Het is nu vr jun 20, 2025 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr maart 21, 2014 23:43 
Trucker

Hoe dik moet de vaste stroomdraad zijn in de trekhaak om een caravan te voorzien van stroom van aan de batterij tot in de trekhaak. Ik heb langs de trekhaak een andere us stekker met vaste stroom maar die werkt enkel met het kontact aan dus moet ik een nieuwe lijn trekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 21, 2014 23:45 
Pro Trucker

Denk wel 6 mm dik.

dodge ram 1500
megacab
powerd by hemi
2007

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2014 11:37 
Nieuw

ik zou het lekker laten zitten zoals het zit
als je een koelkast op twaalf volt aan laat staan zit je binnen no time zonder stroom.

grtz George

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2014 21:12 
Trucker

Ja George, dit is het eerst wat ik doe bij een reis stop, de schakelaar van de frigo uitzetten . maar de stroom heb ik nodig voor de kraan en het toilet, maar in de avond ook voor het licht tijdens de rust pauzes. En voor de dames.... :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2014 21:49 
Pro Trucker

Normaal gesproken is 2,5 mm2 voldoende. Voor de binnen verlichting van de caravan gewoon permanent 12V
Voor de koelkast, is het een geschakelde 12V aansluiting. Dus aansluiten via een relais.
Hier kan je alle info vinden, incl. aansluitschema's voor 7 en 13 polige aansluitingen. http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2014 22:09 
Trucker

Hey Alfred,
Toen ik de Pick up kocht vroeg ik aan de Dealer om een vaste stroomdraad aan te sluiten op de trekhaak en wel vanaf de batterij tot aan de trekhaak met een zweefzekering. Hij gebruikte echter de bestaande vaste stroom van de US stekker. Daar ben ik dus niet tevreden mee. De caravan heeft een 13 pol stekker met verloop naar 7 ,dit is ok. Het werkt alleen als het contact aan staat en dat wil ik dus niet.

Moet die vaste stroomdraad in een gaine zitten of plastieken beschermslangetje?? Of mag die bloot met straps bevestigd worden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2014 22:18 
Heavy Trucker

hoe dikker de draad hoe beter, maar ik zou een extra accu in de caravan zetten, die laad dan bij als je contact aanstaat (Dus normaal gesproken als de motor loopt), dan sta je nooit met een lege start accu.

1977 Mehari 29pk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2014 23:01 
Trucker

Cougar schreef:
hoe dikker de draad hoe beter, maar ik zou een extra accu in de caravan zetten, die laad dan bij als je contact aanstaat (Dus normaal gesproken als de motor loopt), dan sta je nooit met een lege start accu.

Ik heb al een accu voor de mover in de caravan staan. Ik zou de stroom via de stekker willen laten binnen komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 2:00 
Heavy Trucker

Als je het goed wil doen en op safe wil spelen zet er dan een diodeblok of een scheidingsrelais tussen.
Dit is een één richtingssysteem naar de "woon accu of gebruikers accu toe. Je start accu pakt nooit stroom van de woon accu, en de woon accu nooit van de start accu. Op internet, en met name op camper forums is hier veel over te lezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 2:03 
Heavy Trucker

willem-2 schreef:
Als je het goed wil doen en op safe wil spelen zet er dan een diodeblok of een scheidingsrelais tussen.
Dit is een één richtingssysteem naar de "woon accu of gebruikers accu toe. Je start accu pakt nooit stroom van de woon accu, en de woon accu nooit van de start accu. Op internet, en met name op camper forums is hier veel over te lezen.

Dat was ik ook aan het typen Willem,
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Goed gezegd man.

Laatst bijgewerkt door charleydodge0001 op za maart 29, 2014 17:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 12:20 
Heavy Trucker

Gewoon een dikke kabel van 35mm2 trekken vanaf de accu naar achteren. Met een scheidingsrelais zoals Willem al zegt.
Dan zo'n stekker eraan en je zit altijd safe.
Afbeelding

Ik vertrouw het niet als je van die dunne kabels gebruikt. Je rijd rond met een truck van 50.000euro en zou zonde zijn als die afbrand door een kortsluiting of doorgesmolten kabel omdat die te dun is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 18:27 
Pro Trucker

Caster schreef:
Gewoon een dikke kabel van 35mm2 trekken vanaf de accu naar achteren. Met een scheidingsrelais zoals Willem al zegt.
Dan zo'n stekker eraan en je zit altijd safe.
Afbeelding

Ik vertrouw het niet als je van die dunne kabels gebruikt. Je rijd rond met een truck van 50.000euro en zou zonde zijn als die afbrand door een kortsluiting of doorgesmolten kabel omdat die te dun is.

Dit is wel erg overdreven voor een caravan.

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 19:50 
Heavy Trucker

2.5mm2 is ook wel heel erg dun. Vergeet niet dat je een draadlengte hebt van om en bij de 10m als je van accu naar koelkast gaat. Je hebt een spanningsverlies met deze lengte vooral op zo'n dunne draad. Ik weet nu niet hoeveel een koelkast aan stroom trekt maar better be safe than sorry :wink:

Zoveel kost dat nu ook weer niet aan kabel en als je ooit eens een trailer erachter hebt kan je ook mooi een winch ermee van stroom voorzien. Of een elektrische kipper waarbij je de accu kan opladen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 20:32 
Heavy Trucker

Caster schreef:
2.5mm2 is ook wel heel erg dun. Vergeet niet dat je een draadlengte hebt van om en bij de 10m als je van accu naar koelkast gaat. Je hebt een spanningsverlies met deze lengte vooral op zo'n dunne draad. Ik weet nu niet hoeveel een koelkast aan stroom trekt maar better be safe than sorry :wink:

Zoveel kost dat nu ook weer niet aan kabel en als je ooit eens een trailer erachter hebt kan je ook mooi een winch ermee van stroom voorzien. Of een elektrische kipper waarbij je de accu kan opladen.

In jouw wereld van werk en hobby heb je helemaal gelijk, is bij mij niet anders, maar dit is niet waar het Erich omgaat. Er zit ook een verschil tussen opladen en ontladen, bij opladen kan je met dunner mm² werken daar dat maar met 5 of 10 amp gaat naar gelang hoe vol de accu is.
Het hieronder heb ik gevonden waar het bij Erich om te doen is, zij hebben het over 4mm² of beter 6mm².
gezien de lengte van een pick-up zou ik zelf voor 10mm² gaan met de nodige elementen ingebouwd zoals
hierin beschreven.

http://www.caravans.net/rijden/constante-stroom.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 20:52 
Trucker

willem-2 schreef:
Caster schreef:

In jouw wereld van werk en hobby heb je helemaal gelijk, is bij mij niet anders, maar dit is niet waar het Erich omgaat. Er zit ook een verschil tussen opladen en ontladen, bij opladen kan je met dunner mm² werken daar dat maar met 5 of 10 amp gaat naar gelang hoe vol de accu is.
Het hieronder heb ik gevonden waar het bij Erich om te doen is, zij hebben het over 4mm² of beter 6mm².
gezien de lengte van een pick-up zou ik zelf voor 10mm² gaan met de nodige elementen ingebouwd zoals
hierin beschreven.

http://www.caravans.net/rijden/constante-stroom.php

Bedankt iedereen voor het meedenken zodat ik mijn besluiten hieruit kan trekken. Ook de link hier net boven zal hierbij ook nuttig zijn. Ik heb intussen goede info mogen ontvangen van vrienden op deze fora waarvoor mijn dank. Groeten Erich :idea:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]