Hier het topic over het opknappen en aanpassen van mijn F250 en de gooseneck trailer. Beide zijn op zich in vrij goede staat en behoeft enkel licht opknap werk en aanpassingen.
Bij de Ford wil ik sowieso de roestige wielranden aanpakken nu ze nog niet rot zijn. Voor het linker achterwiel zit wel een klein stukje rot plaatwerk wat ik op termijn uitslijp en nieuw inlas. Daarna worden een gedeelte van de binnenkant vd wielranden/schermen, de wielranden zelf en de buitenkant vd spatborden en de zijkant (tot stootrand hoogte ongeveer) in de bedliner gezet. Weet nog niet of ik gewoon zwarte Hippoliner ga gebruiken, of kleurbare Color your Hippo om de kleur vd body na te bootsen.
Verder wil ik het chassis netjes in de zwarte DOM16 zetten wat de vliegroest conserveert en lucht en vochtdicht afsluit. De binnenkant vd laadbak moet ik eerst een klein rot plekje uitslijpen en vervangen voor nieuw plaatwerk en daarna word de gehele binnenkant in de EZ-liner bedliner gezet.
Als dat allemaal gebeurt is, dan alle holle ruimtes en binnenkant vd schermen enz een tectyl behandeling geven. op deze manier hoop ik de wagen een wat langer leven te kunnen geven zonder roest en rottigheid. Nu is hij nog vrij netjes en is het alleen nog maar beginnende roest, maar wacht je daar nog een jaar/winter mee, dan wordt het een heel ander verhaal.
Naast de opknapwerkzaamheden aan plaatwerk en chassis wil ik ook de techniek even goed onderhoud geven. De vorige eigenaar heeft hem opzich goed verzorgd, maar ik ga er bij aankoop altijd vanuit dat het al weer even geleden is dat de vorige eigenaar nog aan onderhoud gedacht heeft.
Dus wil sowieso bij de motorolie voor vervanging een toevoeging gieten om alles te reinigen, daarna nieuwe olie en filter erop en daar een toevoeging bij ter bescherming en vermindering vd inwendige wrijving. Automaat laten flushen, stuurbekrachtiging en remvloeistof ook flushen, radiateurdop vervangen (schijnen bij Ford vaak hun druk te verliezen waardoor het kookpunt van het koelwater weer terug bij 100 graden komt te liggen). Ook wil ik de uitlaat vanaf de turbo tot achteraan vervangen voor een RVS pijp van 4" á 5" zonder demper en de inlaat voorzien van een gladde aluminium buis van 4" met een open filter (en een schot eromheen om er een cold air intake van te maken). En later op termijn wellicht een keer een tuner en wat meters.
Bij de trailer wil ik eerst sowieso de remmen in orde maken en de rest apk waardig maken. De trailer staat nu als max 3500kg op kenteken, maar heeft vroeger op 4500kg gestaan en dat wil ik ook weer terug op kenteken hebben. Hij is nu terug gekeurd omdat er dan niet aan de apk plicht voldaan hoeft te worden. Trailers en aanhangers boven de 3500kg moeten wel jaarlijks apk gekeurd worden.
Omdat een elektrisch geremde trailer is met een Nederlands remsysteem met EU goedkeur van JMR Boopark (voorheen JMR Trading uit Ridderkerk) mogen de assen samen 3500kg max hebben op kenteken en de kogelkoppeling mag ook 1000kg oplegdruk hebben, samen goed voor 4500kg volgens de fabrikant, die ik voor aankoop al even gebeld en gemaild had over de mogelijkheden. Werd daar zeer netjes en correct te woord gestaan en ze vertelde me netjes hoe de regelgeving ten aanzien van trailers en elektrisch geremde trailers is. En dat ondanks dat ze nog geen euro aan mij verdien hebben, dus dat vind ik wel netjes en vernoemenswaardig (en nee ik heb geen enkele binding met ze).
De potmeters van de beide assen hingen los omdat de ophang beugel (wat een gedeelte van de aluminium potmeter behuizing is) gebroken was in het verleden. Hier heb ik eerst rvs steuntjes voor gemaakt die naast de twee montage gaten ook nog 4 gaten heeft waarmee de twee potmeter helften bij elkaar gehouden worden. Dus die RVS beugel zit er nu als een "brace" omheen en houdt het geheel nu stevig bij elkaar en kan het weer op de originele plek op gehangen worden. De potmeters zelf gaven nog steeds de juiste weerstand door en waren dus niet kapot, enkel de behuizing was gebroken.
Hier een vd potmeters, van links naar rechts gebroken op de plek waar ik hem vast houdt.
hier met de rvs beugel die ik ervoor gemaakt heb, bij de twee M8 bouten kan hij straks weer terug aan het chassis vd trailer bevestigd worden.
Toen dat weer gemonteerd was, heb een nieuwe accu op de trailer gezet en de brake controller gecontroleerd, deze deed ook wat hij moest doen als de potmeters aangesloten waren en er stroom op stond en een remlicht signaal kreeg. Dus dat was verder in orde voor zover ik toen kon beoordelen. Daarna eerst alle 4 de trommels eens eraf gehaald en daar alles eens op orde gebracht. Gelukkig was alles nog netjes gangbaar en hoefde ik alleen maar alles schoon te maken en in het koper vet te zetten. en heb ik de trommels blank geschuurd en de harde verglaasde laag van de remvoeringen af geschuurd En het geheel weer terug in elkaar gemonteerd en daarmee meteen ook de wiellagers netjes afgesteld (Naaf en remtrommel is 1 geheel).
Ben gegaan van dit:
Naar dit:
Daarna even wat leeg getest, maar dan merk je eigenlijk niks. enkel toen ik de brake controller voorover hing en toen met voet op de rem (enkel om de remlichten te laten branden) vooruit reed, merkte je de trailer in de remmen "zakken" en achteruit, drukte hij door het remmen de trailer omhoog. Dus ze werkten wel degelijk. Dus toen maar even wat "gewicht" op de trailer gezet en een rondje gereden.
de remmen doen het wel, maar je merkt eigenlijk niet eens dat hij remt. Het enige waaraan ik merk dat ze werken is het feit dat hij eerst toen ze het nog niet deden alles op de truck moest remmen en deze dus erg veel op de vooras in en uitveerde bij remmen en stil komen te staan. Nu deed hij dat niet meer, dus neemt de trailer een groot deel van het rem werk op zich. Of ze hard genoeg en alle wielen gelijk remmen kom ik pas achter bij een test op de remmen bank, maar ik ben er eigenlijk niet zo bang voor. Dus in principe kan ik de remmen van mijn lijstje afschrappen. Volgende item wordt de verlichting vd trailer. Er mist nu een zijverlichting lampje en oranje kapje en rechtsachter zit een gaatje in de rode kap vd achterlamp.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer