Het is nu za jun 21, 2025 18:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 14, 2013 22:50 
Heavy Trucker

mrobers schreef:
Gisteren een brief gekregen van de RDW met mijn kentekenpapieren er weer - ongewijzigd - in. Met de dringende melding dat er niets is veranderd sinds mijn laatste brief en dat er geen trekgewicht op mijn Avalanche wordt genoteerd. Ik kreeg wederom een aanvraagformulier voor een voertuigkeuring in Lelystad à 500€ waarbij ze konden kijken of er een trekgewicht genoteerd kan worden. De EIS daarbij is dat ik de officiele fabrikantpapieren meeneem waarop is aangegeven wat de constructie van de auto mag trekken. En laat dat nou alleen geaccepteerd worden van de importeur in NL en laat die er nou niet (meer) zijn...

Het is godverdegodver ongelooflijk. Kutland. Mijn Dodge is met de belastingvooruitzichten ook ineens de oud-metaal-prijs waard; ik kan de boel net zo goed al brandend het Binnenhof oprijden. De Dodge op de aanhanger achter de Avalanche.

Maar het werkt niet zoals ik heb gedaan? In de brief een aantal kentekens noemen van zelfde bouwjaar/uitvoering Avalanches waar wél trekgewicht op kenteken staat. Dit heb ik toen ook gedaan en ik kreeg een optie, zonder keuren of gegevens met een trekgewicht van 2 ton. Misschien lukt dit jou ook, heb je tenminste iets :!:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 12:04 
Trucker

Dat heb ik in januari 2012 gedaan en daar refereerden ze in de brief van gisteren ook nog naar. Zij accepteren dat niet zeggen ze; elke auto kan weer anders zijn. Vandaar ook mijn opmerking eerder; het is volgens mij volledige willekeur en aangezien ik nu in hun systeem sta, ga ik het nooit meer voor elkaar krijgen zonder een voertuigkeuring in Lelystad en daar heb ik dan de fabrikantpapieren voor nodig via de importeur die er niet meer is. M.a.w. kansloos.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 11:02 
Trucker

Thanks! VDS ken ik en die heb ik verleden jaar al een paar maal (telefonisch) gesproken. Zij kenden mijn Avalanche en die was vanuit Canada via Duitsland geimporteerd voor een lease-maatschappij. Die hebben er toen voor gekozen om geen trekgewicht mee te laten nemen (ivm extra kosten). Achteraf is het daarom niet meer mogelijk voor mijn auto tenzij ik hem weer (op papier) naar Duitsland laat exporteren en dan weer importeren. Dat zou rond de 1500eur gaan kosten. En dat vind ik echt te gortig.

Ik heb het advies van de RDW voorlopig maar opgevolgd door een Aanvraag Individueel Keuren Speciaal in te vullen en op te sturen naar Zoetermeer. Daarin heb ik wederom aangegeven hetzelfde trekgewicht te willen als de overige Avalanches in NL en daarbij een kopie van een kenteken van Michael mee te sturen waar het wel op staat. Zij gaan nu wederom beoordelen of ik een afspraak moet maken bij het keuringsstation in Lelystad. Daar zou ik dan terecht kunnen tegen een betaling van 500eur en dan gaan ze mijn auto helemaal keuren voor het trekgewicht. Klinkt op zich acceptabel zij het niet dat ik wèl met papieren van de importeur moet kunnen aantonen dat mijn auto dit officieel mag trekken volgens de fabrikant. EN ER IS GEEN CHEVROLET IMPORTEUR MEER IN NEDERLAND :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 9:51 
Trucker

Blijft inderdaad klote Mike, dat je geen trekgewicht kan krijgen.
Maar kan je er niet een Nederlands goedgekeurde trekhaak onder krijgen?
Dat je dus je Amerikaanse hitch vervangt voor een EU typegoedgekeurde trekhaak?
Of hebben ze dan nog steeds de gegevens van de wagen zelf ook nodig?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:34 
Trucker

Helaas; ze hebben constructiegegevens van de auto nodig. En die uit de USA accepteren ze niet; het moet via een NL importeur met stempel.

Ik heb inmiddels bevestiging ontvangen dat mijn aanvraag tot individuele keuring is aangekomen en dat ze hem in behandeling nemen. Zodra ze komen dat ik naar Lelystad moet komen, geven ze ook aan wat ik mee moet nemen. Dan kan ik de wedervraag stellen wat ik moet doen als er geen importeur is en wat ze dan wel accepteren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 10:57 
Trucker

Wat een gezeik man.
Het zou niet meer moeten zijn dan een extra RDW keuring, mannetje bekijkt constructie, bepaald trekgewicht, kent het toe en klaar...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 11:00 
Trucker

Inderdaad. En mijn remmen zijn straks in elk geval in orde :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 11:04 
Trucker

Gelukkig wel, zou je maar gebeuren dat je 'm aan gort rijdt door zoiets lulligs.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 12:10 
Trucker

Ik weet dat er voor oude Chevy Vans een persoon bekend is (ik dacht een canadees) die kan je van fabrieksgegevens voorzien. Heb je dat al overwogen? Wil het best opzoeken voor je!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 17, 2013 11:19 
Trucker

Vandaag gebeld door de RDW vanwege mijn hernieuwde aanvraag voor trekgewicht op mijn kenteken.

Helaas. Omdat er nu niets op staat zijn er maar twee opties :

1 a Brief van de NL importeur met bewijs dat de auto mag trekken en dan een complete voertuigkeuring in Lelystad (€500-€1000)

1 b Buildsheet met brief van de fabrikant (GM in de USA) met technische gegevens en dan een complete voertuigkeuring in Lelystad (€500-€1000)

2 Niet geheel volgens het boekje; op papier exporteren naar Duitsland, trekgewicht erbij laten zetten en weer importeren naar NL (ca. €1200)

Andere mogelijkheden zijn er niet. Dus ik begrijp niet hoe sommige mensen hier op het forum zomaar een trekgewicht op kenteken kunnen krijgen; volgens de RDW is dat absoluut onmogelijk zonder bovenstaande stappen te hebben gevolgd. Die mensen hebben dus strontgeluk dat ze een gemakkelijk persoon te pakken hebben gekregen die niet alle regels van de RDW zelf kent.

Als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik het graag. Op dit moment ben ik al 3 jaar bezig om het voor elkaar te krijgen en zonder flinke investering gaat het niet lukken. Ik overweeg serieus om hem dan maar te gaan verkopen en te gaan zoeken naar iets nieuws mèt trekgewicht op kenteken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 17, 2013 13:20 
Heavy Trucker

Ik zou er niet zo'n probleem van maken, ik rij al 20 jaar zonder trekgewicht op het kenteken en met Amerikaanse trekhaken die niet gekeurd zijn.
Nog nooit problemen mee gehad. :)

1977 Mehari 29pk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 17, 2013 14:19 
Trucker

Cougar schreef:
Ik zou er niet zo'n probleem van maken, ik rij al 20 jaar zonder trekgewicht op het kenteken en met Amerikaanse trekhaken die niet gekeurd zijn.
Nog nooit problemen mee gehad. :)

Tsja, ik rijd er nu ook bijna 4 jaar mee (meerdere malen per keer met de aanhanger naar het buitenland voor offroad-trips), maar ik ben toch wel een beetje bang gemaakt door een bevriende politie-agent die zei dat je naast een bekeuring een probleem met de verzekering kunt krijgen in het geval van een ongeval. Of het nu wel of niet jouw schuld is, ze zoeken altijd een reden om niet of minder uit te keren.

Ik slaap nog er nog een nachtje over; ik moet het deze week laten weten aan de RDW of ik een afspraak in Lelystad ga maken of niet. Zo ja, dan zal ik ook de gegevens in de USA moeten zien op te vragen. Maar ik ben inmiddels wel zo over de zeik dat ik serieus overweeg om hem weg te doen maar dan verlies ik alles wat ik erin heb gestopt om hem zo te maken als hij nu is... En dan moet ik er niet aan denken om niet elke ochtend met een grote glimlach in mijn truck te klimmen :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 17, 2013 17:50 
Trucker

Ik slaap nog er nog een nachtje over; ik moet het deze week laten weten aan de RDW of ik een afspraak in Lelystad ga maken of niet. Zo ja, dan zal ik ook de gegevens in de USA moeten zien op te vragen. Maar ik ben inmiddels wel zo over de zeik dat ik serieus overweeg om hem weg te doen maar dan verlies ik alles wat ik erin heb gestopt om hem zo te maken als hij nu is... En dan moet ik er niet aan denken om niet elke ochtend met een grote glimlach in mijn truck te klimmen :D[/quote]

Als het exporteren en weer importeren vanuit Duitsland je 100% zekerheid geeft dat je dan een trekgewicht op kenteken
krijgt was mij dat die €1200 wel waard.
Als je de Ava gaat verkopen , nadat je zoveel geinvesteerd hebt in je huidige, om een ander met trekgewicht op kenteken
te kopen gaat je dat waarschijnlijk een veelvoud van die €1200 kosten.
En je weet nu wat je hebt en niet wat je krijgt.
Ik wens je veel wijsheid toe de komende tijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 17, 2013 19:15 
Heavy Trucker

Als voor de verzekering op safe wilt dan zou ik het via duitsland aanpakken als dat garantie geeft op een trekgewicht.

Is het misschien een idee dat iemand van het forum infiltreert bij de rdw,
dan zou het allemaal een stuk makkelijker kunnen :D

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2013 15:10 
Trucker

Vanochtend contact gezocht met George Zapora (http://www.vintagevehicleservices.com/options.html) om te zien of hij de gewenste buildsheet kan leveren welke ik nodig heb voor een keuring door de RDW in Lelystad. Heel snel een antwoord terug gekregen dat hij een towing-capacity kan berekenen en dat ik daarvoor een ingevuld formulier moet faxen. Kosten daarvan zijn rond de 100eur.

Vervolgens de RDW gebeld om te vragen of zij akkoord gaan met zo'n document en zij gaven aan dat het van de NL importeur (bestaat niet), fabrikant of officieel geautoriseerde leverancier moet komen. Omdat ik niet weet of het document wordt geaccepteerd heb ik George om een voorbeeld gevraagd; hopelijk krijg ik dat zonder vooraf alles te betalen. Zou zonde zijn van het geld als de stomme RDW er niks mee kan.

De volgende stap zou zijn het maken van een afspraak in Lelystad. Ik kon niets terugvinden over wat ze daar nu gaan doen, dus gelijk maar gevraagd. Hou je vast; je moet daar zelf heen met het document, een goedgekeurde trekhaak tot het gewicht dat jij op kenteken wil hebben èn een eigen aanhanger die beladen kan worden tot het gewicht dat jij op kenteken wil hebben (...). Ter plaatse beladen zij de aanhanger tot bijv. 3000kg en doen er diverse tests mee op hun parcours. Zoals een remproef op snelheid, hellingproef op 12% en 18% en nog enkele zaken.

Bizar toch? Oh ja; daar moet je dan 500eur voor neertellen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]