Het is nu wo jun 25, 2025 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 1:03 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 11, 2013 17:04
Berichten: 27
Beste kenners,

Sinds 2 weken heb ik een W200, eerst heb ik me voorgesteld en daarna een project pagina begonnen.
Nu een vraag over m'n motor temperatuur en oliedruk.
Hieronder een foto van m'n dashboard klokjes.
De oliedruk blijft altijd net onder de 40. (zoals op de foto te zien)
De temperatuur staat bij ''warme motor'' op het streepje onder de C, of net iets daarboven.
Maar haalt de horizontale balk niet.

Is dat wel normaal? Hoort het blok niet iets warmer te worden?
En zoja, ligt dit aan het klokje of wordt het bijvoorbeeld tijd voor een nieuwe thermostaat?
En hoe zit het met die oliedruk, wat is goed? en wat is te laag?

Afbeelding

Groeten Guido

_________________
_________________________________________________
Dodge W200


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 1:25 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za dec 01, 2012 22:56
Berichten: 86
De metertjes zijn vrij kwetsbaar, meestal geeft alleen de oliedrukmeter nog iets zinnigs weer.

Redenen:
- metertjes meten weerstand, na 35 jaar zit dat vaak ook in de bedrading en de contacten
- de voeding van de metertjes is niet erg stabiel
- de metertjes zelf zijn ook niet ontworpen voor 35 jaar trouwe dienst

Dus ik zou de waarden erop lekker negeren, dat doe ik ook. Alleen oliedruk wil ik graag boven 0 hebben. Wat ook kan, want die oliesensor is zwaarder uitgevoerd, zit redelijk dichtbij het metertje en is dus met wat aandacht enigzins werkend te houden.

Temp kun je trouwens zo checken. Even een stukje snelweg rijden met 120 km/u. Zeg 10 km achterelkaar. Dan bij een benzinepomp stoppen, motor uit, motorkap open en voelen of de radiator warm is. Als je de warmte eraf voelt komen zonder hem te raken, is het goed. Als je hem kan vastpakken zonder je klauwen te branden, dan is er een probleem. Ook doet de verwarming het niet als het blokje echt koud zou blijven.
En als de kap toch open is, kan je gelijk het waterpeil checken in de overflow. Dat is het plastic ding vooraan. Erop zit een plastic dopje om bij te vullen en voorop staan wat streepjes waar het niveau tussen moet blijven. Het metalen dopje van de radiator moet je trouwens dicht laten als hij warm is (want anders krijg je een douche van 90 graden over je heen).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 1:53 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 11, 2013 17:04
Berichten: 27
Bedankt voor de snelle reactie en tips!

Je uitleg is heel duidelijk wbt de weerstanden.
Oliedruk is dus goed zoals het is.

De temperatuur, tot dusver nog niet boven de 80km/h gereden en dat vind ik al hard.
Zal binnenkort eens 120 gaan rijden en je tip gaan uit proberen.
Kachel doet het overigens prima.

Groeten Guido!

_________________
_________________________________________________
Dodge W200


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 2:05 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2012 17:57
Berichten: 84
hoi billy ik rij de zelfde dodge als jij alleen dan een D200 maar dat maakt niks uit, wat ik je wou vertellen is dat die metertjes bij mij het zelfde aan geven als bij jou dodge en ik heb er geen problemen mee.
na verloop de jaren is die bekabeling en metertjes ook niet meer wat het is zoals het moet zijn tja wat wil je met 30 a 35 jaartjes.
nice dodge heb je en suc6 verder ermee. :wink:

_________________
-----------------------------------------------
mijn daily is een chevrolet stepside pickup 1976.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 13:03 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za dec 01, 2012 22:56
Berichten: 86
BillyDodge schreef:
Bedankt voor de snelle reactie en tips!

Je uitleg is heel duidelijk wbt de weerstanden.
Oliedruk is dus goed zoals het is.

De temperatuur, tot dusver nog niet boven de 80km/h gereden en dat vind ik al hard.
Zal binnenkort eens 120 gaan rijden en je tip gaan uit proberen.
Kachel doet het overigens prima.

Groeten Guido!


Oliedruk is prima als dit metertje klopt. En als er geen oliedruk was, dan had je allang een vastloper gehad, dus er zal gewoon oliedruk zijn.

Verder is die snelheid gewoon even wennen. Een gezonde W200 kruist zonder gedoe 120 op 31" banden en op 33" of 35" ook rustig 130. Trouwens wel TomTom erbij zetten, want de mijlenteller wijkt meestal ook af. Bij mijne is 65 mijl op de teller 120 op de TomTom.

Maar mocht je onderstel gaar zijn, dan gaat hij vanaf 100 km/u ofzo heel erg trillen en kan je beter het gas loslaten en binnenkort een keer de wiellagers checken op speling, banden laten balanceren en lithiumvet in de smeernippels persen. Waarna hij wel gewoon de 120 haalt.

En voor de temp hoef je niet perse 120 te rijden, na een uur met 80 km/u rijden moet hij ook warm zijn. En eigenlijk weet je als de kachel werkt al dat hij warm wordt. Alleen wil je ook graag weten of hij de radiator goed meepakt, want bij korte rustige ritjes in de winter lukt het zonder ook, maar dat is niet echt goed voor je blokje.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2013 0:28 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Je kunt je olie drukmeter testen door het stekkertje van de sensor af te trekken en massa laten maken.
Als het goed is slaat je meter dan uit naar maximum.
Als jou oliedruk altijd zo staat als op de foto , zit er waarschijnlijk 1 lampje (dashboard verlichting) teveel in de printplaat.
(als je toeren maakt zou hij iets op moeten lopen)

De temperatuur meter reageert bij mij net zo, ik heb enkele jaren geleden zomers een tijdje zonder koelvin gereden en zelfs in de file gestaan. Niks aan de hand, dankzij de denk ik grote radiateur. Maar als het je niet lekker zit.. Doen wat Rooienaar al eerder gezegd had.
(Je kan ook de onderste helft van je radiateur afdekken met een stuk karton bij deze temperaturen is je motor dan sneller op temperatuur)

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 13:01 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 11, 2013 17:04
Berichten: 27
Bedankt voor de tips, ik ga het allemaal uitproberen.

Verder voldoet de W200 erg goed!
Groeten Guido

_________________
_________________________________________________
Dodge W200


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 14:33 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 25, 2012 20:03
Berichten: 125
Woonplaats: dronten
ik heb er nu een universele temperatuur meter in zitten en daar blijf hij onder het rijden 75 graden en als je een tijdje stil staat dan loopt die naar de 80 a 90 maar ga je dan weer rijden is die ook zo weer tussen de 75 en 80 graden

_________________
vaak ben je te bang


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling