Dank jullie wel voor het hartelijke welkom.
1000 kg laadvermogen is niet per sé nodig, 700 kg is genoeg om 5 passagiers mee te nemen

Sinds 2005 is de wetgeving toch veranderd ivm lichte vracht en dubbele cabine. ik heb volgende formule gebruikt: MTM - (rijklaar gewicht + 5 x 68) > 5 x 68 als er 5 plaatsen zijn, de chauffeur niet meegerekend

Maar ik denk niet dat ik jullie daar veel over moet komen vertellen!!
Ik ben hiernaar op zoek, omdat ik m'n twijfels heb over een groter exemplaar. Ik heb (zoals ik in de O.P. reeds heb gezegd) er al een gevonden, maar daarvoor moet je een C-rijbewijs hebben. Voor mezelf is dat geen probleem, maar m'n vrouw zou er dus niet mee mogen rijden.
Dan komt het stukje wegentaks er natuurlijk ook nog bij kijken. Voor de Dodge alleen zou ik zo'n 90 € taks per jaar moeten betalen. Ik heb momenteel ook een aanhanger staan met een MTM van 2700 kg. Die is apart ingeschreven en verzekerd, heeft zijn eigen plaat, en daarvoor betaal ik zo'n 50 € taks per jaar. Nu komt de ellende: Als ik die aanhanger achter die Dodge zou hangen, zou ik met een Trekker rijden, en moet ik zo'n 500 € taks betalen. Ik rij amper een keer of 10 per jaar met die aanhanger rond, dan is dat wel een duur grapje... En dat wil ik natuurlijk liever niet!
Zijn er misschien nog anderen hier, die hetzelfde zijn tegengekomen, of hiervoor een oplossing weten?