testuser0001 schreef:
Op gas zouden de kats niet veel doen en daarom is de meting zo. Die heb ik ook al gehoord. En vervangen door OEM kats zou het beste zijn maar dan zit ik over 50.000 km weer zo, zegt men.
Cats helpen met van alles, maar wat hun bijdrage op LPG precies is, weet ik helaas niet goed. Maar aangezien alle LPG-auto's nu ook wel lambdageregeld zijn, staat de LPG-inspuiting (in een correct geval) in verhouding met benzine, dus de cat heeft wel nog een job en doet die ook, de vraag is alleen wat het effect qua uistoot is (onverbrande, hete benzine is schadelijk, onverbrand propaangas vrijwel niet (net als CO2), tenzij het vervangen wordt door zuurstof, natuurlijk, maar het wordt wel omgezet in de cat en hij pakt ook NOx aan (wat sommigen beweren dat hoger is lpg, sommigen beweren van niet, ...) - vorkliften mogen ook gewoon binnen gebruikt worden, zonder cat, op lpg, bij benzine zou je onbewust een CO-vergiftiging oplopen).
Rij maar eens achter een oldtimer op lpg of een koude auto op gas, echt een typische indringende geur die je met cat dus niet kan ruiken.
testuser0001 schreef:
De auto is inderdaad niet oud dus ze zouden nog niet defect moeten zijn. En ook nog aan twee kanten. Heel gek. Misschien toch door een te rijk mengsel.
Heeft een F150 trouwens ook geen (ongeregelde) pre-cats? Dit kan helemaal verkeerd zijn, maar ik dacht dat sommige Mustangs (of toch oudere modellen) dit wel hadden.
Vooral bij V8's zijn 4 cats bv. helemaal niet ongewoon.
testuser0001 schreef:
Toen de auto helemaal warm was heb ik de auto op benzine overgeschakelt en bij de uitlaat geroken. Ik rook geen benzine.
Als je cats niet reinigen, zou je het op beide brandstoffen goed moeten ruiken, maar bij benzine geeft het een goed herkenbare geur (beetje als een grasmaaier).
Ik ruik zelf lichte tint van benzine met mijn perfect-werkende cats bij mijn RAM. Voor een auto die 4x meer benzine nodig heeft stationair dan een viercilinder, met rechte uitlaatpijpen, lijkt me dat niet abnormaal. Als hij koud is, ruik ik hem soms van aan de andere kant van de oprit. :p
Je kan de voltwaardes van de sensors testen (rijk/arm/rijk/...), maar niet iedereen heeft zo'n gesofisticeerd OBD-materiaal. Of met een laserpistool de temperatuur meten ofzo. Maar dan nog, als je echt niks ruikt...