Geregistreerd: zo maart 25, 2012 1:59 Berichten: 55
Hallo iedereen,
sinds een tijdje start de ram na een nachtje stilstaan wat moeilijk. Vroeger was het sleutel omdraaien en direct aanslagen, nu moet de startmotor enkele seconden draaien en sputtert hij soms even in het begin. Als je hem dan direct terug stil legt en opnieuw start slaat hij onmiddellijk aan. OOk enkele uren stilstaan is geen probleem.
Naast dit probleem komt er ook nog een ander probleem voor, de motor komt niet meer op temperatuur en blijft hangen rond de 70 graden (soms iets meer, maar max 75 graden). De thermostaat is al vervangen in garantie, dus daar ligt het niet aan. Verder is het me opgevallen dat de temperatuur soms erg grote sprongen maakt. Dit is vooral bij het op temperatuur komen van de motor. Eens goed warm blijft hij hangen rond de 70 graden, heel uitzonderlijk maakt hij dan nog eens een sprong naar 75 om dan second later weer op 71 te springen. Het filmpje op onderstaande link toont het probleem. Let op, het is wel niet altijd zo extreem, maar hoe dan ook klopt er duidelijk iets niet.
Is er een sensor die zowel de koude start als de temperatuur van het koelsysteem kan beinvloeden? Of is het mogelijk dat het water weldegelijk correct op temperatuur is, maar dat de sensor gewoon verkeerde waarden doorgeeft? En is er een link tussen de problemen of zijn dit aparte problemen?
De ram is nu half jaar oud en heeft bijna 20000 km, dus echt normaal is het niet. Verder rijdt hij prima.
Geregistreerd: do apr 21, 2011 22:54 Berichten: 69 Woonplaats: rillaar
Steekt er in nieuwe batterij in (liefst grotere, beetje knip en vijl werk) Temperatuur probleem tevens daar mee opgelost. Is een element van U batterij het aan het begeven.
Geregistreerd: zo maart 25, 2012 1:59 Berichten: 55
Volgens mij moet het probleem vooral gezocht worden in een sensor die niet goed werkt. Want als je eens kijkt naar het filmpje zie je dat de temperatuur van seconde op seconde soms 5 graden en meer verspringt, terwijl dit normaal met stapjes van 1-2 graden gaat. Trouwens lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat de temperatuur van het koelwater zo snel opwarmt en afkoelt als in het filmpje.
En tijdens het starten draait de startmotor op volle snelheid rond, dus het is zeker geen zwakke batterij of een gebrek aan vermogen bij het starten dat het probleem geeft.
Dus voor mij lijkt het een sensor die verkeerde waarden doorgeeft, ik zou eens graag weten wat de werkelijke temperatuur van het koelwater is. Het zou me namelijk niet verbazen dat deze wel +- 90 graden is. Want voor zo ver ik weet werkt de thermostaat niet op basis van sensorwaarden maar gewoon mechanisch? Of wordt deze toch elektronisch aangestuurd?
Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26 Berichten: 624 Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Het is een 2012 model en neem aan dat je nog 100% onder garantie geholpen wordt. Gewoon voordat je schade rijd bij je garage een check-up laten doen. Of het nu je accu, ecu, bekabeling of een sensor is laat je garage het uitzoeken. Als je al meer storingen heb gehad neem ik aan dat je als service voor het ongemak de auto behalve gerepareerd ook gepoetst retour krijgt.
_________________ Jeroen...
Dodge Rules.... '14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)
Geregistreerd: zo maart 25, 2012 1:59 Berichten: 55
Het probleem is intussen opgelost, even de oplossing meegeven (je weet nooit dat dat voor iemand nog kan van pas komen): een defecte temperatuursensor. Nu start de dodge op slag en blijft de meter mooi staan!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen