Hallo,
Het betreft volgende wagen:
2009 F150 5.4L V8 3V
Deze motor staat bekend om zijn lekkend uitlaat spruitstuk.
Wat gebeurd er: de bouten waarmee het spruitstuk op het blok zit beginnen te roesten
waardoor ze afbreken. Door de warmte gaat het spruitstuk dan bol staan en dicht de pakking
niet goed meer af.
Gevolg: lekkende uitlaat, tikkend geluid bij koude motor,...
Uiteraard heeft mijn wagen hier ook last van
en er zijn verschillende oplossingen mogelijk:
1. De hill-billie oplossing De boel afdichten met kachelkit en hopen zo de boel lekdicht te krijgen.
Aangezien ik geen hill-billie ben en toch op zoek ben naar een meer definitieve oplossing
ga ik hier niet voor kiezen.
2. Plaatsen van een nieuw spruitstuk Dit is een relatief goedkope oplossing. Voor nog geen €60,00 hebt ge via Rockauto een nieuw
spruitstuk van Dorman. Voeg hierbij een nieuwe pakking en een paar bouten om de afgebroken
exemplaren te vervangen en klaar is kees.
Nadeel is echter dat dit opnieuw gaat roesten en ik heb niet veel zin om over een jaar of vijf
hetzelfde werk opnieuw uit te voeren.
3. Dus blijft de derde optie over: RVS headers Voordeel is dat het van RVS is en dus niet gaat roesten. Ook kunt ge er voor kiezen om alle
bouten in één keer mee te vervangen door RVS exemplaren en de kans dat hetzelfde probleem
zich opnieuw gaat voordoen is vrij klein.
Dit is dus de oplossing waarvoor ik wil kiezen.
Omdat vermogenswinst mij niet veel uit maakt en ik nu niet de hele uitlaat wil gaan aanpassen
wil ik gaan voor shorty-headers. Deze kunnen gewoon op de plaats van het huidige spruitstuk
en verdere aanpassing is niet nodig. Dit in tegenstelling tot de zogenaamde long-tubes, waarbij
er veel meer vermogenswinst is, maar men ook een tuner moet aanschaffen, de catalysatoren
moet verplaatsen,...
Vraag is dus, heeft iemand van jullie ervaring met bepaalde merken/types van headers.
Ik ben al veel verschillende tegen gekomen: JBA, Gibson, Flowmaster,...
Kies ik best voor een exemplaar met of zonder keramische coating en zo voorts.
Dan blijft nog de installatie over.
Ik ben zelf wel redelijk handig, maar ik ben nog maar een beginnende mechanieker
Ik heb vorig jaar rond deze tijd voor de eerste keer zelf een oliewissel gedaan
en mijn gereedschapskoffer is dus nog niet heel uitgebreid.
Om zelf in mijn oprit aan dit werk te beginnen ben ik een beetje huiverachtig voor, vooral het verwijderen van de
vastgeroeste en afgebroken bouten (ik heb nog geen extractorset, geen lasapparaat, geen slagmoersleutel,...)
Zijn er hier op het forum mensen die dit wel al eens zelf gedaan hebben en mij eventueel willen helpen (tegen vergoeding uiteraard)?
Of weten jullie een garage waar men ervaring heeft met het werken aan de 5.4l V8?
Wil namelijk niet zomaar iedereen aan mijn wagen laten prutsen, het moet wel deftig gebeuren.
Groeten,
Sven