ram-fan schreef:
HollandBlower schreef:
alex2 schreef:
Nondeju, 't lijkt wel difnaardeklotemaand, maar het komt zo te zien weer helemaal in orde Dave.
Heb deze week totaal 3 assen gereviseerd en die van Dave was de 4e...
Dit was typisch gevalletje 80w90 olie in een sper achteras, en de boel naar de donder...
Van de week meer foto's, remklauwen voor gereviseerd, nieuw wiellagrertje... Lekker bezig geweest ..

hoe ontstaat die schade dan? is 80w90 olie te dik?
80w90 vs 75w140
Minerale olie vs Vol synthetisch
75w140 heeft een veel hogere smeer eigenschap bij zware belasting en behoud de eigenschap en kwaliteit bij een heel groot temperatuursverschil, van koud tot heel warm.
75w140 is een veel dunnere olie die bij een sperdifferentieel goed tussen de platen tandwielen en behuizing kan komen en daar ze werk kan doen.
Het sper is voorzien van hardstalen metalen platen zonder voering en heeft allemaal kleine "tandjes" de LIMITED SLIP toevoeging icm met de dunnere olie zorgt ervoor dat deze zonder extreme slijtage en bijgeluiden langs elkaar kunnen bewegen.
Met de verkeerde olie is er dus geen of niet de juiste smering tussen de sperplaten. Zonder de limited slip toevoeging "klapperen"de sper platen over elkaar heen en vreten op elkaar in.
Hier door slaan de platen op den duur de hard stalen clips kapot die daarna uit de behuizing komen en eerst een heel gedeelte van de cardan behuizing opvreten om op de duur eruit te vallen en in het slechtste geval tussen de tandwielen terecht te komen.
In de ergste gevallen is zelfs het differentieel van binnen dusdanig beschadigd dat er geen nieuwe plaatjes meer in kunnen worden gezet en dus het gehele sper differentieel vervangen moet worden.
Er zijn hiervoor dus 3 oorzaken:
- Verkeerde olie en geen Limited slip toevoeging.
- Oude olie waardoor de Limited slip toevoeging zijn werking heeft verloren en de olie dusdanig is vervuild dat deze niet
meer voldoende smeert.
- Na ca 100.000km is er spraken van "normale slijtage" en moeten de sperplaten worden vervangen.
Geen dure ingreep maar vaak vergeten en veel garages weten het niet.
Als de sperplaten vergenoeg zijn versleten krijg je ook het probleem dat de plaatjes de clips kapot slaan.
Ik ben natuurlijk niet "alwetend" en er zijn genoeg forum leden die mee lezen en en er ook verstand van hebben, dus voeg toe en verbeter waar nodig!
