Mijne bevalt ook prima. Ik gebruik hem vooral als crossmotor vervoer, dus vaak lange ook afstanden en dan nog met 1 of 2 crossmotoren achterin, die lekker wind vangen.
Verder rijd ik waar mogelijk gewoon de toegestane snelheid, ook als dit 130 is. Maar ik ga niet bumperkleven, slalommen of gaten dichtrijden, dus ik houd de snelheid wel redelijk constant. Ook omdat hij uit 130 km/u ruim 100 meter remweg heeft. Snelheid maken doe ik stevig, vaak ook volgas, zodat hij redelijk met de personenauto's meekomt. Heuvelop snelheid houden, bijvoorbeeld een tunnel uit, doe ik ook waar mogelijk.
In het afgelopen jaar was hij 100% betrouwbaar, mede dankzij wat preventief onderhoud, zoals accu, startmotor, bedrading nalopen en natuurlijk de beurtjes, inclusief smeernippels.
Ook was het verbruik een keurige 1 L op 4 km op LPG. Mede dankzij de 33x12,5 banden, die efficienter lopen dan de standaard 31x9,5 banden, omdat hij minder toeren draait. Op zijn Amerikaans is dat Ten Miles a Gallon.
Tenslotte nog een tip: koop hem van een liefhebber, die zijn onderhoud netjes deed en de hobby wil beeindigen. Een gare W200 herstellen is niet lonend, gezien het kleine prijsverschil met een goede. Dus je mag daar verwachten dat alles werkt, de verkoper ook 130 (tomtom) durft te rijden (waarbij onbalans in de ophanging of een gaar blokje vrij goed merkbaar is) en hij gewoon stevig aanvoelt. De top is rond de 140, dus voor een gezonde en goed opgewarmde W200 is 130 technisch echt geen probleem. Ook horen bij vol remmen alle 4 de banden te blokkeren, waarbij hij op schoon en droog asfalt ook recht blijft. Probeer het remmen met niet te veel snelheid, bijvoorbeeld 40 km/u, dit is zat om te voelen of hij goed remt.
|