Het is nu di mei 13, 2025 1:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vraagje over dodge ram
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 10:06 
Nieuw

Weet er iemand wat er scheelt met mijn Dodge, als ik rij, is het juist alsof ik ga slippen.Heb wel nieuwe banden gelegd vanvoor. En de bandespanning is 3,5 bar.Er is bijna niet meer bij te rijden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 10:14 
Pro Trucker

Glijdt hij voor weg of achter?
3.5bar is wel erg veel,ik zat altijd tussen 2.5/2.8
Koud 3.5 bar komt 0.3 bij als je een tijdje rijdt.
Hetzelfde merk banden gemonteerd?

1968 GMC
ex 2005 ram srt-10
ex 2004 hemi 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 10:17 
Nieuw

axxel schreef:
Glijdt hij voor weg of achter?
3.5bar is wel erg veel,ik zat altijd tussen 2.5/2.8
Koud 3.5 bar komt 0.3 bij als je een tijdje rijdt.
Hetzelfde merk banden gemonteerd?

achter, tis echt gevaarlijk,enja Michelin gezet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 10:41 
Trucker

3,5 is echt wel ongeveer 1 bar teveel. Zeker zonder maximale belading.
Zet ze gerust op 2,4 tot 2,6 bar. Het zal wel eter gaan.

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 10:52 
Super Trucker

Ik rijdt al jaren met 2,9 bar stikstof rondom erin en heb nergens last van,
oja zit er meestal alleen in en zonder lading :wink:

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 11:17 
Trucker

de mijne slipt ook regelmatig.
gisteren was de oorzaak nachtvorst :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 11:20 
Trucker

3,5bar is wel heel erg veel. :shock:
Bij mij mag er maar max 3bar in de band.(staat op de band dus dat kan je makkelijk aflezen of dit bij jou het geval is). :D
Ik rijd zelf tussen de 2,6 en 2,8 bar, rij je met nog meer bar dan kan de truck gaan stuiteren op richels/duikers op de snelweg (althans mijn ervaring) en hebben de achterwielen minder grip, zeker met geen of weinig belading (en daardoor druk).

Bandenspanning is wel een smaakafhankelijk iets, de 1 vindt 2,5 heerlijk rijden de ander zweert bij 2,9.
Maar TE hard of TE zacht dat ga je merken, en als ik jouw ervaring zo hoor dan denk ik dat je banden veel te hard staan.

p.s. zorg ervoor dat je banden ook altijd dezelfde druk/spanning hebben, niet rechtsachter 2,9 en linksachter 2,3, dat merk je ook :D

Zo das een hoop getyp geweest, ik hoop dat er wat mee kan. :bounce:
Gr
De Paulus.

Magna Flow Exhaust System.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 26, 2014 11:44 
Nieuw

depaulus schreef:
3,5bar is wel heel erg veel. :shock:
Bij mij mag er maar max 3bar in de band.(staat op de band dus dat kan je makkelijk aflezen of dit bij jou het geval is). :D
Ik rijd zelf tussen de 2,6 en 2,8 bar, rij je met nog meer bar dan kan de truck gaan stuiteren op richels/duikers op de snelweg (althans mijn ervaring) en hebben de achterwielen minder grip, zeker met geen of weinig belading (en daardoor druk).

Bandenspanning is wel een smaakafhankelijk iets, de 1 vindt 2,5 heerlijk rijden de ander zweert bij 2,9.
Maar TE hard of TE zacht dat ga je merken, en als ik jouw ervaring zo hoor dan denk ik dat je banden veel te hard staan.

p.s. zorg ervoor dat je banden ook altijd dezelfde druk/spanning hebben, niet rechtsachter 2,9 en linksachter 2,3, dat merk je ook :D

Zo das een hoop getyp geweest, ik hoop dat er wat mee kan. :bounce:
Gr
De Paulus.

ik heb mijn banden nu op 2,4 bar gezet, straks eventjes testen. Dank u wel iedereen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 10:09 
Nieuw

Benodigde bandenspanning heeft alles te maken met het werkelijk actuele gewicht op de individuele banden, een beetje met snelheid en uitleining ( camber hoek ; banden zo /-\ op de as van achter bekeken is negatief camber, veel op de achteras gebruikt.

Maar ontdanks dat je auto vrij zwaar zal zijn , zou toch wel eens een lage druk verantwoord kunnen zijn.
Mogelijk kan een band al bijna de hele voor-aslast dragen, doordat je ook grote banden hebt met veel draagvermogen.

Spelen echter nog wat andere dingen mee, en dat is als je banden van een Off-road type zijn of met de looks ervan.
Dan bedekken de vrij grote profielblokken een deel van de bandwang, waardoor die minder hoogte overhoudt om te buigen , zonder het rubber te beschadigen zodat klapband kan ontstaan. Dat is ook het enige doel van de banden- en auto-fabrikanten bij het bepalen van de adviesdruk, dat door het rijden alleen de band niet beschadigd.

Om dit al weer veel te lange verhaal kort te maken.
geef gegevens van je banden als maximum load, soort band om de maxload/referentie-druk te bepalen ( wat niet de maximum druk is van de band zoals die op gewone autobanden en XL/reinforced/Extraload banden alleen gegeven wordt op de bandwang.
Ook maar de exacte maten en beoordeling of het een Off-roadachtige band is.

Van de Auto de MTA's ( maximaal toelaatbare aslasten) en de MTM. Exact gewicht op de individuele wielen zou het beste zijn , anders asweging, maar dit wordt zelden gedaan , dus voor de inschatting van de gewichten in normaal gebruik , leeggewicht en de manier van belading ( personen en vracht en waar) voor jouw normaal gebruik.
Ook als je die weet de uitlijngegevens voor die camber hoek te bepalen

Dan reken ik de te verwachten gewichten uit en gooi die in mijn laatste camper-bandendruk-calculator, die voor andere auto's met snelheid onder 160km/u ook gebruikt kan worden. De eventuele camber hoek kan ik dan vooraf de verhoging van de referentiedruk bepalen en invullen.

eerste voorspelling is bij normaal gebruik ( bestuurder , een bijrijder en een beetje vracht) rondom 2 bar als minimum voor de veilingheid , waarmee maximale veilige grip en comfort. Bij volle belading , die meest alleen op de achteras komt, achter 2,5 bar.
Maar uitrekenen kan mijn ongelijk bewijzen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 10:36 
Trucker

jadatis schreef:
Benodigde bandenspanning heeft alles te maken met het werkelijk actuele gewicht op de individuele banden, een beetje met snelheid en uitleining ( camber hoek ; banden zo /-\ op de as van achter bekeken is negatief camber, veel op de achteras gebruikt.

Maar ontdanks dat je auto vrij zwaar zal zijn , zou toch wel eens een lage druk verantwoord kunnen zijn.
Mogelijk kan een band al bijna de hele voor-aslast dragen, doordat je ook grote banden hebt met veel draagvermogen.

Spelen echter nog wat andere dingen mee, en dat is als je banden van een Off-road type zijn of met de looks ervan.
Dan bedekken de vrij grote profielblokken een deel van de bandwang, waardoor die minder hoogte overhoudt om te buigen , zonder het rubber te beschadigen zodat klapband kan ontstaan. Dat is ook het enige doel van de banden- en auto-fabrikanten bij het bepalen van de adviesdruk, dat door het rijden alleen de band niet beschadigd.

Om dit al weer veel te lange verhaal kort te maken.
geef gegevens van je banden als maximum load, soort band om de maxload/referentie-druk te bepalen ( wat niet de maximum druk is van de band zoals die op gewone autobanden en XL/reinforced/Extraload banden alleen gegeven wordt op de bandwang.
Ook maar de exacte maten en beoordeling of het een Off-roadachtige band is.

Van de Auto de MTA's ( maximaal toelaatbare aslasten) en de MTM. Exact gewicht op de individuele wielen zou het beste zijn , anders asweging, maar dit wordt zelden gedaan , dus voor de inschatting van de gewichten in normaal gebruik , leeggewicht en de manier van belading ( personen en vracht en waar) voor jouw normaal gebruik.
Ook als je die weet de uitlijngegevens voor die camber hoek te bepalen

Dan reken ik de te verwachten gewichten uit en gooi die in mijn laatste camper-bandendruk-calculator, die voor andere auto's met snelheid onder 160km/u ook gebruikt kan worden. De eventuele camber hoek kan ik dan vooraf de verhoging van de referentiedruk bepalen en invullen.

eerste voorspelling is bij normaal gebruik ( bestuurder , een bijrijder en een beetje vracht) rondom 2 bar als minimum voor de veilingheid , waarmee maximale veilige grip en comfort. Bij volle belading , die meest alleen op de achteras komt, achter 2,5 bar.
Maar uitrekenen kan mijn ongelijk bewijzen.

:violent1: :confused2: :confused2:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 21:00 
Pro Trucker

Kortom,2.5bar dus :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 21:52 
Super Trucker

Hoe zit dan bij die 1500 als je op 2,5 bar rijd met je melding op het Dashboard
Die van mijn begint onder de 3 alarm te slaan

Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 22:59 
Nieuw

Als je eerst vastgesteld hebt dat de druk lager kan dan wanneer op dasboard te lage drukwordt aangegeven, kun je dat sijsteem resetten naar een andere waarde. Hoe , dat staat wel ergens in de boekjes en is voor iedere auto weer anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 23:07 
Trucker

Houthakker schreef:

ik heb mijn banden nu op 2,4 bar gezet, straks eventjes testen. Dank u wel iedereen!

De voorbanden zou ik op 2,6 tot 2,8 zetten. Door het hogere gewicht op de voorwielen kan de dodge dat gerust hebben en je stuurinrichting gaat minder vaag voelen.
Gewoon even zelf wat proberen met een aantal drukken.

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 9:13 
Trucker

Ik zet vooraaan 4,5 bar en achteraan 5,5 bar op m'n banden...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]