Het is nu ma mei 05, 2025 0:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 9:18 
Trucker

Goedemorgen,
Ik heb er inmiddels al veel over gelezen maar nog niet echt tegekomen wat ik zoek.
Ik heb een 2010 laramie 4x4 met de originele, velgen/banden, hier staat geen sneeuwlogo op.
Voor wintersport oostenrijk moet ik goedgekeurde winterbanden hebben.
Nu hebben de trucks van 2012 wel een set banden met sneeuwlogo, zijn deze banden geschikt?
Of zijn dit geen echte winterbanden?
Heb ik ook kettingen nodig/zijn deze verplicht voor een 4x4?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Alvast bedankt.

Magna Flow Exhaust System.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 11:13 
Truck forum Junky

depaulus schreef:
Goedemorgen,
Ik heb er inmiddels al veel over gelezen maar nog niet echt tegekomen wat ik zoek.
Ik heb een 2010 laramie 4x4 met de originele, velgen/banden, hier staat geen sneeuwlogo op.
Voor wintersport oostenrijk moet ik goedgekeurde winterbanden hebben.
Nu hebben de trucks van 2012 wel een set banden met sneeuwlogo, zijn deze banden geschikt?
Of zijn dit geen echte winterbanden?
Heb ik ook kettingen nodig/zijn deze verplicht voor een 4x4?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Alvast bedankt.

Banden zijn goed voor oostenrijk ch land duitsland enz :!: het is een 4 seizoenen band dus verwacht er niet teveel van. en ik zou ook sneeuw kettingen mee nemen, ook met een 4x4 :!:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 12:12 
Heavy Trucker

Hier heb je een lijst:

Waar zijn sneeuwkettingen toegestaan, waar en wanneer zijn sneeuwkettingen verplicht?

Nederland

In Nederland is het gebruik van sneeuwkettingen op de weg verboden, en zijn winterbanden normaal toegestaan (al is het raadzaam om deze niet in de zomer te gebruiken!)

België

Zolang ze geen schade aan het wegdek toebrengen zijn ze toegestaan als ze ook noodzakelijk zijn.

Frankrijk

Hier mag men sneeuwkettingen alleen gebruiken op besneeuwde wegen. Op sommige bergpassen zijn sneeuwkettingen verplicht, dit wordt aangegeven door blauw rechthoekig bord met de witte afbeelding van een autoband plus sneeuwkettingen. De maximumsnelheid voor auto's met sneeuwkettingen is 90 km/h.

Duitsland: gewijzigde wetgeving (2006 en 2010)

De Duitse wetgeving verbiedt sinds 29 november 2010 het gebruik van zomerbanden onder winterse omstandigheden, die letterlijk als "Schneeglätte, Schneematsch, Reifglätte oder Glatteis" (sneeuw, sneeuwresten, opgevroren rijp, ijs) worden omschreven. Deze kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld sneeuwval, aanvriezende of bevroren regen, hagel, aanvriezende mist en sneeuwstormen. Deze omstandigheden kunnen zich dus ook al voordoen bij temperaturen boven het vriespunt.

Ook is vastgelegd welke banden als winterbanden worden aangemerkt: alle banden, die speciaal zijn ontwikkeld om op sneeuw betere rijeigenschappen en tractie te hebben dan zomerbanden. De Duitse wet gaat er van uit dat alle banden voldoen die met "M+S", een sneeuwvlokje, "all-weather" of als band voor het hele jaar zijn gemarkeerd.

Sneeuwkettingen zijn in Duitsland verplicht wanneer dit is aangegeven door middel van aangegeven met een blauw bord waarop in het wit een autoband plus sneeuwketting zijn afgebeeld. De sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bedraagt 50 km/h. Zo'n zelfde bord maar dan met een rode streep er doorheen geeft aan dat u de kettingen weer mag demonteren.

Italië

Op sommige besneeuwde bergwegen wordt u verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken. Dit wordt aangegeven door een rechthoekig bord 'Transito con catene'. Als er ook 'o pneumatici da neve' staat kunt u ook volstaan met alleen winterbanden. Let op, in het Aostadal moet u van 15 oktober tot 15 april verplicht altijd sneeuwkettingen bij u hebben!

Oostenrijk

Een rond blauw bord een autoband met sneeuwketting geeft aan dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Een eventueel onderschrift geeft aan voor welke voertuigen de bepaling niet geldt. Hetzelfde bord met een rode streep erdoorheen geeft aan dat u de sneeuwkettingen dient te demonteren. Het gebruik van sneeuwkettingen is verboden in de Arlbergtunnel.

Tsjechië

Hier zijn sneeuwkettingen alleen toegestaan als de wegen met sneeuw bedekt zijn.

Zwitserland

Afhankelijk van de toestand van de weg is het gebruik van sneeuwkettingen van 1 november tot en met 30 april op bepaalde (berg)wegen verplicht, ook voor vierwielaangedreven voertuigen. Dit wordt met een speciaal verkeersbord aangegeven. Het gebruik van banden met spijkers/spikes is op landwegen is toegestaan, echter niet op autosnelwegen, behalve in de Gotthard- en San Bernardinotunnel. Op de achterzijde van de auto moet dan de '80' sticker aanwezig zijn om aan te geven dat het voertuig door de sneeuwkettingen niet harder mag rijden dan 80. In Graubünden mogen vierwielaangedreven voertuigen op de sommige wegen zonder sneeuwkettingen rijden.

Denemarken

In Denemarken zijn sneeuwkettingen onder winterse omstandigheden toegestaan.

Noorwegen

Wanneer de omstandigheden dat vereisen moet het voertuig worden uitgerust met een winteruitrusting bestaande uit sneeuwkettingen en/of winterbanden of spijkerbanden. Zonder winteruitrusting wordt u bij een aanrijding aansprakelijk gehouden voor de ontstane schade.

Zweden

Wanneer de omstandigheden dat vereisen moet het voertuig worden uitgerust met een winteruitrusting bestaande uit sneeuwkettingen en/of winterbanden of spijkerbanden. Zonder winteruitrusting wordt u bij een aanrijding aansprakelijk gehouden voor de ontstane schade.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 12:54 
Trucker

Ok thanks voor de reactie. : :wink:
@peer; daar was ik dus al een beetje bang voor, het is idd een all weatherband en geen sneeuwband.
Enig idee waar ik in dit formaat wel een winterband kan halen en wat voor merk/type dat moet zijn??
De dealer wijst me op de allweatherband.

En hoe kom ik aan sneeuwkettingen in dit bandenformaat?

Magna Flow Exhaust System.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]