Goedemiddag,
Sinds de aanschaf (anderhalf, 2 jaar geleden) heb ik 't volgende probleem bij mijn Dodge RAM 1500 5.2 RWD, LPG, Bouwjaar 1999:
Zodra er overgeschakeld is van LPG naar benzine, dan loopt hij slecht.
Niet eventjes, maar altijd.
Ook na 150 km. (Dus het is geen dubbel mengsel).
Stationair staat de motor te "pruttelen en zagen" en als je een paar minuten voor 't stoplicht staat, valt soms zelfs uit.
Hij loopt wel op 8 cilinders, maar het voelt als een brandstof probleem.
Bij licht accelereren hoor en voel je bij 1500 RPM zeer regelmatige back fires en zwaar inhouden/bokken.
Zodra je het gaspedaal volledig intrapt, gaat ie als een speer en heeft ie nergens last van.
Ook zodra je op de snelweg zit en 130 rijdt, is er niets aan de hand. Zodra je maar genoeg trekkracht vraagt lijkt wel.
Ik heb een V-Checker aan boord, die kan real time OBD uitlezen en af en toe komt daarop een melding voorbij over left pressure en right pressure, rail, of iets dergelijks.
Ik heb foutcodes weergeven uitgezet op dat apparaatje, want zodra je op LPG gaat rijden, krijg je foutmeldingen.
Op LPG loopt hij als een zonnetje. Geen onregelmatigheden, zuigt geen valse lucht, geen hoog CO, geen hoog HC, temperaturen goed, etc.
Dubbeltje kan op z'n kant staan bij een draaiende motor op LPG. Ook geen inhouden bij acceleratie, geen overslaan bij vochtig weer, ook niet bij nat sprayen van de kabels.
Dus geen slechte bougies, kabels, kleppen zijn niet verbrand, etc. Dat is allemaal wel uitgesloten.
Ook kan ik met die V-checker de stand van het gaspedaal (gasklep positie sensor) real time uitlezen.
Daar zitten geen haperingen in. Gaat keurig in stapjes van paar procenten van 0% naar 100%
Inlaat lucht en koelwater temperatuur, ook allemaal binnen normale waarden.
(De exacte foutmelding kan ik vanavond wel boven water krijgen).
Aan de ene kant denk ik zelf aan een te lage benzine druk.
Maar dat rijmt niet met het effect dat hij er bij vol gas als een malle van door spuit.
Of het is misschien wel een te hoge druk? Zou dit het back fire'n kunnen veroorzaken rond 1500 RPM?
(Back fire is overigens alleen bij licht accelereren, bij stil staan en de motor op 1500 RPM zetten krijg je geen back fire).
Zit er ergens een druk regelaar of meerdere regelaars voor linker en rechter rail?
Of is er maar 1 druk regelaar (in de pomp, op de tank)?
Of heeft een van jullie dit al eens eerder meegemaakt?
Ik hoor graag jullie ongezoute meningen
Groetens,
Menno.