@Cherry red dodge: geen sneeuw. Goed gestrooid wegdek maar met verraderlijke gladde plekken.
4WD lock mag je zo snel mee rijden als je wil, in 4WD low zou ik de snelheid beperken. Maar in low gaat ie toch al niet zo hard. Met de Toyota is de max snelheid (5e versnelling, plankgas) in low ongeveer 60km/h. En nee, dat vindt ie niet zo fijn. haha De Dodge zal ik zo niet mishandelen.
@Bart ram1500: bij mijn weten heb ik geen LS dif. Ik zou het HEEL graag willen hebben. Of weten hoe ik daarachter kom zonder de banden op te roken.
Ik rijd al tig jaar met 4x4 van Toyota. Geen auto-optie maar gewoon uit of aan en een vaste verbinding (met een echte ouderwetse pook op de vloer voor de tussenbak). Als het niet glad genoeg is wringt ie constant, zelfs rechtdoor (ongelijke omtrek banden) en uiteindelijk heb je een goede kans een aandrijfas kapot te rijden. Daarmee zou ik gisteren niet in 4x4 gereden hebben.
Het systeem van Dodge ken ik niet maar voelt in 4WD Lock aan als vaste verbinding (dus nergens een viscose verbinding of iets dergelijks die enige slip toe laat). In de filmpjes van Janske wordt uitgelegd hoe je de verschillende standen inschakelt.
Er wordt gezegd dat de 4WD auto 4x4 inschakelt als de auto verlies van grip detecteert. Helaas vertelt de meneer niet hoe snel dat dan gebeurt. Stel dat de wagen achter uitbreekt, heb ik dan meteen 4x4 zodat ik een grotere kans heb om het spul weer in het gareel te krijgen? Als je handmatig de aandrijving van 2WD naar 4WD lock zet zit daar een vertraging in zoals in het filmpje wordt uitgelegd. Is dat in 4WD auto niet zo?
Straks toerke naar de Ardennen. Op de sneeuwkaart zie ik rode delen rond Raeren. Zou een cm of 10 sneeuw moeten zijn.
Groet,
Ron