Het is nu vr jul 04, 2025 8:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2013 11:02 
Nieuw

Hallo,

Ik heb deze zien staan http://www.kapaza.be/nl/ford-usa/ford-pick-up-f150-78324609.htm , wat denken jullie van de km stand bij een europeaan zou ik al schrik hebben vanaf 200.000km maar hoe zit het bij een amerikaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2013 11:41 
Trucker

Een hoge km-stand hoeft niet altijd erg te zijn.
Voorbeeldje: mijn schoonvader rijdt momenteel met een golf tdi met 437k km op de teller en dat ding draait als een klok...
Eerst is belangrijk te weten of het echt km of miles zijn. Verkopers nemen miles al eens voor km.... En dat scheel toch een factor 1,6.....
Aan de foto met dashbord lijkt dit wel een km-teller.
Ten tweede is het zaak om de auto te gaan bekijken, betasten en beluisteren. Een motor met 200k km kan nog best in prima conditie zijn. Indien de eigenaar/verkoper het wil toestaan een compressietest uitvoeren. Dat kan vrij vlug en zegt wel wat over de algemene staat van het inwendige.
Ten derde voor jezelf het doel van de auto bepalen:
Wordt het een daily driver die elk jaar er 30k km bij draait of een weekend toy die 5000 km per jaar doet.
Voorbeeld van mezelf: ik heb voor mijn zaak met oude bmw 7-series gereden. Ik kocht ze aan 15 tot 16 jaar oud met 180k tot 200k op de teller. Die reed ik dan tot een 250k en ik verkocht ze terug. Reden: die blokken draaien zonder moeite 400k tot 500k km en zo zijn ze nog interessant voor anderen.
Nog een punt waar ik naar kijk is de tweedehandswagens van het type wat ik wil kopen en hun km standen. Vb voor die bmw ging ik op Duitse sites kijken. Als ze daar tiental auto's nog te koop aanbieden met 350 k tot 400k km op de teller dan is dat geen toeval maar zijn de motoren gewoon goed.
Bij deze Ford zou je misschien kunnen gaan snuffelen op us sites. Het is wel zo dat daar trager gereden wordt in veel staten en dus de slijtage iets anders verloopt.
Hou verder in je achterhoofd dat naast de motor de rest ook die km-stand heeft en er dus bepaalde dingen kunnen uitvallen.
Dan denk ik aan alternator, startmotor en waterpomp. Transmissie ( daar zeker kleur en geur controleren van de transmissieolie)
Ook de rubbers van de ophanging, kogelgewrichten en lagers kunnen hun beste tijd gehad hebben.
Remschijven of trommels.
Dit zijn allemaal geen spectaculaire kosten, zeker niet als je wat handig bent en het zelf kan wat ook niet zo ingewikkeld.
Vertrouw je voor al die dingen meer op een garagist dan kan het prijskaartje snel oplopen.
Veel succes met het zoeken en afwegen.
Uiteraard is dit slechts mijn visie. Deze is ver van volledig en voor interpretatie vatbaar.

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2013 17:54 
Pro Trucker

Het enige wat ik ervan wil zeggen is, dat ik de truck er op de foto's niet al te fris bij vindt staan.
Als dit representatief voor de staat van onderhoud moet zijn, zou ik bij een andere gaan kijken.
Maar dit is slechts mijn mening, misschien is het wel een goede truck.
Als je geïnteresseerd bent, gewoon gaan kijken en bovenstaand advies in gedachten nemen.

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2013 18:29 
Truck forum Junky

Voor dat geld liet ik gen gewoon staan , zijn zo ie zo niet de beste types :!:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2013 19:02 
Trucker

>560.000 is veel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 8:53 
Pro Trucker

bhpaddict schreef:
Een hoge km-stand hoeft niet altijd erg te zijn.
Voorbeeldje: mijn schoonvader rijdt momenteel met een golf tdi met 437k km op de teller en dat ding draait als een klok...
Eerst is belangrijk te weten of het echt km of miles zijn. Verkopers nemen miles al eens voor km.... En dat scheel toch een factor 1,6.....
Aan de foto met dashbord lijkt dit wel een km-teller.
Ten tweede is het zaak om de auto te gaan bekijken, betasten en beluisteren. Een motor met 200k km kan nog best in prima conditie zijn. Indien de eigenaar/verkoper het wil toestaan een compressietest uitvoeren. Dat kan vrij vlug en zegt wel wat over de algemene staat van het inwendige.
Ten derde voor jezelf het doel van de auto bepalen:
Wordt het een daily driver die elk jaar er 30k km bij draait of een weekend toy die 5000 km per jaar doet.
Voorbeeld van mezelf: ik heb voor mijn zaak met oude bmw 7-series gereden. Ik kocht ze aan 15 tot 16 jaar oud met 180k tot 200k op de teller. Die reed ik dan tot een 250k en ik verkocht ze terug. Reden: die blokken draaien zonder moeite 400k tot 500k km en zo zijn ze nog interessant voor anderen.
Nog een punt waar ik naar kijk is de tweedehandswagens van het type wat ik wil kopen en hun km standen. Vb voor die bmw ging ik op Duitse sites kijken. Als ze daar tiental auto's nog te koop aanbieden met 350 k tot 400k km op de teller dan is dat geen toeval maar zijn de motoren gewoon goed.
Bij deze Ford zou je misschien kunnen gaan snuffelen op us sites. Het is wel zo dat daar trager gereden wordt in veel staten en dus de slijtage iets anders verloopt.
Hou verder in je achterhoofd dat naast de motor de rest ook die km-stand heeft en er dus bepaalde dingen kunnen uitvallen.
Dan denk ik aan alternator, startmotor en waterpomp. Transmissie ( daar zeker kleur en geur controleren van de transmissieolie)
Ook de rubbers van de ophanging, kogelgewrichten en lagers kunnen hun beste tijd gehad hebben.
Remschijven of trommels.
Dit zijn allemaal geen spectaculaire kosten, zeker niet als je wat handig bent en het zelf kan wat ook niet zo ingewikkeld.
Vertrouw je voor al die dingen meer op een garagist dan kan het prijskaartje snel oplopen.
Veel succes met het zoeken en afwegen.
Uiteraard is dit slechts mijn visie. Deze is ver van volledig en voor interpretatie vatbaar.

Goede tips, zou misschien een een sticky gemaakt moeten worden waarop te letten bij aankoop van een truck, zwakke punten van dat bouwjaar etc. iets voor de moderator?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 17:22 
Pro Trucker

wil je een ford , ga dan eens kijken naar onderstaand racebeest , dan heb je gelijk een icoon van ford.
http://www.kapaza.be/nl/ford-usa/ford-f ... 985994.htm

denk dat er zelfs nog een goedkopere hier op het forum te koop stond , een witte als ik me niet vergis.

ik zou van die oude rommelzooi afblijven , en heb je niet genoeg geld in de knip , spaar dan even verder tot je een degelijke kan kopen...just my 2 cents... :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 19:36 
Pro Trucker

Sammy11 schreef:
wil je een ford , ga dan eens kijken naar onderstaand racebeest , dan heb je gelijk een icoon van ford.

denk dat er zelfs nog een goedkopere hier op het forum te koop stond , een witte als ik me niet vergis.

ik zou van die oude rommelzooi afblijven , en heb je niet genoeg geld in de knip , spaar dan even verder tot je een degelijke kan kopen...just my 2 cents... :wink:

Helemaal mee eens! :wave:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 23:02 
Nieuw

Sammy11 schreef:

Is ook mijn favoriet maar heb nood aan aan twin cab en waardoor de lightning versie uit de boot valt.
Heb het altijd enorm gehad voor de f150 van 1997-2003 daarom dat mijn voorkeur naar deze gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 12, 2013 1:14 
Trucker

Als een truck op foto er niet al te mooi bijstaat wil dat toch niets zeggen over de staat van onderhoud? Er zijn al genoeg trucks verkocht die er mooi blinkend, opgepoetst bijstaan maar eigenlijk gewoon probleem bakken zijn.

Trouwens, die witte f150 lightning waarover hier sprake is en hier op het forum staat of stond, is die toevallig van een Belg?
Indien ja en je wil die kopen stuur mij dan maar even een pm, zal je zin vlug over zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 13, 2013 1:13 
Pro Trucker

Roland schreef:
.

Trouwens, die witte f150 lightning waarover hier sprake is en hier op het forum staat of stond, is die toevallig van een Belg?
Indien ja en je wil die kopen stuur mij dan maar even een pm, zal je zin vlug over zijn?

Ik dacht het wel dat die van een Belg was , als je er iets over weet , vind ik wel dat het gewoon hier geschreven mag worden.
Wie een gammelbak wil verkopen , en al zeker via het forum , vind ik dat eventuele kopers verwittigd mogen worden , ik krijg het schijt van krapuul dat rommel wil verkopen terwijl ze niet vertellen wat er allemaal aan scheelt.
Gewoon afbreken zulke praktijken , wanneer ik mn truck of andere voertuigen verkoop , zal ik altijd de correcte geschiedenis meegeven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 13, 2013 11:07 
Heavy Trucker

Sammy11 schreef:
Ik dacht het wel dat die van een Belg was , als je er iets over weet , vind ik wel dat het gewoon hier geschreven mag worden.
Wie een gammelbak wil verkopen , en al zeker via het forum , vind ik dat eventuele kopers verwittigd mogen worden , ik krijg het schijt van krapuul dat rommel wil verkopen terwijl ze niet vertellen wat er allemaal aan scheelt.
Gewoon afbreken zulke praktijken , wanneer ik mn truck of andere voertuigen verkoop , zal ik altijd de correcte geschiedenis meegeven.

+ 1
Heb ik ook zo gedaan met de koper toen ik mijn truck verkocht

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 13, 2013 12:49 
Trucker

uiterlijk zegt niet alles , het zijn nl. WERK-auto's :)

ron

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 14, 2013 21:05 
Trucker

Citaat:
Roland schreef:
.

Wel, op het Belgische forum was er iemand die een witte f150 lightning had gekocht, ik mag niet zeggen dat er iets mis is met die truck want dat weet ik niet. Maar wat toch belangrijk is om te weten, die persoon heeft zijn Ford bronco verkocht aan een forumlid die hem in goed vertrouwen kocht en daar bleek het een en ander mee mis te zijn, mayonaise in de motor oa. Oplossing is er niet echt gekomen en die persoon is van het B forum gegooid.
Een tijd later stond die zijn witte lightning te koop. Dus een verwittigd man is er twee waard zeggen ze bij ons.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]