f350 vin schreef:
voorlopig rij ik hem zakelijk op mijn b rijbewijs kost me een fractie meer in de bijtelling dan op c en op c moet ik tacho voeren, nu kan ik nog wegkomen met een brede lach als ik onder de 7.5 ton treingewicht blijf.
maar een tacho zit er wel in denk ik als bv nederland de regels van brussel gaat naleven.
Op c heb je helemaal geen bijtelling. Op c betaal je ook nog eens een stuk minder HSB, ook als particulier.
Als je bedrijfsmatig met een aanhangwagen achter je b-pickup rijdt, dan heb je als je onderstaande tekst mag geloven ook een tacho nodig.
Bestelauto's waarvan het maximaal treingewicht (GVW plus maximale massa van de aanhanger) de 3,5 ton overschrijdt, zijn sinds medio 2011 verplicht een tachograaf te hebben, en de overheid gaat dit controleren.
In de praktijk betekent dit dat de meeste bestelauto's en 4WD's op grijs kenteken, een tachograaf moeten inbouwen. Ook BE-opleggercombinaties en de zogenaamde kortgekoppelde BE-opleggercombinaties worden hiertoe verplicht. Als ze voor 1 mei 2006 in gebruik zijn genomen, mag het een analoge tachograaf zijn, voor nieuwere voertuigen is een digitale tachograaf verplicht. De digitale tachograaf is een weinig geliefd apparaat omdat het een hoop rompslomp met zich meebrengt, zoals het aanvragen van een bedrijfskaart en chauffeurskaarten.
Er zijn een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld als de bestuuder van deze combinatie:
•eigen vervoer verricht en
•aantoonbaar minder dan 12 uur per week op een dergelijke voertuigcombinatie rijdt en als het maximum toelaatbaar gewicht van de combinatie onder de 7.500kg blijft.