jouw leveling kit toen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 12:40 
Trucker

Ik zag de foto's net al op het USA forum.

Jij hebt gekozen voor een leveling kit waarbij je feitelijk de torsionbars verdraait zodat ie hoger op z'n poten komt aan de voorkant. Er is een hoop discussie over deze methode. Het is niet zo dat je de torsion bars onder meer spanning zet m.a.w. dat zorgt niet voor een stuggere wegligging. Wat wel gebeurd is dat je de hoek van beide draagarmen veranderd waardoor het weggedrag veranderd. Ik vermoed dat jouw adaptieve dempers in dit geval geen goede keuze zijn.

1 cm speling is véél te weinig. Je zult ook slijtsporen zijn waar de draagarm de stop raakt. Krik hem maar eens op voor de gein; dan zie je dat je nagenoeg geen wheeltravel meer hebt met een neerwaartse beweging. Moet je je eens voorstellen wat er tijdens het rijden gebeurd als je over oneffenheden of drempels rijd. Naast een - kloenk - kun je daar ook een onprettig weggedrag door verwachten. Je ziet door opkrikken ook snel genoeg of je schokdempers lang genoeg zijn; als je draagarm op de stop rust, is je shock lang genoeg.

Achter komt de stugheid niet van de verhoging. Volgens mij heb jij daar 1 inch spacer laten monteren waardoor de hoek van de (lange) draagarmen (starre as) nauwelijks veranderd. Dat heeft geen merkbare invloed op je stugheid of weggedrag. Mogelijk wel op de lengte van je shock; maar standaard is de wheeltravel bij een Avy achter heel groot en voldoet de standaard shock prima. Er even van uitgaande dat jouw vervangende shocks niet korter zijn dan standaard.

Als ik het nog eens over zou doen, zou ik niet meer kiezen voor een leveling-kit maar gelijk voor een bodylift of investeren in een suspension-lift (laatste vind ik persoonlijk niet mooi vanwege de IFS aan de voozijde). Na mijn bodylift heb ik mijn voorzijde ook weer omlaag gedraaid omdat ik ook steeds op mijn bumpstop zat, net als jij. Heeft de Dodge van Sander uit ons team trouwens ook.

Bedenk ook dat je stuurdelen, swaybar en fuseekogels ook een stuk sneller slijten door deze verhoging aan de voorzijde. Kijk maar eens op je eigen foto op de USA site om te zien onder welke enorme hoek je tierods staan. Dit zelfde zie je ook bij je fuseekogels (slijten dus wat sneller). En de swaybar hoort in ideale (en fabriekssetup) horizontaal te staan; dus tenzij jij er langere endlinks op hebt zitten, zal dat ook niet het geval zijn (en merk je mogelijk ook in stugheid/bochtstabiliteit). Mijn tierods zijn na ruim een jaar en ca. 35.000km alweer aan vervanging toe en ik heb onlangs mijn stabilizer endlinks ook al vervangen. Fuseekogels zijn (nog) goed.

Klinkt allemaal negatief, maar het is een keuze die je maakt. Ik - en Michael ook trouwens - hebben ervoor gekozen om het wel te doen. Bij mij stond ie net te hoog en heb ik hem dus na de bodylift teruggezet. Rijdt een stuk relaxter. Die van Michael staat al wat minder hoog. Het vervangen van je bovenste draagarmen door die van Cognito geeft weliswaar meer downtravel maar lost bovengenoemde slijtage-problemen niet op.

Volgende keer toch maar eens langskomen... :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 15:59 
Trucker

Hoi Mike,

Jouw verhaal onderschrijft gelukkig mijn vermoedens, en gelukkig begrijp ik hoe het allemaal werkt.
Dat van die slijtage heb je helemaal gelijk in, en heb ik ook voor lief genomen, ook omdat ik jaarlijks misschien maar 8000 km maak.

Overigens heb ik voor shock relocation brackets, dus feitelijk zijn ze niet te kort, maar nogmaals denk ik dat ze te hard zijn omdat de auto met de leveling kit natuurlijk niet meer standaard is en de shocks natuurlijk wel zijn gemaakt voor een standaard Avy.

Achter heb ik 1.25" spacers, daar zit geen shock relocation bracket en zou hij in theorie 1.25" te kort zijn, maar ook daar issie stug as hel.

Ik heb een paar reacties gelezen dat de Edelbrock IAS op een standaard auto al stug zijn,maar merendeel is erg tevreden.

Lastig, de combi leveling + Edelbrock IAS is gewoon niet goed kennelijk.

Hadden jullie daar toen geen last van dan met jullie leveling kits?

Hoeveel ruimte zit er bij een standaard Avy eigenlijk tussen de upper control arm en bump stop?

Conclusie is dus eigenlijk dat ik de slijtage voor lief neem, maar die stugheid niet :laughing6:

Overigens zou ik ook in eerste instantie kiezen voor een goede bodylift of suspension lift, maar ik schrok nogal van de bedragen, zeker omdat ik 'm niet persee wilde liften maar wel grotere terreinbanden eronder wilde doen.
Ik hoefte dus maar 2.5" omhoog max en dan is een dure body of suspensionlift teveel van het goede.

Ik weet, langskomen is niet prio 1 bij mij, dat is verder niet lullig bedoeld, vorig jaar had ik geen eens tijd voor e-mail, wel jammer.

Maar goed, ik ben ook meer van het lullen dan zelf sleutelen aan de Avy :twisted:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]