Beetje taalverschil Belgie-Nederland, denk ik... "Gracht" is in Belgie (althans waar ik woon toch) een term die breed gebruikt wordt, maar in Nederland blijkbaar een wat andere betekenis heeft...
Na het ongeluk zag het inderdaad allemaal zo slecht niet uit, behalve dan (weet niet of het duidelijk blijkt op de foto tenzij je er op let) dat het rechtse achterwiel wat verder uit de carrosserie uitsteekt, en het linkse wiel wat verder naar binnen stond. Door de zijdelingse impact dus.
Ze zijn er pas laat achter gekomen dat dit een gevolg was van het linkage (ken de juiste term niet) tussen de achteras en het frame. Die bleek gebogen te zijn, waardoor de hele achteras enkel cm uit het lood stond. Dat betekende dan weer dat de luchtbalgen niet 100% rechtop staan, waardoor de linker tijdens het takelen al ontplofte. Maar voor men die vaststelling gemaakt heeft, hebben ze eerst gewoon de luchtvering links vervangen, en bijna meteen ontplofte die opnieuw (dus opnieuw moeten bestellen). Men dacht toen dat de ride height sensor dan wel stuk zou zijn, dus die moest ook besteld worden. Die hebben ze niet kunnen vinden, dus heb ik die met hulp van DickerSchutz uit Amerika laten komen. Die erop gezet, en luchtvering opnieuw ontploft (3e keer!). Dan hebben ze pas opgemerkt dat het linkage gebogen was. Op eerste zicht leek er (voor onervaren ogen) niets mis mee; geen verfschade of tekenen van beschadiging, en als je die zo langs het achterdifferentieel ziet kon het erop lijken dat het bedoeld was om niet recht te zijn (althans dat was hun verklaring). Uiteindelijk dan nog maar eens luchtbalg besteld, én het linkage, en zo was het uiteindelijk toch opgelost. Vering werkt nu weer prima! Dan gaan uitlijnen en truck rijdt weer prima rechtdoor (ook bij zwaar remmen etc).
Had geen foto gemaakt, maar hier dus het linkage dat ik bedoel (foto van google geplukt).

Dat stond naar boven toe gebogen, netjes rond het diff, dus voor leken kan ik me voorstellen dat het lijkt alsof het zo hoort... Vond het ook wel sterk eigenlijk dat zoiets kan buigen bij een relatief lage impact...
Dus ja, zo duurt het allemaal wel even...