Het is nu wo jul 23, 2025 16:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Diesels
BerichtGeplaatst: di apr 04, 2017 13:54 
Nieuw

Hoe verhouden dieselmotoren zich t.o.v. LPG motoren?
Het lijkt mij veiliger om dan een oudere diesel te kopen ipv een gas auto waar je bijna altijd een x een koprevisie moet doen.
Diesels hebben op den lange duur minder onderhoudskosten volgens mij.
Graag weer eens ervaringen van een ander.
Groet Richard.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diesels
BerichtGeplaatst: di apr 04, 2017 16:20 
Trucker

er is geen regel dat een lpg dan wel een diesel altijd duurder is.
Je moet er geluk mee hebben.
als je een diesel hebt en je moet het randstof systeem reviseren (verstuivers, pomp) ben je ook geld kwijt
een lpg wagen kan ook wel meer aan kapot dan alleen de koppen, de verdampers en injectoren hebben ook een houdbaarheids datum.
Gewoon een auto zoeken waar je verliefd op word. dan zijn de kosten minder erg. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 04, 2017 22:40 
Heavy Trucker

Denk dat je op LPG wel goedkoper rijd dan op diesel (als je enkel naar de brandstof kijkt)...weet het eigenlijk wel zeker :D

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 07, 2017 22:22 
Trucker

Diesel als je het mij vraagt, ook al zou het blok wel goed tegen LPG kunnen dan nog heb je (veel) meer storingen met het lpg systeem, die naast duur ook gewoon erg lastig kunnen zijn. Kijk hier op het forum maar een hoeveel technische vragen over storingen er voor LPG systemen voorbij komen en kijk dan ook even hoeveel storingen er gevragen worden voor diesel motoren.....zegt genoeg lijkt me. Diesel loopt eigenlijk altijd wel en met het juiste preventief onderhoud als bv het reinigen van de tank, filter(s) vervangen en Archoil additieven gebruiken in de motor olie en de diesel, en het op tijd vervangen van de motorolie (en incl de HPOP olie) kun je problemen met dure verstuivers (of andere diesel systeem onderdelen) lang uitstellen. Daarnaast heeft een diesel een veel fijner en hoger koppel dan een vergelijkbare benzine motor van een zelfde bouwperiode. (geen oude diesel met nieuwe benzine motor vergelijken of andersom).
Qua kosten (aanschaf en brandstof) zal diesel wel iets duurder zijn wellicht, maar daarvoor krijg je er mijn inziens een betrouwbare en fijne motor voor terug. Maar da's ieder zijn eigen keuze uiteraard.
Maar ik zou nog geen benzine op LPG willen als was hij de helft van het geld, alhoewel ze in grotere aantallen verkocht worden dan diesels.
En uiteindelijk moet je er toch gewoon geluk mee hebben. Als je vooraf maar goed en kritisch naar de auto kijkt die je wil kopen. Neem anders iemand mee die technisch genoeg is en niet verliefd op de wagen wordt, maar je wijst op de plus en vooral de minpunten. Beter 10x een auto bekijken en laten staan dan 1x de verkeerde kopen.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 07, 2017 23:35 
Pro Trucker

De cummins-diesels van Dodge schijnen erg betrouwbaar te zijn.
Aan dat gas moet ik ook niet denken.Ik rij lekker op benzine door.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 09, 2017 14:36 
Nieuw

Bedankt voor de reacties.
Heb ik nog 1 vraagje;Zijn er apparte regels voor een truck op vrachtwagenkenteken?
En daarbij denk ik aan vooral aan de tachograaf en de rij en rusttijden als je bijvoorbeeld op vakantie gaat in het buitenland.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 15, 2017 20:41 
Trucker

Als je hem op vrachtwagen kenteken hebt staan, moet je je eigen idd aan de geldende rij en rust tijden houden. In Nederland zal het allemaal wel mee vallen, maar vooral in Frankrijk delen ze flinke boetes uit voor overtredingen. Voordeel is wel dat een pickup niet echt opvalt als vrachtwagen, dus waarschijnlijk minder snel aangehouden wordt. Maar puntje bij paaltje mag je maar 80 rijden (90 in Belgie en Frankrijk) en moet je je eigen aan de rij en rust tijden houden, en kunnen ze je daar 28 dagen lang op beboeten. Of dat in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt is de vraag. Tachograaf moet ook 1x in de 2 jaar geijkt en gekeurd worden, en je moet een chauffeurspas hebben en regelmatig uitlezen. Officieel dan, of je dat ook allemaal doet is de vraag. In Nederland ben je vrijgesteld vd tachograafplicht als je hem niet beroepsmatig gebruikt voor transport voor derden. Maar in het buitenland telt die vrijstelling niet.
Wegenbelasting is wel flink goedkoper, voor zolang het duurt.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]